Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-16, 19:45
  #1
Medlem
jag har nyligen laddat ned filer så att mina partitioner för ubuntu har blivit fulla. kan man utöka volymerna i efterhand eller måste jag ominstallera ubuntu och skapa större partitioner från scratch?
Citera
2015-08-16, 19:51
  #2
Medlem
Du kan starta datorn med Gparted Live på cd-skiva eller USB-minne och ändra storleken via Gparted. Läs bruksanvisningarna!
Citera
2015-08-17, 09:43
  #3
Medlem
ImBurnings avatar
Har inte kört Ubuntu på länge, men jag vill minnas att Gparted finns med där från början!
Citera
2015-08-17, 09:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImBurning
Har inte kört Ubuntu på länge, men jag vill minnas att Gparted finns med där från början!
Nej. Man kan alltid ladda ned det, men man kan ändå inte ändra partitioner som man har bootat upp på. Fast det klart, gäller det en annan partition kan man ju göra det.
Citera
2015-08-17, 13:29
  #5
Medlem
FarbrorBerits avatar
Här gissar jag bara, men har du stött på att bootdelen av Linux är överfull?

Om så är fallet, installera Ubuntu Tweak. Gå till "Janitor" och ränsa bort "Old Kernals".
Citera
2015-08-17, 15:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
jag har nyligen laddat ned filer så att mina partitioner för ubuntu har blivit fulla. kan man utöka volymerna i efterhand eller måste jag ominstallera ubuntu och skapa större partitioner från scratch?

Jag vet ej om du har någon Windows partition på din disk, och om du har utrymme kvar på den, du kan nämligen mounta din Win-partition inifrån Ubuntu, skapa en mapp på den användar partitionen, och kopiera över de filerna dit.

Förutom GParted så finns det ett bra partitionsprogram som kan bootas ifrån en ISO här:
http://www.minitool.com/
http://www.minitool.com/partition-ma...-bootable.html

Den heter pwfree9.iso - den är byggd på en Linux-dist liknande GParted men är en aning smidigare.

Jag brukar dock alltid ta backup på de filer jag är rädd om ifall man skulle råka kvadda partitionerna, tex strömavbrott mm. Tänk på att om det ändå är trångt om utrymme på disken så hjälper det inte så mycket att ändra partitionslayouten, man måste ändå ta bort rätt mycket filer. Såväl GParted och MiniTool måste ha ledigt utrymme att flytta data emellan ifall man vill krympa/utöka en elr flera partitioner.

OBS gör bara ett steg i taget i dessa partitionshanterare, och kolla att data finns kvar, man kan vanligtvis inte ångra en ändring. På stora diskar kan ändringarna ta mycket lång tid, flera timmar.

Jag har haft otur med tex CloneZilla Live och GParted Live genom att på några datorer CPU-load var för hög, och datorn blev för varm och stängde ner sig, kattskit av alltihopa, Nåja alla viktiga filer var ändå backuppade innan jag började. Om jag ska göra mycket ändringar så tr jag även en klonkopia innan med tex den här:

http://www.kjell.com/sortiment/dator...kloning-p94053

Men då behöver man en extra disk som har geometrin >= den disken som är källdisk. Om måldisken är mindre så startar inte den där kloningsdockan.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2015-08-17 kl. 15:59.
Citera
2015-08-17, 16:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag vet ej om du har någon Windows partition på din disk, och om du har utrymme kvar på den, du kan nämligen mounta din Win-partition inifrån Ubuntu, skapa en mapp på den användar partitionen, och kopiera över de filerna dit.

Förutom GParted så finns det ett bra partitionsprogram som kan bootas ifrån en ISO här:
http://www.minitool.com/
http://www.minitool.com/partition-ma...-bootable.html

Den heter pwfree9.iso - den är byggd på en Linux-dist liknande GParted men är en aning smidigare.

Jag brukar dock alltid ta backup på de filer jag är rädd om ifall man skulle råka kvadda partitionerna, tex strömavbrott mm. Tänk på att om det ändå är trångt om utrymme på disken så hjälper det inte så mycket att ändra partitionslayouten, man måste ändå ta bort rätt mycket filer. Såväl GParted och MiniTool måste ha ledigt utrymme att flytta data emellan ifall man vill krympa/utöka en elr flera partitioner.

