2015-08-21, 08:02
Medlem
Dagens nybörjarfråga.

När man pratar om input och output i BIOS. syftar de då på att BIOS reglerar input/output verktyg såsom tangentbord,mus o o dyl eller vad är det som syftas på när de pratar om input/output i BIOS?
Citera
2015-08-21, 08:14
Moderator
Protons avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/BIOS

Första stycket under history beskriver vad det kommer ifrån.
Citera
2015-08-21, 09:03
Medlem
Basic input output system
Citera
2015-08-21, 10:31
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
Dagens nybörjarfråga.

När man pratar om input och output i BIOS. syftar de då på att BIOS reglerar input/output verktyg såsom tangentbord,mus o o dyl eller vad är det som syftas på när de pratar om input/output i BIOS?

Det syftar på att bios styr informationsflödet från hårddisken och pratar med den och den andra hårdvaran på ett sätt så hela starsekvensen för operativsystemet kan startas
Citera
2015-08-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Det syftar på att bios styr informationsflödet från hårddisken och pratar med den och den andra hårdvaran på ett sätt så hela starsekvensen för operativsystemet kan startas

ok så då kan man säga att när operativsystemet sätter igång så är det det som är själva output.

en grundläggande fråga, jag vet, men jag gillar att lära mig grundligt.
Citera
2015-08-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
https://en.wikipedia.org/wiki/BIOS

Första stycket under history beskriver vad det kommer ifrån.

det står var det kommer från men det står inte vad det betyder. man kan tolka vad som menas med input/output på flera sätt.
Citera
2015-08-22, 01:17
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
ok så då kan man säga att när operativsystemet sätter igång så är det det som är själva output.

en grundläggande fråga, jag vet, men jag gillar att lära mig grundligt.

Tja, Output är också att den säger åt hårddisken att starta. Den kommunicerar alltså med allt annat på ett basic sätt, lite som hjärnstammen
Citera
2015-08-22, 07:03
Medlem
PeterNosters avatar
På wikipedia är väl det här en bra sammanfattning av vad BIOS gör idag.

Citat:
In modern personal computers running modern operating systems the BIOS is used only during booting and initial loading of system software. Before the operating system's first graphical screen is displayed, input and output are typically handled through BIOS. A boot menu such as the textual menu of Windows, which allows users to choose an operating system to boot, to boot into the safe mode, or to use the last known good configuration, is displayed through BIOS and receives keyboard input through BIOS.[citation needed]
However, it is also important to note that modern PCs can still boot and run legacy operating systems such as MS-DOS or DR-DOS that rely heavily on BIOS for their console and disk I/O. Thus, while not as central as they once were, the BIOS services are still important.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in