• 1
  • 2
2015-08-19, 20:32
Medlem
Hej. Är det någon som vet vart det finns BRA skådespelarutbildningar med inriktning mot film

Har efter en snabb googlesökning hittat ett par i stockholm men vet inte om det är någon av dem som är nåt o ha. Dessutom är det väl sjukt svårt att hitta någonstans o bo i eller runt stockholm?
Citera
2015-08-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strachild
Hej. Är det någon som vet vart det finns BRA skådespelarutbildningar med inriktning mot film

Har efter en snabb googlesökning hittat ett par i stockholm men vet inte om det är någon av dem som är nåt o ha. Dessutom är det väl sjukt svårt att hitta någonstans o bo i eller runt stockholm?
Som jag vet så inriktar man väldigt sällan folk mot inriktningen film, och branschen är enormt svår. De flesta skådespelerskorna/ regissörer gick aldrig någon utbildning för att få ett sådant yrke. Det krävs för det mestadels mycket hårt engagemang o passion. Men jag tror kanske man får först börja med teater ifall du söker en utbildning mot sådan typ.
Citera
2015-08-19, 20:52
Medlem
ColaKexs avatar
Det är väl scenskolan som gäller om man vill bli skådespelare så småningom. Men chansen att komma in där är näst intill noll.
Citera
2015-08-19, 20:53
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Det är väl scenskolan som gäller om man vill bli skådespelare så småningom. Men chansen att komma in där är näst intill noll.

Och om man kommer in, är även chansen att bli etablerad skådis efter utbildningen relativt liten.
Citera
2015-08-19, 21:24
Medlem
yggdrazils avatar
Juilliard då?
Citera
2015-08-19, 21:59
Medlem
Jag vet att det krävs hårt jobb och att chansen att verkligen lyckas är liten. Men det är min dröm. Har sysslat lite med amatörteater och tycker det är jätteroligt. Har dessutom ofta fått höra att med rätt utbildning så kan jag bli bra.
Citera
2015-08-20, 00:09
Medlem
Citat:
Jag vet att det krävs hårt jobb och att chansen att verkligen lyckas är liten. Men det är min dröm. Har sysslat lite med amatörteater och tycker det är jätteroligt. Har dessutom ofta fått höra att med rätt utbildning så kan jag bli bra.

det spelar ingen roll, är du inte Daniel Day-Lewis-bra så är du en dussinskådis som slåss med tusentals andra om sunkiga tiosekundersreklamfilmer. du behöver inte ens vara särskilt bra (ok, inte usel, men ändå) för att slå dig in i branschen, men allt handlar om kontakter. kolla på alla musikstjärnor som medverkar i filmer, tror du att de hamnat där för att de har talang? de känner rätt folk, och deras namn är varumärken som lockar publik

visst att man ska satsa på det man vill men någonstans måste man ha en fot på jorden. jag skulle jättegärna vilja bli astronaut, men vad fan...
Citera
2015-08-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veldigtserios
det spelar ingen roll, är du inte Daniel Day-Lewis-bra så är du en dussinskådis som slåss med tusentals andra om sunkiga tiosekundersreklamfilmer. du behöver inte ens vara särskilt bra (ok, inte usel, men ändå) för att slå dig in i branschen, men allt handlar om kontakter. kolla på alla musikstjärnor som medverkar i filmer, tror du att de hamnat där för att de har talang? de känner rätt folk, och deras namn är varumärken som lockar publik

visst att man ska satsa på det man vill men någonstans måste man ha en fot på jorden. jag skulle jättegärna vilja bli astronaut, men vad fan...

Alla kändisar börjar ju någonstans. Och just på en skådespelarutbildning skaffar man väl just kontakter. Det är inte precis så jag tror att jag ska få huvudrollen i nästa blockbuster. Men som sagt även en sunkig reklamfilm är en början.

Om du inte är till någon hjälp att svara på en fråga, då behöver man inte ens skriva något
Citera
2015-08-20, 00:23
Medlem
Ts lyssna inte på vad dem säger. De enda som säger att man inte kan lyckas med något är de som inte vågar själva. Man har ett liv och har man en dröm ska man gå för det. Allt är möjligt om man har det rätta tankesättet och det är den viktigaste aspekten för dina tankar är det som skapar hårt jobb och hårt jobb leder dig till dina drömmar.

Om du verkligen vill bli skådis måste du diciplinera din hjärna för att filtrera ut allt tvek,rädsla och negativa kommentarer och människor du känner och hör för att inte lyckas. Rekommenderar the secret och liknande självhjälps böcker. Sök positive thinking på youtube finns en massa bra videor. Power thoughts kan du också söka in.

Steg 2 är övning. Jag hade läst så mycket psykologi som möjligt då det hjälper. Öva på monologer som du skriver ner och filma dig själv. Studera ansiktsuttryck,röst,ton,kroppspråk etc etc. Titta på filmer med de bästa skådespelarna och studera hur de pratar och beter sig. Börja med någon form utav teater. Fixa ditt utseende då det blir lättare att få roller som okänd skådis om man ser bra ut. Kan vara att bleka tänderna,fixa frillan, träna på gym etc etc. Spara ihop pengar och hitta en bra acting coach och ta lektioner.

