2015-08-19, 22:07
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag har ett mycket spännande experiment/projekt på G som jag tror att många användare skulle finna både användbart och tekniskt intressant.

Jag skulle vilja presentera planerna i en senare tråd, men för att det ens ska vara någon mening så skulle jag vilja veta om det är tillåtet med en typ av list-tråd där man postar användarnamnen på misstänkta troll tillsammans med en motivering.

Överklaganden sker i tråden, vilket gör att det blir en form av diskussion och hela processen blir transparent.

Exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av Användare 1
Misstänkt: FlashbackImprover

Motivering: Den skiftar åsikt och kön i var och varannan tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Användare 2
Citat:
Jag misstänker FlashbackImprover för att vara ett troll.

Jag överklagar.

Motivering: Att han/hon byter åsikt kan bero på att kontot delas av flera människor

Citat:
Ursprungligen postat av Användare 3
Citat:
Jag misstänker FlashbackImprover för att vara ett troll.

Jag överklagar

Motivering: Det kan vara för att fejka sin identitet

Skulle en sådan tråd vara tillåten i t.ex. Laidback?

Tråden kommer att få en mycket bestämd struktur och annorlunda än den jag presenterat här. Men om vi fokuserar på själva innehållet – skulle denna tråd vara acceptabel?

Edit:
Jag kom att tänka på regel 1.06. Givetvis ska den respekteras lika hårt som idag. Kanske skulle inläggen i en sådan tråd behöva fokusera mer på det faktiska innehållet än spekulationer kring användarens identitet, men det är själva principen kring anklagelser och överklaganden rörande innehållet, samt den listliknande trådformen jag tänker på här främst.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-19 kl. 22:17.
Citera
2015-08-19, 22:21
Medlem
micaeles avatar
Förhoppningsvis inte.
  • Risken för 1.06 är uppenbar.
  • Detta är en adminokrati, inte en demokrati. Du vill skapa ett fiktivt rättssystem.
  • Ingen användare skall behöva bli uthängd - speciellt inte i ett forum som alla inte har tillgång till.

Dessutom står jag vid min personliga åsikt att det inte finns något som heter troll.
Varför är det så många som gör sin livsuppgift till att jaga andra användare som är ute efter att jävlas eller bara i många fall tar upp ämnen som andra inte accepterar?
Anser man att något / någon bara är ute efter att förstöra, skapa kaos eller helt enkelt vill diskutera något som är utanför ens egna referensramar - LÄMNA TRÅDEN OCH GÅ VIDARE!
Om bara alla och envar kunde hålla sig till detta vore jobbiga användare inget problem.

Get a life, people.
Citera
2015-08-19, 22:23
Medlem
kinesarsles avatar
Låter ju inte helt orimligt, men det låter som något den här tråden kan användas till:
(FB) Enda tråden där vi blir upprörda över troll även om inget kommer att göras åt saken
Citera
2015-08-19, 22:26
Medlem
Porryhatters avatar
Detta inlägg av Admin förklarar också en del av problematiken med troll.
(FB) Admins åsikt rörande troll och trolltrådar efterfrågas.
Citera
2015-08-19, 22:28
Moderator
^Eazs avatar
Det är inte ett regelbrott att trolla så länge man håller sig till reglerna som finns på Flashback.

Edit: Min ståndpunkt är att jag undviker (i form av användare) trådar som är av uppenbara troll, får de inte bränsle så försvinner tjusningen med att trolla.

Samtidigt är vissa trolltrådar intressanta att läsa, inte för att de är trolltrådar som sådant, utan för att de ibland målar upp ett hypotetiskt scenario. "Jag har gjort XXXXX vafan gör man nu?!" där XXXXX är något alla vet är en lögn, men diskussionen kan faktiskt bli intressant.

Så, ett bra troll, som skapar en tråd som leder till vettig diskussion är inte alltid dåligt.
Senast redigerad av ^Eaz 2015-08-19 kl. 22:32.
Citera
2015-08-19, 22:54
Medlem
Jag är egentligen inte intresserad om trolleri är ett regelbrott eller vad admin anser om troll. Jag är inte heller ute efter att eliminera troll.

