Citat:
Ursprungligen postat av
strachild
Alla kändisar börjar ju någonstans. Och just på en skådespelarutbildning skaffar man väl just kontakter. Det är inte precis så jag tror att jag ska få huvudrollen i nästa blockbuster. Men som sagt även en sunkig reklamfilm är en början.
Om du inte är till någon hjälp att svara på en fråga, då behöver man inte ens skriva något
ok här får du konkreta tips (men skyll inte på mig när du slutar som en pundare som suger kuk på plattan för en panna smack - jag varnade dig) - eftersom scenskolan ofta tar en hel del försök att komma in på (om man kommer in alls) så försöker många skaffa sig mer kött på benen under tiden. sök till calle flygares teaterskola, lokala teatergrupper eller folkhögskolor som anordnar utbildningar i skådespeleri. ska du söka till folkhögskola så rekommenderar jag fridhems folkhögskola, som får anses ha bäst utbildning gällande teater när vi bara snackar folkhögskolor. mer info hittar du här (
http://fridhem.fhsk.se/utbildningar/teaterlinjen)
Citat:
Ursprungligen postat av
jarrelka
Ts lyssna inte på vad dem säger. De enda som säger att man inte kan lyckas med något är de som inte vågar själva. Man har ett liv och har man en dröm ska man gå för det. Allt är möjligt om man har det rätta tankesättet och det är den viktigaste aspekten för dina tankar är det som skapar hårt jobb och hårt jobb leder dig till dina drömmar.
Om du verkligen vill bli skådis måste du diciplinera din hjärna för att filtrera ut allt tvek,rädsla och negativa kommentarer och människor du känner och hör för att inte lyckas. Rekommenderar the secret och liknande självhjälps böcker. Sök positive thinking på youtube finns en massa bra videor. Power thoughts kan du också söka in.
Steg 2 är övning. Jag hade läst så mycket psykologi som möjligt då det hjälper. Öva på monologer som du skriver ner och filma dig själv. Studera ansiktsuttryck,röst,ton,kroppspråk etc etc. Titta på filmer med de bästa skådespelarna och studera hur de pratar och beter sig. Börja med någon form utav teater. Fixa ditt utseende då det blir lättare att få roller som okänd skådis om man ser bra ut. Kan vara att bleka tänderna,fixa frillan, träna på gym etc etc. Spara ihop pengar och hitta en bra acting coach och ta lektioner.
Tro på dig själv! Om du tror på dig själv och vet vägen till ditt mål kan inget stoppa dig. Sätt upp realistiska delmål och klara en efter en. Det kommer ta väldigt lång tid att bli en bra skådis men om du verkligen vill det så kan du. Fokusera på nuet och resan och tänk inte så mycket på att bli någon stor kändis. Du måste ha kul med det och njuta av varje steg annars är det inte värt det och du kommer lätt tappa motivationen.
Lycka till!
/En som också jagar drömmen
ja, att drömma är bra, men att vara realistisk är ännu bättre. jag är ingen bitter gammal jävel, men såhär hade jag gjort: ägna fem år att jaga drömmen, prova på, och objektivt utvärdera ifall du har talang eller inte kan agera för fem öre (de flesta kan aldrig lära sig det här förbi lekmannanivå), och om det fallerar så gör du något mer konkret istället men bibehåller och ger näring till det som en hobby istället. att prompt intala sig själv "jag kan, jag ska, fan ta alla som inte tror på mig" är mest en saga som hollywoodskådisar födda med silversked (läs glidit in som barnskådis och därefter bara fortsatt på en fin och präktig räkmacka) säger för att de inte ska låta så förbannat privilegierade som alla lyckade skådis de facto får anses vara (det finns ingen tuffare bransch på jorden om vi ser till antal aspiranter per lyckad yrkesverksam. yrkesverksam i det här fallet är någon som kan leva på det)
så, nu har jag sagt mitt. lycka till oavsett