2015-08-20, 21:10
Medlem
En vn till mig har en Packard Bell z5wt3 med Windows 8, dock s vill han nu terg till windows 7 och d den modellen saknar dvd lsare s var det enda alternativet Usb boot.
Problemet r nu att den inte vill boota frn usb, har testat den p andra datorer och det har gtt bra.

Biosen r insydeh20 rev 5.0.
Jag kan hitta usb stickan och g in och browsa bland katalogerna (hittar dock filer att vlja) men den hittas inte i boot menyn.
Citera
2015-08-20, 21:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icascola
En vn till mig har en Packard Bell z5wt3 med Windows 8, dock s vill han nu terg till windows 7 och d den modellen saknar dvd lsare s var det enda alternativet Usb boot.
Problemet r nu att den inte vill boota frn usb, har testat den p andra datorer och det har gtt bra.

Biosen r insydeh20 rev 5.0.
Jag kan hitta usb stickan och g in och browsa bland katalogerna (hittar dock filer att vlja) men den hittas inte i boot menyn.

Det r inte s att secureboot r aktiverat, eller att bort frn USB helt enkelt r avstngt eller att ni tillverkat Stickan p fel stt? (Jo, det r skillnader mellan vissa bios. Vissa klarar att boots frn en r-ISO, de flesta krver en preppad sticka.
Citera
2015-08-20, 21:13
Medlem
3pacs avatar
provat fler n en usb-port? annars kan man ju stta hrddisken i en annan dator tillflligt.
Citera
2015-08-20, 21:21
Medlem
Secure boot r avstngt och har anvnt rufus som prepp.
Har testat alla 3 usb uttag!

Jag testade att stta in hrd disken i min egen och installera win 7 genom usb boot men nr jag satte tillbaka den i laptopen s fick jag svaret "no bootable devices found" men hd hittas dock i biosen
Citera
2015-08-20, 23:44
Medlem
BigFatCones avatar
Det r inte s att den bara har USB3-portar? Windows 7 har inte native drivrutiner fr det s om man vill gra ett bootbart USB-minne s mste man slipstreama in drivrutinerna.

Jag fljde den hr guiden mer eller mindre; http://codeabitwiser.com/2014/03/how...usb-3-0-ports/
Jag var dock tvungen att hitta rtt drivrutiner och redigera lite BAT-filen som utfr sjlva arbetet men det var en smal sak.
Citera
2015-08-21, 16:58
Medlem
Datorn har en usb3 port och tv usb2 portar, har testat alla portar.
r det mjligt att det krvs drivrutiner fr usb minnet d den inte hittas i boot menyn?
Citera
2015-08-21, 17:32
Medlem
tjockballes avatar
Jag hade detta problem p ngot moderkort frn MSI fr lnge sedan.
Det visade sig att MSI:n kunde boota frn USB sticka, men frstod inte bootkoden i W7.
Ls problemet s hr:

Hitta en DVD med Windows Vista, version spelar ingen roll. 32 eller 64 bit br frmodligen matcha din W7 version.

Skapa en ISO-avbild av Windows Vista. Anvnd Ultra ISO, PowerISO eller liknande. I Linux kan dd kommandot anvndas.

Nr ISO:n skapats, ppna avbilden. Ta bort samtliga filer och spara under nytt namn. Frslagsvis samma volymnamn som din W7-skiva har.

Kopiera samtliga filer frn W7-DVD:n till din nu tomma ISO-avbild. Spara p nytt.
Du ska nu ha en W7 installations-ISO med bootsektor frn Windows Vista.

Denna ISO kan nu brnnas till DVD eller verfras till USB sticka med Microsofts eget fria program.

Det r vldigt f BIOS:ar som har detta problem och jag vet inte om din har det, men det kan vara vrt att prova. Det r ocks mjligt att du frsker boota ett 64-bitars OS p en 32-bitars maskin. Men d brukar man f meddelande om det.

Ett ytterligare alternativ kan vara att kra en Live version av Windows, frn CD tex och drifrn kra installationsprogrammet fr W7.
Citera
2015-08-21, 22:25
Medlem
Jag ska testa att skapa en vista usb boot disk och se om det fungerar.
Senast redigerad av icascola 2015-08-21 kl. 22:32.
Citera
2015-08-22, 11:52
Medlem
Jag provade att testa ett program som hette sysprep som skulle underltta att installera ett os p en annan dator och sen flytta ver den till en annan dator.

Det fungerade sklart inte!
Funderar p om det r biosen som spkar, ngra tankar om det?
Citera
2015-08-22, 13:52
Medlem
tjockballes avatar
Sysprep r till fr skolor och fretag dr man har mnga datorer med samma hrdvara.
Att installera 600 maskiner frn en avbild funkar jttebra frutsatt att hrdvaran r densamma.
Men, de 600 mste ha olika identiteter p nverket, annars fr dom inte vara med. Sysprep kan anvndas fr att ge varje burk en egen identitet.

Hr en lnk till en Live XP, som kan kras helt frn CD:

http://getintopc.com/softwares/opera...free-download/

Nr XP:n vl bootat frdigt kan du dubbelklicka p installationsprogrammet fr W7.

Missade att du inte har CD lsare...
Hr r ungefr samma sak, fast fr USB:

http://www.dwindows.info/2014/02/win...k-edition.html
Senast redigerad av tjockballe 2015-08-22 kl. 13:55.
Citera
2015-08-24, 16:39
Medlem
tjockballes avatar
Hmta INTE hem programmet i frsta lnken jag erbjd.
Kommer fylla din dator med skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in