Jag är bara intresserad av om det är tillåtet att skapa en tråd av detta slag där användare anklagar/diskuterar/betygsätter/berömmer andra användare.

Vi kan tänka oss att tråden används till andra grejer också, typ som att bedöma eller betygsätta expertisen inom ett visst ämne.

Jag förmodar alltså att detta är tillåtet så länge man lyder 1.06?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-19 kl. 23:12.
Citera
2015-08-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Låter ju inte helt orimligt, men det låter som något den här tråden kan användas till:
(FB) Enda tråden där vi blir upprörda över troll även om inget kommer att göras åt saken
Jag skulle gärna vilja ha en separat tråd för detta ändamål, men visst får jag nog förbereda mig på att en sådan tråd kan komma att slås ihop med den.

Du kommer nog att finna projektet intressant tror jag Det är ett userscript jag finular på. Såg att du också hade skapat ett, fast ett med taggar. Men det förklarar jag som sagt mer i detalj senare
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-19 kl. 23:02.
Citera
2015-08-19, 23:14
Medlem
Skulle någon moderator/admin vilja hoppa in och spekulera lite? Era personliga tankar välkomnas, jag kräver inte ett prejudikat (även om det skulle vart awesome! ). Jag vill bara veta om detta projekt är totalt meningslöst att ens försöka sig på och jag behöver fundera ut andra tekniska lösningar, eller om detta kan verka rimligt.
Citera
2015-08-19, 23:26
Medlem
Xeliouss avatar
Alltså, det låter väldigt mycket som åsiktsregistrering och insamling av data om användare. Det blir som en "gilla"-knapp typ också och admin har sagt "glöm det" om den frågan. Hela idén om att spekulera om troll är kört från början tror jag. Dessutom är det 50k användare online samtidigt... din trolltråd blir ohanterbar.
Senast redigerad av Xelious 2015-08-19 kl. 23:36.
Citera
2015-08-20, 00:41
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Skulle någon moderator/admin vilja hoppa in och spekulera lite? Era personliga tankar välkomnas, jag kräver inte ett prejudikat (även om det skulle vart awesome! ). Jag vill bara veta om detta projekt är totalt meningslöst att ens försöka sig på och jag behöver fundera ut andra tekniska lösningar, eller om detta kan verka rimligt.

Jag tycker det är åt helvete och ser inte någon som helst vinning för forumet flashback när det kommer till detta. Hur du än vrider och vänder på det rör du dig i zonen runt 1.06
Citera
2015-08-20, 03:40
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Nej.
Citera
2015-08-20, 07:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jag har ett mycket spännande experiment/projekt på G som jag tror att många användare skulle finna både användbart och tekniskt intressant.

Jag skulle vilja presentera planerna i en senare tråd, men för att det ens ska vara någon mening så skulle jag vilja veta om det är tillåtet med en typ av list-tråd där man postar användarnamnen på misstänkta troll tillsammans med en motivering.

Överklaganden sker i tråden, vilket gör att det blir en form av diskussion och hela processen blir transparent.

Exempel:

Tråden kommer att få en mycket bestämd struktur och annorlunda än den jag presenterat här. Men om vi fokuserar på själva innehållet – skulle denna tråd vara acceptabel?

Edit:
Jag kom att tänka på regel 1.06. Givetvis ska den respekteras lika hårt som idag. Kanske skulle inläggen i en sådan tråd behöva fokusera mer på det faktiska innehållet än spekulationer kring användarens identitet, men det är själva principen kring anklagelser och överklaganden rörande innehållet, samt den listliknande trådformen jag tänker på här främst.

Jag tycker att det är en mycket, mycket bra idé!

Har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att frukta!

De som har nåt att frukta är just trollen, exempelvis alla kondenstroll (rabiata desinformatörer) som härjar i Chemtrail-tråden, som inget annat har att göra än att förneka precis allt vad folk skriver om ämnet!

GO FOR IT!
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-08-20 kl. 07:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in