2015-08-20, 20:01
Medlem
Tjena tjena

Köpte en tvättmaskin. Fick hem åbäket. Konkade in i badrummet. Tog loss trumspärren. Fixade vattnet. Tittade på sladden - helt vanlig jordad kontakt. Tittade på "vägguttaget" - helvete.

http://imgur.com/V9IbE61

Att skarva en vanlig kabel är inga problem. Men jag är inte riktigt säker på vad vi har på bilden. Jord till vänster så klart men sen då? Skär jag av och skalar kontakten så är där ju ändå bara två kablar att använda.

Något måste jag göra. För närmaste vanliga uttag ligger för långt bort för att använda utan en förlängningssladd och det fick man inte enligt instruktionsboken. Ja, man kan sikta i det. Men om vi utgår ifrån att jag vill koppla till närmaste uttag. Vad gör jag nu?

(Central jordfelsbrytare finns och säkringen för badrummet är urkopplad. Att jag kanske inte borde pilla med detta själv är ganska givet.)
Citera
2015-08-20, 20:11
Medlem
Angerods avatar
Det du har på bilden är (troligtvis) jord (gröngul), neutral (ljusblå), sen tre faser ( vit, brun och svart).

Nej du ska inte pilla med det här själv.

Är det ett uttag avsett för tvättmaskin?
Senast redigerad av Angerod 2015-08-20 kl. 20:19.
Citera
2015-08-20, 20:16
Medlem
Du har en helt vanlig tvättmaskinsdosa.
Skyddsledare, nolla och tre faser efter det.
Oturen för dig är att detta blir en fast installation och den får du inte göra själv.

Prata med farbror elektrikern, så ordnar denne ett uttag alternativt byter ut dosan mot en fin tvättmaskinsbrytare och ansluter din anslutningsledning till maskinen.
Citera
2015-08-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Du har en helt vanlig tvättmaskinsdosa.
Skyddsledare, nolla och tre faser efter det.
Oturen för dig är att detta blir en fast installation och den får du inte göra själv.

Prata med farbror elektrikern, så ordnar denne ett uttag alternativt byter ut dosan mot en fin tvättmaskinsbrytare och ansluter din anslutningsledning till maskinen.

Där ser man. Ja det kan jag väl koppla in rent teoretiskt men kommer nog låta en elektriker göra jobbet. Vill inte ta risken att huset brinner ner.

Men om vi pratar helt teoretiskt här så är det väl "bara" att koppla på jord, nollan och valfri fas?
Citera
2015-08-20, 21:23
Medlem
garm76s avatar
Klipp bort kontakten och leta fram ledarna, koppla gröngul till gröngul, blå till blå och brun till valfri övrig kabel. Glöm inte att skruva fast kabeln i klämman och där höljet ska vara kvar på kabeln. Skit i elektriker dom är bara dyra och köp nått roligare för pengarna.
Citera
2015-08-20, 21:48
Medlem
Angerods avatar
Sen är det eg en del mätningar som ska göras för att se till att allt är korrekt.
T.ex så att jorden verkligen funkar och så. Med tanke på hur mycket ganska stora belastnigar som är 1-fas numera kan det spela roll på vilken fas du bör koppla till. Men det beror ju på hur det ser ut hemma hos dig i övrigt.
Citera
2015-08-20, 22:26
Medlem
W.Irvings avatar
Om jag får kapa lite...
Måste man ha en brytare om man gör en fast installation av maskinen?
Citera
2015-08-20, 23:14
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Om jag får kapa lite...

Jag säger att det ska vara det men jag tror inte lagen kräver det. Att bryta strömmen när man åker bort eller vill rensa något är trevligt om man slipper springa bort till proppskåpet.
Citera
2015-08-20, 23:15
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Om jag får kapa lite...

Det beror på vad det står i monteringsanvisningarna samt hur det ser ut hemma hos dig i övrigt. Om den är kopplad över en godkänd frånskiljare eller inte. Vissa säkringar eller jfb är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in