• 1
  • 2
2015-08-20, 13:12
Medlem
missionarydaughters avatar
Är denna nyhet ( http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/...tent=www.hd.se ) ett tecken på hur illa ställt det är med Sveriges försvar?

Är det inte helt bisarrt att det blir en nyhet och folk blir rädda över att SVENSKA stridsflygplan flyger över SVENSKT luftrum!?

Är denna typen av "nyhet" ens möjlig i något annat land.
Ryssarna måste skratta åt oss.

Jag är uppväxt med att drakarna från F12 i Kalmar dånade i luften och ibland skakade hela klassrummet när dom kom på låg höjd. Härliga tider.
Våren 1979 var jag på F12 och fick saft och bulle och minns än idag hur gott det luktade när två stycken Draken-plan startade mitt framför vår klass.
Det är helt underbart med jetplansljud.
Citera
2015-08-20, 13:16
Medlem
Kvitterkommentarerna är också absurda. Jävla sillmjölkar ni 60- och 70- talister har uppfostrat. I övrigt håller jag med, det är ett härligt ljud.
Citera
2015-08-20, 13:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Är denna nyhet ( http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/...tent=www.hd.se ) ett tecken på hur illa ställt det är med Sveriges försvar?

Är det inte helt bisarrt att det blir en nyhet och folk blir rädda över att SVENSKA stridsflygplan flyger över SVENSKT luftrum!?

Är denna typen av "nyhet" ens möjlig i något annat land.
Ryssarna måste skratta åt oss.

Jag är uppväxt med att drakarna från F12 i Kalmar dånade i luften och ibland skakade hela klassrummet när dom kom på låg höjd. Härliga tider.
Våren 1979 var jag på F12 och fick saft och bulle och minns än idag hur gott det luktade när två stycken Draken-plan startade mitt framför vår klass.
Det är helt underbart med jetplansljud.

Även GP har publicerat idiotartiklar om detta.

Något man bör förstå är att stridsplan ofta flyger på under 800 meters höjd för att inte riskera att hamna i konflikt med civil flygtrafik. På många håll där det är tät flygtrafik så håller privatplan på 300-500 meters höjd. Därför lägger sig gärna militärflyget på mellan 500 och 800 meter. På denna höjd ser t.ex. Hercules (gamla TP-84) väldigt stor ut.
Citera
2015-08-20, 13:21
Medlem
YP4XQs avatar
Detta skedde ju ett par gånger i veckan när man var liten. Lika coolt varje gång
Citera
2015-08-20, 13:24
Medlem
missionarydaughters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Detta skedde ju ett par gånger i veckan när man var liten. Lika coolt varje gång

När jag var liten flög stridsflygplan över Öland precis VARENDA dag Och alla tider på dygnet.
Det kändes tryggt.

Det skulle snarare bli en nyhet på den tiden om det var tyst en längre tid. DÅ skulle folk bli oroliga.

fan vad dom måste ha flugit mycket på den tiden ...
Citera
2015-08-20, 13:43
Medlem
Som sagt ett tecken på förfallet.
Det var så man var orolig för masten på båten i bland.
Våra AJ37 kunde flyga väldigt lågt när de ville.
Citera
2015-08-20, 13:46
Medlem
En annan är ju uppväxt med att Draken flög förbi Skälderviken till/från F10 när man badade där. Detta hände flera gånger om dagen. Hade man tur så blev det även någon manöver eller så vinkade de med planet. Landet vaktades så att vi kunde njuta av sommaren. Trygg uppväxt. Dagens unga tycks tro att försvaret är ett hot mot oss!
Citera
2015-08-20, 15:11
Medlem
Vodos avatar
Visst blir man nostalgisk. Brukar bullar rätt ofta här med men jag hinner inte ut till flygfältet för att titta. Har dock sett små svarta prickar stiga upp mot skyn några gånger. Det bullrar så härligt!

Såg en herkules lyfta igår. Den steg upp när jag såg den så jag missade själva starten.
Fick en skymt av baken när den åkte på marken i alla fall.
Citera
2015-08-20, 16:01
Medlem
Samtidigt hovrar de nya helikoptrarna varje natt i Malmö.

Vem klagar? Vilka hornalister skriver om oväsendet? Givetvis beror det på blatteriet. Så skönt att jag strax kommer lämna denna staden för evigt.
Citera
2015-08-20, 16:08
Medlem
Turrluffs avatar
Inte helt ovanligt att de kör några vändor över staden jag bor i. Alltid lika glädjande att se att vi har kvar nått åtminstone. Man får ju annars aldrig se militären mer än på TV/Datorn nuförtiden.
Citera
2015-08-21, 02:33
Medlem
koppen89s avatar
Incidentberedskapen har flugit några gånger över Malmö nu i sommar. Jag sprang jag ut på balkongen som vanligt men de jäklarna flög på andra sidan huset denna gång -.-

Tror flygvapnet börjar flyga mer över städerna nu för att sakta vänja oss vid stridsflyget igen och få tillbaka opinionen för dem.

Önskar att dem kom här över oftare!
Citera
2015-08-21, 04:41
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En annan är ju uppväxt med att Draken flög förbi Skälderviken till/från F10 när man badade där. Detta hände flera gånger om dagen. Hade man tur så blev det även någon manöver eller så vinkade de med planet. Landet vaktades så att vi kunde njuta av sommaren. Trygg uppväxt. Dagens unga tycks tro att försvaret är ett hot mot oss!
Jo, det är jag också. Uppväxt i Vejbystrand nära F10, som sagt i princip varje dag flög Draken över byn. Minns att när morfar var o hälsade på, så sprang han ut o tittade varje gång ljudet från planen kom. Han var så imponerad av dem!

O nu, ja då blir folk rädda när de hör o ser dem! Har också hört dem här över Ängelholm några gånger den senaste veckan, o njuter av ljudet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in