Tro på dig själv! Om du tror på dig själv och vet vägen till ditt mål kan inget stoppa dig. Sätt upp realistiska delmål och klara en efter en. Det kommer ta väldigt lång tid att bli en bra skådis men om du verkligen vill det så kan du. Fokusera på nuet och resan och tänk inte så mycket på att bli någon stor kändis. Du måste ha kul med det och njuta av varje steg annars är det inte värt det och du kommer lätt tappa motivationen.

Lycka till!

/En som också jagar drömmen
Senast redigerad av jarrelka 2015-08-20 kl. 00:27.
Citera
2015-08-20, 00:41
Medlem
Citat:
Alla kändisar börjar ju någonstans. Och just på en skådespelarutbildning skaffar man väl just kontakter. Det är inte precis så jag tror att jag ska få huvudrollen i nästa blockbuster. Men som sagt även en sunkig reklamfilm är en början.

Om du inte är till någon hjälp att svara på en fråga, då behöver man inte ens skriva något

ok här får du konkreta tips (men skyll inte på mig när du slutar som en pundare som suger kuk på plattan för en panna smack - jag varnade dig) - eftersom scenskolan ofta tar en hel del försök att komma in på (om man kommer in alls) så försöker många skaffa sig mer kött på benen under tiden. sök till calle flygares teaterskola, lokala teatergrupper eller folkhögskolor som anordnar utbildningar i skådespeleri. ska du söka till folkhögskola så rekommenderar jag fridhems folkhögskola, som får anses ha bäst utbildning gällande teater när vi bara snackar folkhögskolor. mer info hittar du här (http://fridhem.fhsk.se/utbildningar/teaterlinjen)

Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Ts lyssna inte på vad dem säger. De enda som säger att man inte kan lyckas med något är de som inte vågar själva. Man har ett liv och har man en dröm ska man gå för det. Allt är möjligt om man har det rätta tankesättet och det är den viktigaste aspekten för dina tankar är det som skapar hårt jobb och hårt jobb leder dig till dina drömmar.

Om du verkligen vill bli skådis måste du diciplinera din hjärna för att filtrera ut allt tvek,rädsla och negativa kommentarer och människor du känner och hör för att inte lyckas. Rekommenderar the secret och liknande självhjälps böcker. Sök positive thinking på youtube finns en massa bra videor. Power thoughts kan du också söka in.

Steg 2 är övning. Jag hade läst så mycket psykologi som möjligt då det hjälper. Öva på monologer som du skriver ner och filma dig själv. Studera ansiktsuttryck,röst,ton,kroppspråk etc etc. Titta på filmer med de bästa skådespelarna och studera hur de pratar och beter sig. Börja med någon form utav teater. Fixa ditt utseende då det blir lättare att få roller som okänd skådis om man ser bra ut. Kan vara att bleka tänderna,fixa frillan, träna på gym etc etc. Spara ihop pengar och hitta en bra acting coach och ta lektioner.

Tro på dig själv! Om du tror på dig själv och vet vägen till ditt mål kan inget stoppa dig. Sätt upp realistiska delmål och klara en efter en. Det kommer ta väldigt lång tid att bli en bra skådis men om du verkligen vill det så kan du. Fokusera på nuet och resan och tänk inte så mycket på att bli någon stor kändis. Du måste ha kul med det och njuta av varje steg annars är det inte värt det och du kommer lätt tappa motivationen.

Lycka till!

ja, att drömma är bra, men att vara realistisk är ännu bättre. jag är ingen bitter gammal jävel, men såhär hade jag gjort: ägna fem år att jaga drömmen, prova på, och objektivt utvärdera ifall du har talang eller inte kan agera för fem öre (de flesta kan aldrig lära sig det här förbi lekmannanivå), och om det fallerar så gör du något mer konkret istället men bibehåller och ger näring till det som en hobby istället. att prompt intala sig själv "jag kan, jag ska, fan ta alla som inte tror på mig" är mest en saga som hollywoodskådisar födda med silversked (läs glidit in som barnskådis och därefter bara fortsatt på en fin och präktig räkmacka) säger för att de inte ska låta så förbannat privilegierade som alla lyckade skådis de facto får anses vara (det finns ingen tuffare bransch på jorden om vi ser till antal aspiranter per lyckad yrkesverksam. yrkesverksam i det här fallet är någon som kan leva på det)

så, nu har jag sagt mitt. lycka till oavsett
Citera
2015-08-20, 02:38
Medlem
Man kan få fram sin poäng utan att vara en oförskämd idiot

Och då har jag sagt mitt till dig
Citera
2015-08-20, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka

Lycka till!

Tack så mycket för både ditt trevliga svar och alla tipsen. Hoppas att din dröm går i uppfyllelse också. Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in