2015-08-18, 20:29
Medlem
Grevelings avatar
Nu närmar sig hösten med goliatsteg och vad är bättre än att då sjunka ned i en biofåtölj och låta löv och kajor vara ifred utomhus. Så vilka svenska filmer väntas som man ska se fram emot?

För att förenkla och ringa in det lite vill jag förtydliga vad jag INTE är överdrivet intresserad av,

Filmer med gangstawannabies a'la Ingrosso/Rapace/valfri pajas – Odödliga
Filmer om Bergman – Jag är Ingrid
Filmer om handikappade som är tillägnade fördomsfulla biobesökare – Aerobics
Filmer om unga kvinnor som möter fördomsfulla korkade lantisar i norr – Så ock på jorden
Filmer om missförstådda unga flickor där hela världen är fördomsfull – Flocken
Filmer om missförstådda kvinnor som tänjer gränser genom att pilla på sig själva – Kim
Filmer om unga perfekta flickor som inte har det så lätt att vara perfekta – Min lilla syster
Filmer om unga flickor som inte har det så lätt att bli ett år äldre i Rosengård – Blodsystrar
Filmer om fördomsfulla kvinnor som åker till norr för att ta för sig av korkade lantisar – Glada hälsningar från Missångerträsk
Filmer om missförstådda EU-migranter som möter fördomsfulla svenskar – Taikon
Filmer om missförstådda missbrukande kvinnor som möter fördomsfulla socialsekreterare – Vinterboj
Filmer där ungar lekar gangstawannabies – Tjuvheder
Filmer om unga flickor som inte har det så lätt att bli ett år äldre i anonym småstad – Det borde finnas regler
Filmer om missförstådda asylsökande som möter fördomsfulla svenskar – Det vita folket
Filmer om missförstådda homosexuella som möter fördomsfulla familjemedlemmar – En underbar jävla jul
Filmer om missförstådda fängelsekunder som möter fördomsfulla lantisar – Efterskalv
Filmer om missförstådda barnfamiljer som möter fördomsfulla kränkta vita män – En man som heter Ove
Feministiska filmatiseringar av Fröken Julie – She's wild again tonight

Fram med era bästa tips nu så att min filmhöst blir räddad, så svårt kan det väl inte vara
Senast redigerad av Greveling 2015-08-18 kl. 20:32.
Citera
2015-08-18, 21:04
Medlem
HejAntons avatar
Nu är ju det en annan sorts film men Cinemateket släppte ju nyss sin lista över filmer för i höst. Väldigt kul att Satantango ska visas, även om det är i Göteborg vilket är fel plats för mig, men väldigt mycket annat spännande.

Tänker definitivt se Höstsonaten åtminstone men förhoppningsvis har jag även tid att klämma in ett par andra också, om jag nu inte är helt dränkt i mina studier i höst.
Citera
2015-08-19, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
Nu närmar sig hösten med goliatsteg och vad är bättre än att då sjunka ned i en biofåtölj och låta löv och kajor vara ifred utomhus. Så vilka svenska filmer väntas som man ska se fram emot?

För att förenkla och ringa in det lite vill jag förtydliga vad jag INTE är överdrivet intresserad av,

Filmer med gangstawannabies a'la Ingrosso/Rapace/valfri pajas – Odödliga
Filmer om Bergman – Jag är Ingrid
Filmer om handikappade som är tillägnade fördomsfulla biobesökare – Aerobics
Filmer om unga kvinnor som möter fördomsfulla korkade lantisar i norr – Så ock på jorden
Filmer om missförstådda unga flickor där hela världen är fördomsfull – Flocken
Filmer om missförstådda kvinnor som tänjer gränser genom att pilla på sig själva – Kim
Filmer om unga perfekta flickor som inte har det så lätt att vara perfekta – Min lilla syster
Filmer om unga flickor som inte har det så lätt att bli ett år äldre i Rosengård – Blodsystrar
Filmer om fördomsfulla kvinnor som åker till norr för att ta för sig av korkade lantisar – Glada hälsningar från Missångerträsk
Filmer om missförstådda EU-migranter som möter fördomsfulla svenskar – Taikon
Filmer om missförstådda missbrukande kvinnor som möter fördomsfulla socialsekreterare – Vinterboj
Filmer där ungar lekar gangstawannabiesTjuvheder
Filmer om unga flickor som inte har det så lätt att bli ett år äldre i anonym småstad – Det borde finnas regler
Filmer om missförstådda asylsökande som möter fördomsfulla svenskar – Det vita folket
Filmer om missförstådda homosexuella som möter fördomsfulla familjemedlemmar – En underbar jävla jul
Filmer om missförstådda [unga] fängelsekunder som möter fördomsfulla lantisar – Efterskalv
Feministiska filmatiseringar av Fröken JulieShe's wild again tonight

Fram med era bästa tips nu så att min filmhöst blir räddad, så svårt kan det väl inte vara

Du vill alltså se filmer om normalhandikappade hederliga äldre heterosexuella Svenska män?

Citat:
Filmer om missförstådda barnfamiljer som möter fördomsfulla kränkta vita mänEn man som heter Ove

Då du verkar försökt döma ut alla höstens Svenska filmer kanske något dubbat passar dig.
Nicke Nyfiken 3 - Tillbaka till djungeln
Den gode dinosaurien
Vänta, nyfiken, kanske inte heller passar och dinosaurien kommer först nästa år.

Flera av filmerna har uppskattats utomlands på festivaler. Själv vill jag se Flocken, Min lilla syster (har också riktigt bra betyg på imdb.com, speciellt med tanke på att det är en debutfilm med säkerligen rätt begränsad budget).
Citera
2015-08-19, 03:58
Medlem
Du får helt enkelt spela TV-spel i höst .
Citera
2015-08-19, 14:28
Medlem
robomans avatar
Jag tycker att det verkar vara mycket gött på Cinematekets program för hösten. Men det är ju inte nya filmer, och det är ju bara om du bor i en närliggande ort.
Citera
2015-08-19, 16:47
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Nu är ju det en annan sorts film men Cinemateket släppte ju nyss sin lista över filmer för i höst. Väldigt kul att Satantango ska visas, även om det är i Göteborg vilket är fel plats för mig, men väldigt mycket annat spännande.

Tänker definitivt se Höstsonaten åtminstone men förhoppningsvis har jag även tid att klämma in ett par andra också, om jag nu inte är helt dränkt i mina studier i höst.

Två grymma filmer. Dessvärre har jag ett vad med en vän som består i att den av oss som lyckas motstå att se en Bergman längst blir bjuden på bio. Känns snopet att förlora på målsnöret.

Citat:
Ursprungligen postat av RogerJL

Hur man stoppar ett bröllop
är en fin film men eftersom den kom förra hösten faller den utanför trådens topic.

Filmen från Flogsta. Är den bra?

Citat:
Ursprungligen postat av RogerJL
Flera av filmerna har uppskattats utomlands på festivaler. Själv vill jag se Flocken, Min lilla syster (har också riktigt bra betyg på imdb.com, speciellt med tanke på att det är en debutfilm med säkerligen rätt begränsad budget).

Amy Diamond^^

Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag tycker att det verkar vara mycket gött på Cinematekets program för hösten. Men det är ju inte nya filmer, och det är ju bara om du bor i en närliggande ort.

Mycket sant!
Senast redigerad av Greveling 2015-08-19 kl. 16:56.
Citera
2015-08-19, 23:57
Medlem
Citat:
Hur man stoppar ett bröllop är en fin film men eftersom den kom förra hösten faller den utanför trådens topic.

Filmen från Flogsta. Är den bra?

Hur man stoppar ett bröllop har väl bara visats på festivaler i Sverige, eller?

Angående Himmel över Flogsta, ingen aning om den är bra. Däremot verkar den kunna passa dina kriterier.
http://www.biografcentralen.se/filmb...-flogsta-2015/

Båda filmerna räknas som biopremiärer under hösten enligt Moviezine
https://www.moviezine.se/nyheter/svenska-filmer-2015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in