2015-08-20, 10:51
Bannlyst
Vita bönor är nyttigt och gott men vilka tillbehör kan man ha till dessa?

Kanske även tips om hur man kan förgylla konserven vita bönor i tomatsås?
Citera
2015-08-20, 10:54
Medlem
retrospectives avatar
Är du lakto-ovo eller straight vegetarian?
Citera
2015-08-20, 11:01
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective

https://en.wikipedia.org/wiki/Kushari Enkelt att göra, massor med käk, bra som matlåda.
Citera
2015-08-20, 11:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
En av mina standardgrejer jag brukar käka när jag inte orkar laga nåt mer avancerat är att ta en burk vita bönor i tomatsås i en kastrull, hälla i lite chilisås och typ en deciliter majs. Krydda med svartpeppar och spiskummin.
Sen skär jag upp vitkål och paprika och lägger i en tallrik och häller bön- och majsröran över.
Citera
2015-08-20, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Äter inget djurkött däremot vissa mejeriprodukter och fisk men ska på sikt försöka sluta med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
https://en.wikipedia.org/wiki/Kushari Enkelt att göra, massor med käk, bra som matlåda.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En av mina standardgrejer jag brukar käka när jag inte orkar laga nåt mer avancerat är att ta en burk vita bönor i tomatsås i en kastrull, hälla i lite chilisås och typ en deciliter majs. Krydda med svartpeppar och spiskummin.
Sen skär jag upp vitkål och paprika och lägger i en tallrik och häller bön- och majsröran över.
Låter enkelt,billigt och nyttigt.
Citera
2015-08-23, 16:56
Medlem
Bästa kombinationen till bönor för att få fullvärdigt protein är ris, det finns massor av risrätter att välja mellan. Enklaste är kanske att koka ris/råris och blanda det färdigkokta riset med tärnade ångkokta grönsaker (paprika, squash, morötter) för att få lite färg på anrättningen och servera med bönor. Gillar du mexikansk mat så är mexikanskt ris gott: http://www.ica.se/recept/flaskfajita...-gallo-717223/ marinera bönor istället för fläsk och stek/värm med lök och paprika.
Citera
2015-08-23, 21:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunstable
Vita bönor är nyttigt och gott men vilka tillbehör kan man ha till dessa?

Kanske även tips om hur man kan förgylla konserven vita bönor i tomatsås?

Jag brukar ha i lök, färsk paprika och chili. Samt krydda på med timjan, oregano, spiskummin och lite vinäger.

Tillbehör är lite svårare - jag äter oftast ett ägg och/eller bacon/korv till.
Men du har ju alltid klassikern "beans on toast".
Citera
2015-08-23, 23:05
Medlem
jajahars avatar
Min favorit är potatismos med falukorv men enbart moset är så gott till vita bönor.
Citera
2015-08-26, 01:29
Medlem
Saltkatts avatar
När jag var på Irland serverade de vita bönor (i tomatsås) tillsammans med något som liknade typ potatisbullar/rösti + stekta tomater på hotellets frukostbuffé. Låter skumt men jag har fortsatt göra det till söndagsbrunch hemma. Stadig start på dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in