OBS gör bara ett steg i taget i dessa partitionshanterare, och kolla att data finns kvar, man kan vanligtvis inte ångra en ändring. På stora diskar kan ändringarna ta mycket lång tid, flera timmar.

Jag har haft otur med tex CloneZilla Live och GParted Live genom att på några datorer CPU-load var för hög, och datorn blev för varm och stängde ner sig, kattskit av alltihopa, Nåja alla viktiga filer var ändå backuppade innan jag började. Om jag ska göra mycket ändringar så tr jag även en klonkopia innan med tex den här:

http://www.kjell.com/sortiment/dator...kloning-p94053

Men då behöver man en extra disk som har geometrin >= den disken som är källdisk. Om måldisken är mindre så startar inte den där kloningsdockan.
Mycket bra synpunkter!
Citera
2015-08-17, 18:49
  #8
Medlem
tack för tips. partitionen "home" är full. när jag installerade ubuntu så valde jag 20 gb som storlek på "home". Nybörjare som jag är så tänkte jag inte mer på det men nu är det fullt där.

jag ska prova gparted när jag har tid över. jag kör dualboot med windows 10.


jag frågar en till sak när jag likaså håller på. man kan fpå 15 gb gratis cloud på

http://itsfoss.com/install-copy-in-ubuntu-14-04/

till linux. jag vet dock inte hur terminalen fungerar. jag skrev in kommandona för progammet men vad händer sedan? blev programmet installerat? var hittar jag det??

sudo add-apt-repository ppa: paolorotolo/copy
sudo apt-get update
sudo apt-get install copy
__________________
Senast redigerad av Sponk200 2015-08-17 kl. 18:57.
Citera
2015-08-17, 20:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
...
jag frågar en till sak när jag likaså håller på. man kan fpå 15 gb gratis cloud på

http://itsfoss.com/install-copy-in-ubuntu-14-04/

till linux. jag vet dock inte hur terminalen fungerar. jag skrev in kommandona för progammet men vad händer sedan? blev programmet installerat? var hittar jag det??

sudo add-apt-repository ppa: paolorotolo/copy
sudo apt-get update
sudo apt-get install copy
Ja, får du inga felmeddelanden när du installerar så är det grönt. Jag antar att det fungerar som dropbox att den skapar en mapp där all data synkas mot ditt konto. Du måste dock logga in med ditt konto först. Instruktioner finns på ovan länkad sida.
Citera
2015-08-18, 02:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
tack för tips. partitionen "home" är full. när jag installerade ubuntu så valde jag 20 gb som storlek på "home". Nybörjare som jag är så tänkte jag inte mer på det men nu är det fullt där.
jag ska prova gparted när jag har tid över. jag kör dualboot med windows 10...

Hmm om du har plats på Windows 10-disken så gör så här: Om du går in på fliken Places, Platser, bredvid Program fliken så bör du se Windows 10 partitionerna, det är den stora du ska öppna, skapa en mapp i /Users/< ditt namn >/Downloads/< ny mapp >/ dit kopierar du alla dina Linux-filer som tar upp utrymmet du behöver frigöra. Ubuntu brukar alltid automounta NTFS-Volymer, så man brukar inte behöva göra särskilda kommandon.

OBS - Man ska aldrig fylla en Ubuntu/Linux-disk helt - det brukar ofta innebära att Linux inte kan starta, i synnerhet om man trycker Uppdatera Systemet/Software Updater, och det stannar mitt i uppdaterings processen.

Att hålla på med GParted är lite lurigt om du behöver mera utrymme, du är då troligen tvungen att krympa Win 10 partitionen först osv. Tips är att behålla din Ubuntu som den är men att kopiera till något annat medium.
Citera
2015-09-27, 12:44
  #11
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
jag ska prova gparted när jag har tid över. jag kör dualboot med windows 10.
Började nyligen själv med linux, körde typiskt Mint från början, dubbel-stöveln som du. Nu har jag backat upp allt viktigt till en extern HD, installerat Mint över allt och det känns skitbra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback