2015-08-19, 10:09
Medlem
Logiks avatar
Tänkte bjuda några bekanta på lax sous vide här framöver och funderar på vad som ska serveras till. Några tips? Kan tänka mig både något kul grönt eller någon kolhydrat eller ja, lite vad som helst. Och någon sås eller röra förstås. Förslag mottages tacksamt.
Citera
2015-08-19, 11:08
Medlem
Kall svensk färskpotatis, skivad, blandad med mycket rödlök, kapris, salt, peppar och vinagrette. Mixa dill och persilja och blanda detta med övrigt. Serveras kall eller rumstempererad. Asgott och fräscht till lax.
Citera
2015-08-19, 20:14
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kall svensk färskpotatis, skivad, blandad med mycket rödlök, kapris, salt, peppar och vinagrette. Mixa dill och persilja och blanda detta med övrigt. Serveras kall eller rumstempererad. Asgott och fräscht till lax.

Tack, det lät jättegott och ska definitivt prövas någon gång. Dock kändes det lite lunchigt, om du förstår vad jag menar. Det här gäller en middag.
Citera
2015-08-19, 21:47
Medlem
Det här kanske säkert kännas lunchigt också, men provar:

En sås jag gillar att göra till pocherad lax är något jag såg Marco Pierre White göra i någon väldigt gammal youtube-video. Är i princip en klassisk fransk sås:

Tar ett (ganska stort) gäng mogna körsbärstomater och puréa dem hela i en blender. Sila av. Värm upp tomatpurén och slå i riktigt med smör tills såsen tjocknar. I med lite olivolja, apelsinjuice, salt, peppar och eventuellt hackad tryffel efter smak. Släng sedan ner en hel del tomat-concasse och såsen är klar.

Ett tillbehör jag gillar till pocherad lax är crushed potato. Heston har ett ganska trevligt recept på det. I princip sharlottenlök/vitlök som steks i stora mängder olivolja, blandas med krossad potatis (inte särskilt finkrossad i det här receptet), helkornig senap, vittvinvinäger, kryddor och örter.
Citera
2015-08-19, 23:26
Medlem
madtops avatar
"lax sous vide" är en tillverkningsmetod och säger inte så mycket om vare sig kryddning (under tillagning) eller kök. Har du tänkt dig klassiskt franskt eller t.ex japanskt?

Jag personligen hade uppskattat något asiatiskt. Låt t.ex ingefära, vitlök och ljus soja gå med under tillagning och servera den med en nudelsallad som kryddas med lime, chili, koriander och fisksås.

En klassisk fransk variant är att servera den med sparris, färskpotatis och en hollandaise.

Eller varför inte en svensk: först lättrimma (30-60min) för att därefter tillaga och servera med stompad potatis med smör, gräslök och dill (eller dillstuvad potatis).
Senast redigerad av madtop 2015-08-19 kl. 23:29.
Citera
2015-08-20, 10:05
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
"lax sous vide" är en tillverkningsmetod och säger inte så mycket om vare sig kryddning (under tillagning) eller kök. Har du tänkt dig klassiskt franskt eller t.ex japanskt?

Jag personligen hade uppskattat något asiatiskt. Låt t.ex ingefära, vitlök och ljus soja gå med under tillagning och servera den med en nudelsallad som kryddas med lime, chili, koriander och fisksås.

En klassisk fransk variant är att servera den med sparris, färskpotatis och en hollandaise.

Eller varför inte en svensk: först lättrimma (30-60min) för att därefter tillaga och servera med stompad potatis med smör, gräslök och dill (eller dillstuvad potatis).

Ja självklart borde jag ha nämnt att jag planerar att krydda fisken med salt och peppar. Och ge yta i pannan sen med lite smör.

Jag börjar själv luta lite åt färskpotatis, men tycker hollandaise känns lite trist. Andra förslag på såser?
Citera
2015-08-20, 18:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Ja självklart borde jag ha nämnt att jag planerar att krydda fisken med salt och peppar. Och ge yta i pannan sen med lite smör.

Jag börjar själv luta lite åt färskpotatis, men tycker hollandaise känns lite trist. Andra förslag på såser?

Gremolata sitter som en smäck till lax.
Citera
2015-08-20, 20:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik

En hemrörd hollandaise är väl inte trist... det är fantastiskt gott men kanske en smula traditionellt. Men det kanske var det du menade med trist?

Sauce verte? Dillmayo? Kaviar & Créme Fraiche? Vitvin? Citronsås? Aioli? Tapenade? Örtsmör? Ramslökspesto? Smör & pepparrot?
Senast redigerad av madtop 2015-08-20 kl. 20:26.
Citera
2015-08-23, 13:51
Medlem
Brmcs avatar
Jag och bruden jobbar som fan med puréer. Både jordärtskocks- och gulbetspuré är riktigt jävla gott faktiskt. Gulbetspurén blir lite väl rinnig, men ger en så söt touch till maten. Det och en lättare vinsås tror jag blir skitnice. Lite rädisor och annat med för att få fin kontrast gör att uppläggningen blir riktigt fin faktiskt.
Citera
2015-08-23, 14:28
Medlem
klybans avatar
Personligen så körs det citronsås, 50/50 grädde cräm fräs, zest, citronjos, fiskbuljong, rikligt med peppar och om man vill ha lite färg på såsen så blir det dill med.
Eller kanske super tunn skivad spansk peppar, som inte är speciellt stark men ger en visuellt fint resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in