• 1
  • 2
2015-08-18, 01:34
Medlem
Poissas avatar
lite luddig formulering men jag har ett operativsystem på live os på en usb sticka för för att komma åt den från windows 10 måste jag gå in på inställningar / återställning / sen starta om från cd/usb device.
därifrån kan jag välja usb stickan och köra igång utan att det påverkar windows 10.
men det jag undrar är hur jag ska antingen kunna få denna usb sticka att köras så fort jag stoppat in den och startar datorn? alternativt få en genväg till skrivbordet där jag bara kan köra den och den bootar usb stickan med live os direkt utan att behöva krångla till det via inställningar och starta om därifrån.

kan någon hjälpa mig med detta vore jag tacksam
Citera
2015-08-18, 07:11
Medlem
Not-Sures avatar
Prova denna. Funkar alltid fint för mig iaf
https://rufus.akeo.ie
Citera
2015-08-18, 16:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
lite luddig formulering men jag har ett operativsystem på live os på en usb sticka för för att komma åt den från windows 10 måste jag gå in på inställningar / återställning / sen starta om från cd/usb device....

Du kan gå in i BIOS och ändra startordningen till att alltid leta efter bootbara USB-enheter först. Det innebär att BIOS kollar först om det finns några bootbara USB-enheter, finns det inte det så försöker den att starta på din reguljära hårddisk, dvs Win 10.

Nu kan jag här inte se om man kan komma åt alla inställningar för BIOS inifrån Win 10 men det ser inte så ut att det går. Vilken dator rör det sig om ?
Citera
2015-08-18, 23:58
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Du kan gå in i BIOS och ändra startordningen till att alltid leta efter bootbara USB-enheter först. Det innebär att BIOS kollar först om det finns några bootbara USB-enheter, finns det inte det så försöker den att starta på din reguljära hårddisk, dvs Win 10.

Nu kan jag här inte se om man kan komma åt alla inställningar för BIOS inifrån Win 10 men det ser inte så ut att det går. Vilken dator rör det sig om ?

Har en Asus R510j lapotop. med windows 10. lyckas inte riktigt hitta hur jag skall ändra startordningen i bioset på denna. har försökt lägga bootable usb device som först men den vill ändå boota från win10 . så är ändå tvungen att gå in på inställningar/återställning starta om från CD/USB och därifrån köra usb stickan, men är krångligt att behöva göra det så varje gång.
vet du någon genväg direkt till CD/USB ? så jag bara behöver starta igång från skrivbordet och automatiskt komma till usbstickan å boota därifrån?
Citera
2015-08-19, 17:22
Avstängd
Citat:
Har en Asus R510j lapotop. med windows 10. lyckas inte riktigt hitta hur jag skall ändra startordningen i bioset på denna. har försökt lägga bootable usb device som först men den vill ändå boota från win10 ....

När du trycker på restart inifrån Win 10 så tryck på knappen F2 när skärmen blir svart, då ska du kunna komma in i BIOS settings, kom ihåg att spara inställningarna innan du trycker på exit i BIOS setting menyn.

Rubriken boot-settings/ boot-order finns i de flesta BIOS, där kan man ändra i vilken ordning som BIOS ska försöka att boota, tangenterna pil-upp, pil-ner brukar man använda för att flytta på ordningen.

Någon annan skriver istället att det ska vara ALT-F2 man ska trycka för att få BIOS settings att öppna sig.
Citera
2015-08-21, 11:09
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Rubriken boot-settings/ boot-order finns i de flesta BIOS, där kan man ändra i vilken ordning som BIOS ska försöka att boota, tangenterna pil-upp, pil-ner brukar man använda för att flytta på ordningen.

sig.

har varit inne i bioset och ställt in boot ordningen till att alltid boota från usb före hårddisk och sen sparat.
men varje gång jag tar ut usb stickan och sätter in den igen och bootar så vill han ändå boota från win 10. och när jag går in i bioset igen då så har boot ordningen ändras ytterligare.
Citera
2015-08-21, 14:16
Medlem
Citat:
har varit inne i bioset och ställt in boot ordningen till att alltid boota från usb före hårddisk och sen sparat.
men varje gång jag tar ut usb stickan och sätter in den igen och bootar så vill han ändå boota från win 10. och när jag går in i bioset igen då så har boot ordningen ändras ytterligare.

Vet ej vad som är svaret på ditt problem, men ett par förslag/tips:
  • Har du en UEFI BIOS? Då lever boot-order ett "eget liv"...
  • Windows media: Förr sa de: "press any key to boot from CD/DVD" annars genomförde CDn en hårddiskboot!
Citera
2015-08-21, 16:25
Medlem
Poissas avatar
UEFI är vad jag har. misstänkte att det är därför det spökar.
något sätt jag kan lösa detta på?
Citera
2016-10-22, 07:25
Medlem
Jahbrahs avatar
Känner ju att jag måste återuppliva denna tråd, då jag undrar hur man kan boota från USB på en dator INNAN man har tillgång till inställningarna. Alltså, låt säga att kompisens dator (inga moralkakor, tack, bara ett exempel) är avstängd och jag vill boota mitt Linux från USB, går det att göra utan att först ha ställt in avancerad start osv?

Tack på förhud
Citera
2016-10-22, 12:08
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Känner ju att jag måste återuppliva denna tråd, då jag undrar hur man kan boota från USB på en dator INNAN man har tillgång till inställningarna. Alltså, låt säga att kompisens dator (inga moralkakor, tack, bara ett exempel) är avstängd och jag vill boota mitt Linux från USB, går det att göra utan att först ha ställt in avancerad start osv?

Tack på förhud

Eftersom 99/100 inte har lösenord vid bios är det bara att gå in där och välja att boota från usb..
Citera
2016-10-22, 12:29
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Eftersom 99/100 inte har lösenord vid bios är det bara att gå in där och välja att boota från usb..

Jo det vore ju trevligt om valet kom upp, men i nyare windows så går den ju direkt till inloggningen? Man får inget alternativ att välja t.ex. "Tryck f10 för BIOS". Vill jag in i BIOS måste jag ju först välja avancerad omstart i inställningarna, och således måste jag först ha tillgång till datorn...Om Du sitter på nåt hemligt universal-knep att boota från USB eller komma in i BIOS utan förinställningar skulle jag vara jätteglad att få veta det.
Citera
2016-10-22, 12:36
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jo det vore ju trevligt om valet kom upp, men i nyare windows så går den ju direkt till inloggningen? Man får inget alternativ att välja t.ex. "Tryck f10 för BIOS". Vill jag in i BIOS måste jag ju först välja avancerad omstart i inställningarna, och således måste jag först ha tillgång till datorn...Om Du sitter på nåt hemligt universal-knep att boota från USB eller komma in i BIOS utan förinställningar skulle jag vara jätteglad att få veta det.

Nej du ska kunna komma in i bios, jag har modern dator win7 och 10 båda installerade med UEFI och självklart kan man komma in i bios..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in