• 1
  • 2
2015-08-20, 20:28
Medlem
Ju-ons avatar
Kan polisen på något vis se var telefonen befann sig när ett sms skickades eller ett samtal ringdes? Någon som vet vad de har för resurser och hur ofta de används?
Citera
2015-08-20, 20:30
Medlem
micro113s avatar
Har du mördat någon eller begått ett grovt brott - räkna med att bli spårad.

Har du ring och ljugit för mamma eller frun - lugna puckar, de kommer inte lägga resurser på att ta reda på om du befann dig där du påstod.
Citera
2015-08-20, 20:30
Medlem
Ghastens avatar
Beror på brottet men dom kan se närmaste mast telefonen var vid en viss tid ja.
Citera
2015-08-20, 21:04
Medlem
Polisen kan inte göra det såvitt jag vet.
Däremot kan de "begära" ut uppgifter från operatörerna.
Citera
2015-08-20, 21:10
Medlem
Ju-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Beror på brottet men dom kan se närmaste mast telefonen var vid en viss tid ja.

Hur pricksäkert är det? Vilken radie snackar vi om?
Citera
2015-08-20, 21:14
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ju-on
Hur pricksäkert är det? Vilken radie snackar vi om?
Ute på landsbygden används master för att täcka av ett större område. Det kan väl röra sig om ett par tre mils radie.

I tätbebyggelse används celler som brukar sitta lite överallt. I Stockholm sitter dom väldigt tätt, så där är radien typ 50 meter.
Citera
2015-08-20, 21:56
Medlem
Ju-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Ute på landsbygden används master för att täcka av ett större område. Det kan väl röra sig om ett par tre mils radie.

I tätbebyggelse används celler som brukar sitta lite överallt. I Stockholm sitter dom väldigt tätt, så där är radien typ 50 meter.

Ok tack för infon! Finns det någon karta över masterna? Hittade inget när jag googlade fast jag kanske var slarvig.
Citera
2015-08-20, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ok tack för infon! Finns det någon karta över masterna? Hittade inget när jag googlade fast jag kanske var slarvig.

Du kan ju se på kartan här. Detta är en enda persons iPhone och vad den har lämnat för spår. Dessutom finns datan lagrad i iPhonen själv: http://blogg.gp.se/teknik/2011/04/21...var-den-varit/

Men har du inte begått ett grövre brott kommer de sannolikt inte att begära ut något. Brottsligheten i Sverige är sådan att man inte kan prioritera skitbrott utom sådana där man skjuter på sittande fågel så att säga.
Citera
2015-08-20, 22:20
Bannlyst
Vet inte exakt hur det tekniska funkar kring detta men jag vet att man kan få ut en positionering genom att se vilken mast mobilen gått igenom då den använts. Då kan man iaf se i vilket område mobilen varit.

Vet också att man kan spåra mobiler till en, nästintill exakt, position. Då gäller ( tror jag) att man har telefonkontakt/ annan kontakt med aktuell telefon.

Dom enda gånger jag själv varit med om att man gjort detta, dvs då vi som poliser fått ut informationen, har dock endast gällt försvunna personer.

Har ännu inte deltagit i utredningen av något brott då man använt sig av detta.

Precis som tidigare påpekats så tillämpar man såklart inte detta då det gäller alla brott utan det måste såklart vara något med en viss dignitet. Dels pga lagstöd och dels pga vad som kan anses proportionerligt i avseende avsättande av resurser och dylikt.
Citera
2015-08-20, 22:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

PtS har en komplett onlinekarta.
Citera
2015-08-20, 23:18
Medlem
Ju-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
PtS har en komplett onlinekarta.

Tyvärr verkar de inte ha den kvar sedan 2010 enl: http://www.pts.se/tackning
Citat:
PTS webbtjänst Sändarkartan är inte tillgänglig efter den 4 januari 2010. Det beror på att PTS inte längre har möjlighet att samla in fullständiga uppgifter om alla basstationers (radiosändares) placering från operatörerna. Du kan i stället använda tjänsten Bredbandskartan (se ovan).

Lyckades dock hitta denna nu: http://opensignal.com/ Den bör väl ge en viss uppfattning?
Citera
2015-08-20, 23:44
Medlem
Paijters avatar
Förundersökningen till Sturebymordet har det du söker angående koordinatorer och sms.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in