• 1
  • 2
2015-08-21, 20:10
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, det är jag också. Uppväxt i Vejbystrand nära F10, som sagt i princip varje dag flög Draken över byn. Minns att när morfar var o hälsade på, så sprang han ut o tittade varje gång ljudet från planen kom. Han var så imponerad av dem!

O nu, ja då blir folk rädda när de hör o ser dem! Har också hört dem här över Ängelholm några gånger den senaste veckan, o njuter av ljudet!

Imorgon är det "flygplatsens dag" på Ängelholms flygplats mellan kl 12-16. Då ska det även vara flyguppvisning med Gripen och SK60.
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2015-08-21 kl. 20:24.
Citera
2015-08-21, 20:51
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Imorgon är det "flygplatsens dag" på Ängelholms flygplats mellan kl 12-16. Då ska det även vara flyguppvisning med Gripen och SK60.
Är det!?

Det har jag missat! Då blir det en cykeltur ut dit!
Citera
2015-08-21, 21:35
Medlem
han solos avatar
Bara vackert och tryggt med plan i skyn.

Minns när man var vid sommarstugan som grabb. Beläget några mil söder om Linköping. Ofta flög Gripen över skog och sjö. Ljuva 90-tal...
Citera
2015-08-21, 21:45
Medlem
MrAndress avatar
Att stå 20-30 meter från banan vid rotestart av 2 st 39or det är mumma det. Då känner man vibrationerna i pungen gott
Citera
2015-08-21, 22:05
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Att stå 20-30 meter från banan vid rotestart av 2 st 39or det är mumma det. Då känner man vibrationerna i pungen gott
Jo, det är härligt!

Minns en öppet hus flygdag på F10 på 80-talet, jag var bara barn, men det var otroligt häftigt att provsitta i ett Draken-plan! Sen sa min pappa att jag o min syster skulle ta på öronproppar, då 25 Draken skulle starta samtidigt. När han höll på med propparna vrålade det till, så att allt skakade. En Viggen som flög på 3 meters höjd!
Citera
2015-08-21, 23:05
Medlem
MrAndress avatar
Kom en rote med 2st 37or när jag gick på dagis (mitten av 80talet) som kom så lågt för inflygning så vi barn kastade oss ner i sandlådan! Det glömmer jag aldrig! Jag bor så jag hör och ser 39or dagligen men fpl 37 tar ändå priset när det gäller ljudupplevelse.
Citera
2015-08-22, 19:31
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Apropå flyguppvisning i Ängelholm 22/8-15
Då har man känt den angenäma brutaliteten från motorn på ett svenskt stridsflygplan igen! Sist det begav sig så var det Drakar å Viggen som flög och mullrade men måste säga att även Gripen kan framkalla ståpäls.

Såg en sak jag ej sett förr som var imponerande: Planet flög galet sakta med hög vinkel, såg ganska märkligt men imponerande ut. Annars varade det väl inte mer än ca 5 minuter. Nån halvtimme före så flög en SK60 också men Gripen var klart huvudnumret. Tror även en Spitfire flög vid tre-tiden men då hade jag lämnat.
Citera
2015-08-22, 21:27
Medlem
missionarydaughters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Apropå flyguppvisning i Ängelholm 22/8-15
Då har man känt den angenäma brutaliteten från motorn på ett svenskt stridsflygplan igen! Sist det begav sig så var det Drakar å Viggen som flög och mullrade men måste säga att även Gripen kan framkalla ståpäls.

Såg en sak jag ej sett förr som var imponerande: Planet flög galet sakta med hög vinkel, såg ganska märkligt men imponerande ut. Annars varade det väl inte mer än ca 5 minuter. Nån halvtimme före så flög en SK60 också men Gripen var klart huvudnumret. Tror även en Spitfire flög vid tre-tiden men då hade jag lämnat.

Svenskt går väl att diskutera om det är. Brittiskt-svenskt kanske.
Citera
2015-08-22, 22:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Svenskt går väl att diskutera om det är. Brittiskt-svenskt kanske.
Det är inte mycket att diskutera. Att BAE Systems hjälper till med den internationella försäljningen gör varken Saab AB eller flygplanet Gripen brittisk-svenskt utan det är ett svenskt flygplan. Det innehåller förstås delsystem från andra länder men det gör det inte heller till något annat än svenskt lika lite som du blir grek för att du äter en burk av Fontanas oliver.
Citera
2015-08-22, 23:55
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Är denna nyhet ( http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/...tent=www.hd.se ) ett tecken på hur illa ställt det är med Sveriges försvar?

Är det inte helt bisarrt att det blir en nyhet och folk blir rädda över att SVENSKA stridsflygplan flyger över SVENSKT luftrum!?

Är denna typen av "nyhet" ens möjlig i något annat land.
Ryssarna måste skratta åt oss.

Jag är uppväxt med att drakarna från F12 i Kalmar dånade i luften och ibland skakade hela klassrummet när dom kom på låg höjd. Härliga tider.
Våren 1979 var jag på F12 och fick saft och bulle och minns än idag hur gott det luktade när två stycken Draken-plan startade mitt framför vår klass.
Det är helt underbart med jetplansljud.
Jag såg planen, tittade upp och blev rikigt jävla förvånad över att folk hörda av sig till tidningen. Jävla idioter!

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Även GP har publicerat idiotartiklar om detta.

Något man bör förstå är att stridsplan ofta flyger på under 800 meters höjd för att inte riskera att hamna i konflikt med civil flygtrafik. På många håll där det är tät flygtrafik så håller privatplan på 300-500 meters höjd. Därför lägger sig gärna militärflyget på mellan 500 och 800 meter. På denna höjd ser t.ex. Hercules (gamla TP-84) väldigt stor ut.

Och tänka sig, precis bredvid malmö ligger nordens största flygplats, som haft en landningsbana stängd, varpå landande plan landat på bana 30 och alltså kommit in över malmö, så det är klart att 39: orna måste hålla sig under för att klara separationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in