2005-10-23, 17:17
Medlem
SinCitys avatar
Tjena!

Tänkte fråga lite om råd angående uppgradering av min arbetsstation. Verkar som om jag behöver nya grejer av det mesta. Arbetar mest med grafik, filmredigering och 2D-animationer(samt en del 3D).

Detta har jag som jag kan återanvända: Chassi ATX Coolermaster Cavalier, videoredigeringskort Matrox, en bunt med IDE-diskar och övrig kringutrustning.

Det jag behöver: Moderkort, graffekort, minne, processor.

Nu är det så att jag inte har den blekaste vad jag ska satsa på för att komma ganska billigt undan, samt få en konfiguration som håller i ett par år. AMD eller Pentium? S-ATA-disk 10000rpm-are(för systemet) eller extra RAM? Osv.

Råd mig!

Tack på förhand!
Citera
2005-10-23, 21:33
Medlem
smekasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Tjena!

Tänkte fråga lite om råd angående uppgradering av min arbetsstation. Verkar som om jag behöver nya grejer av det mesta. Arbetar mest med grafik, filmredigering och 2D-animationer(samt en del 3D).

Detta har jag som jag kan återanvända: Chassi ATX Coolermaster Cavalier, videoredigeringskort Matrox, en bunt med IDE-diskar och övrig kringutrustning.

Det jag behöver: Moderkort, graffekort, minne, processor.

Nu är det så att jag inte har den blekaste vad jag ska satsa på för att komma ganska billigt undan, samt få en konfiguration som håller i ett par år. AMD eller Pentium? S-ATA-disk 10000rpm-are(för systemet) eller extra RAM? Osv.

Råd mig!

Tack på förhand!

Hade kört på ett ati x1800x med 512 minne (Bra för redigering) alt. wildcat. Begränsar din budget hade jag köpt ett med 256 mb.
Sen hade ja sattsat på en vanlig s-ata 7200 rpm och mer ram!
Sen är det självklara valet av cpu som är pentium för ditt arbetsområde.
Citera
2005-10-25, 01:17
Medlem
Intel var det själklara valet förr, A64 X2 har kommit ikapp när det gäller videoredigering.

Du har inte nämt något budgettak så jag utgår ifrån att det får kosta en slant.

Jag skulle satsa på något liknande :

A64 X2 processor av valbar hastighet finns i valörerna 3800+, 4200+, 4400+, 4800+

Moderkort spelar nu inte så stor roll, något med S939 och PCI-e

De snabbaste konsumentklass grafikkorten är för tillfället nvidias 7800GTX och ATI X1800XT, jag har dock ingen aning om hur de presterar i renderingsprogram, fast man tycker ju att de skulle prestera bra.

Minne 2GB
Citera
2005-10-26, 17:58
Medlem
SinCitys avatar
Man tackar för råden!

Citat:
Ursprungligen postat av ThAz
Du har inte nämt något budgettak så jag utgår ifrån att det får kosta en slant.

Låt säga att jag kanske har i runda slängar 7-9 lock att röra mig med? Inga jättesummor alltså...
Citera
2005-10-26, 21:22
Medlem
Det blir lite thight, men jag ska göra ett försök :

Processor:AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 2000MHz
3445kr

Moderkort:Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX
995kr

Grafikkort:GeCube Radeon X1800XL CrossFire Ready 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI AVIVO RETAIL PCI Express
4495kr

Minne: Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb/1Gb DDR PC3200 400MHz 184pin CL3
2590kr (2*1295kr) 2GB

Totalt : 11525kr
Där är en ytterst potent maskin, men budgeten sprack ju ordentligt också.

Det är värstinggrafikkortet som slaktar budgeten, nu vet jag inte hur stor del av 3d renderingen som grafikkortet sköter.

Ett alternativ är ju att ta ett lite "tamare" grafikkort t.ex.

Sapphire Radeon X800XL 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express
2695kr

vilket får ner totalsumman till mera budgetvänliga 9725kr.

Det går att spara in lite här och där, t.ex. att ta 4*512MB minnesstickor istället för 2*1GB kan spara en 700kr.

Problemet med det är att alla minnesslottarna på moderkortet då blir fulla vilket gör att en framtida minnesuppgradering kostar mera eftersom du får kassera några 512MB stickor.
Citera
2005-10-27, 18:30
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThAz
*Massa bra förslag...*

Jag tackar och bockar, det jag behöver är lite vägledning i rätt riktning, och det har jag nog fått nu.

Graffekortet drar ju helt klart upp priset en aning, tror jag kommer att klara mig med ett billigare alternativ då de flesta renderingar läggs över direkt på mitt Matrox, i alla fall för redigeringsdelen(även en hel del filter och effekter klaras av att köra i realtid).

Det lutar helt klart åt att det blir AMD i processorväg i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in