2015-08-20, 14:03
Medlem
Hej.
Funderar på en sak.

Antag att man vill återföra sitt uppskovsbelopp på skatt från reavinst vid bostadsförsäljning.

Visst måste det vara förmånligt att ompröva sin deklaration till det deklarationsår då man begärde uppskovet, dock max 5 år sedan (deklarationen får ju ändras max 5 år bakåt i tiden)?

Då får man ju tillbaka kostnadsräntan för de 5 åren. Alltså 0,5% av uppskovsbeloppet per år.

Tänker jag fel?
Citera
2015-08-20, 15:21
Medlem
man måste veta vissa saker . tx hur tänker du bo köpa nytt eller vad inflation .. behöv,
er du pengarna, det kostar att låna kan du generera en högre avkastning det lönar sig inte att sätte in stålarna på banken men om du är händig sätt dom på börsen snart kan det vara lönsamt ..
svårt att gr råd då det är fråga om risk hantering
Citera
2015-08-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokinju
Hej.
Funderar på en sak.

Antag att man vill återföra sitt uppskovsbelopp på skatt från reavinst vid bostadsförsäljning.

Visst måste det vara förmånligt att ompröva sin deklaration till det deklarationsår då man begärde uppskovet, dock max 5 år sedan (deklarationen får ju ändras max 5 år bakåt i tiden)?

Då får man ju tillbaka kostnadsräntan för de 5 åren. Alltså 0,5% av uppskovsbeloppet per år.

Tänker jag fel?

Jag har precis begärt detta av skv. Räknade ut att det skulle bli lönsamt trots att jag lånade delar av skatten jag får betala in av banken (0,8% ränta är ändå lägre än vad uppskovet kostar per år osv)

http://mobil.dn.se/ekonomi/tusenlapp...ora-uppskovet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in