2015-08-19, 15:24
Medlem
tänkt skaffa mig en hemmafru, men undrar hur vi bör sköta ekonomin. hur bör vi dela upp min lön. har funderat på 2 olika strategier. kanske finns fler. tar gärna emot synpunkter, för och nackdelar på hur man ska tänka och få det att funka bra ekonomiskt.

Alt 1. Uppdelad ekonomi.
Jag betalar boendet för båda, i övrigt sköter hon sin egen ekonomi med en klumpsumma hon får av mig varje månad. *Mat och övriga saker vi mer eller mindre delar på, delar vi också hyfsat jämnt på i inköpen (typ handlar varannan gång eller så).

hon sparar för sig till sällanköpsvaror, gemensamma framtida boendeköp etc
jag sparar för mig för samma.

Grovt sett: (MinLön - boende)/2= vad vardera person får att leva på varje månad, spara etc.

alt 2.
Jag betalar de flesta utgifterna för oss båda. Alla fasta återkommande kostnader, räkningar, SL-kort, telefon, gym, mat, fritidsintressen osv. Allt som är grundläggande och "nödvändigt" i någon mening. Utöver att hon får detta betalt, får hon en mindre klumpsumma som till shopping, nöje, kläder, smink och sånt som egentligen inte är essentiellt.
Jag sparar åt oss båda för framtida nytt boende etc. och konsumerar resterande delen av lönen själv.
Citera
2015-08-19, 16:15
Bannlyst
var skaffar man sig en sån?
Citera
2015-08-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amandlamandlar
var skaffar man sig en sån?

ja du lär få leta utanför den svenska hjärntvättade populationen iaf.

tyvärr motverkar svenskt skattetryck och skattelagstiftning möjligheterna något enormt, så man måste ha hög lön eller bo utomlands för att det ens ska vara möjligt. Att gemene man, som för bara 2 generationer sedan hade råd att försörja en hel familj är inte längre möjligt, staten tar en betydligt större del av kakan i dag än förr.
Citera
2015-08-19, 16:41
Medlem
Alt 2 är väl betydligt enklare?
Citera
2015-08-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Alt 2 är väl betydligt enklare?

ok, varför? vad är i din mening fördelarna med det?
Citera
2015-08-19, 18:06
Medlem
alienfins avatar
Jag har min hemmafru utomlands och hon dubbel lön motsvarande lön i landet
så utgå från det..
Citera
2015-08-22, 08:45
Medlem
Det får ju isåfall såklart bli så att den som har inkomsten står för räkningar och mat, och sedan får personen som är hemma en summa att röra sig med till övrigt. Vad är poängen med att dela på räkningar när hon inte har någon inkomst? Du behöver ju ändå ge henne pengarna för hennes halva av räkningarna.
Citera
2015-08-22, 08:50
Medlem
KjellSorterings avatar
Viktigt att se till så att hon får pension så någon form av extra pensionssparande till henne är av yttersta vikt ifall du skulle gå och dö.

Viktigt också att se till så att hon arbetar lite grann ibland så hon inte stannar med dig bara för att hon måste.

Lycka till// Man med hemmafru
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in