Citat:
Ursprungligen postat av
missionarydaughter
Är denna nyhet (
http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/...tent=www.hd.se ) ett tecken på hur illa ställt det är med Sveriges försvar?
Är det inte helt bisarrt att det blir en nyhet och folk blir rädda över att SVENSKA stridsflygplan flyger över SVENSKT luftrum!?
Är denna typen av "nyhet" ens möjlig i något annat land.
Ryssarna måste skratta åt oss.
Jag är uppväxt med att drakarna från F12 i Kalmar dånade i luften och ibland skakade hela klassrummet när dom kom på låg höjd. Härliga tider.
Våren 1979 var jag på F12 och fick saft och bulle och minns än idag hur gott det luktade när två stycken Draken-plan startade mitt framför vår klass.
Det är helt underbart med jetplansljud.
Jag såg planen, tittade upp och blev rikigt jävla förvånad över att folk hörda av sig till tidningen. Jävla idioter!
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Även GP har publicerat idiotartiklar om detta.
Något man bör förstå är att stridsplan ofta flyger på under 800 meters höjd för att inte riskera att hamna i konflikt med civil flygtrafik. På många håll där det är tät flygtrafik så håller privatplan på 300-500 meters höjd. Därför lägger sig gärna militärflyget på mellan 500 och 800 meter. På denna höjd ser t.ex. Hercules (gamla TP-84) väldigt stor ut.
Och tänka sig, precis bredvid malmö ligger nordens största flygplats, som haft en landningsbana stängd, varpå landande plan landat på bana 30 och alltså kommit in över malmö, så det är klart att 39: orna måste hålla sig under för att klara separationen.