2015-08-20, 21:10
Medlem
En vän till mig har en Packard Bell z5wt3 med Windows 8, dock så vill han nu återgå till windows 7 och då den modellen saknar dvd läsare så var det enda alternativet Usb boot.
Problemet är nu att den inte vill boota från usb, har testat den på andra datorer och det har gått bra.

Biosen är insydeh20 rev 5.0.
Jag kan hitta usb stickan och gå in och browsa bland katalogerna (hittar dock filer att välja) men den hittas inte i boot menyn.
Citera
2015-08-20, 21:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icascola
En vän till mig har en Packard Bell z5wt3 med Windows 8, dock så vill han nu återgå till windows 7 och då den modellen saknar dvd läsare så var det enda alternativet Usb boot.
Problemet är nu att den inte vill boota från usb, har testat den på andra datorer och det har gått bra.

Biosen är insydeh20 rev 5.0.
Jag kan hitta usb stickan och gå in och browsa bland katalogerna (hittar dock filer att välja) men den hittas inte i boot menyn.

Det är inte så att secureboot är aktiverat, eller att bort från USB helt enkelt är avstängt eller att ni tillverkat Stickan på fel sätt? (Jo, det är skillnader mellan vissa bios. Vissa klarar att boots från en rå-ISO, de flesta kräver en preppad sticka.
Citera
2015-08-20, 21:13
Medlem
3pacs avatar
provat fler än en usb-port? annars kan man ju sätta hårddisken i en annan dator tillfälligt.
Citera
2015-08-20, 21:21
Medlem
Secure boot är avstängt och har använt rufus som prepp.
Har testat alla 3 usb uttag!

Jag testade att sätta in hård disken i min egen och installera win 7 genom usb boot men när jag satte tillbaka den i laptopen så fick jag svaret "no bootable devices found" men hd hittas dock i biosen
Citera
2015-08-20, 23:44
Medlem
BigFatCones avatar
Det är inte så att den bara har USB3-portar? Windows 7 har inte native drivrutiner för det så om man vill göra ett bootbart USB-minne så måste man slipstreama in drivrutinerna.

Jag följde den här guiden mer eller mindre; http://codeabitwiser.com/2014/03/how...usb-3-0-ports/
Jag var dock tvungen att hitta rätt drivrutiner och redigera lite BAT-filen som utför själva arbetet men det var en smal sak.
Citera
2015-08-21, 16:58
Medlem
Datorn har en usb3 port och två usb2 portar, har testat alla portar.
Är det möjligt att det krävs drivrutiner för usb minnet då den inte hittas i boot menyn?
Citera
2015-08-21, 17:32
Medlem
tjockballes avatar
Jag hade detta problem på något moderkort från MSI för länge sedan.
Det visade sig att MSI:n kunde boota från USB sticka, men förstod inte bootkoden i W7.
Lös problemet så här:

Hitta en DVD med Windows Vista, version spelar ingen roll. 32 eller 64 bit bör förmodligen matcha din W7 version.

Skapa en ISO-avbild av Windows Vista. Använd Ultra ISO, PowerISO eller liknande. I Linux kan dd kommandot användas.

När ISO:n skapats, öppna avbilden. Ta bort samtliga filer och spara under nytt namn. Förslagsvis samma volymnamn som din W7-skiva har.

Kopiera samtliga filer från W7-DVD:n till din nu tomma ISO-avbild. Spara på nytt.
Du ska nu ha en W7 installations-ISO med bootsektor från Windows Vista.

Denna ISO kan nu brännas till DVD eller överföras till USB sticka med Microsofts eget fria program.

Det är väldigt få BIOS:ar som har detta problem och jag vet inte om din har det, men det kan vara värt att prova. Det är också möjligt att du försöker boota ett 64-bitars OS på en 32-bitars maskin. Men då brukar man få meddelande om det.

Ett ytterligare alternativ kan vara att köra en Live version av Windows, från CD tex och därifrån köra installationsprogrammet för W7.
Citera
2015-08-21, 22:25
Medlem
Jag ska testa att skapa en vista usb boot disk och se om det fungerar.
Senast redigerad av icascola 2015-08-21 kl. 22:32.
Citera
2015-08-22, 11:52
Medlem
Jag provade att testa ett program som hette sysprep som skulle underlätta att installera ett os på en annan dator och sen flytta över den till en annan dator.

Det fungerade såklart inte!
Funderar på om det är biosen som spökar, några tankar om det?
Citera
2015-08-22, 13:52
Medlem
tjockballes avatar
Sysprep är till för skolor och företag där man har många datorer med samma hårdvara.
Att installera 600 maskiner från en avbild funkar jättebra förutsatt att hårdvaran är densamma.
Men, de 600 måste ha olika identiteter på näverket, annars får dom inte vara med. Sysprep kan användas för att ge varje burk en egen identitet.

Här en länk till en Live XP, som kan köras helt från CD:

http://getintopc.com/softwares/opera...free-download/

När XP:n väl bootat färdigt kan du dubbelklicka på installationsprogrammet för W7.

Missade att du inte har CD läsare...
Här är ungefär samma sak, fast för USB:

http://www.dwindows.info/2014/02/win...k-edition.html
Senast redigerad av tjockballe 2015-08-22 kl. 13:55.
Citera
2015-08-24, 16:39
Medlem
tjockballes avatar
Hämta INTE hem programmet i första länken jag erbjöd.
Kommer fylla din dator med skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in