"Nowadays, no one knows what is the supreme. At best, they think it is a gleaming white light. They think that it is everywhere and everything, without any particular form or personality. They think, since form and personality exist in the material world, they must not exist in the spiritual world, thus they formulate in philosophy, based on the monistic conception." - Sångtext från låten Lecture Into The Sound av Sri Hari (tycker annars denna musik är bra)
"You call it "god" but it is not a person. It is the energy from wich everything exist." - Pleiadianen Alaje
Är Gud en person eller enbart ett medvetande? Så långt som jag har kommit med frågan om Gud, är att jag tror att Gud åtminstone är ett medvetande som allting härstammar från och som allting är kopplat till. Jag tror att medvetande kräver ingen person men att person kräver medvetande.
Senast redigerad av Andeljus 2015-08-16 kl. 08:48.
"the supreme" - Sri Hari. Sri Hari syftar på Guden Krishna, vem jag tror egentligen kanske är en utomjording från stjärnsystemet Sirius: https://starseedhighway.wordpress.com/more-disclosure-lord-krishna-and-extraterrestrial-influence-in-ancient-india-trillia-gia-and-rananda /. Som Pleiadianen Alaje säger i en av hans videos: "Many extraterrestrials who visited Earth in the past, were worshipped, by the primitive earth-humans, as angels or gods. This is why you still have religions and belief-systems on Earth." så tror jag Guden Krishna kanske är en av dessa utomjordingar som Pleiadianen Alaje syftar på. Jesus också, tror jag är en utomjording eller en varelse från en högre dimension.
Senast redigerad av Andeljus 2015-08-16 kl. 09:45.
Både du själv och din gud är idéer sprungna ur automatisk kognition såsom minnen, tankar, åsikter, drömmar etc. När denna ström av fenomen leds till att meditera och fråga sig "Till vem riktar sig allt detta?" uppenbarar sig till slut sanningen: att här finns ingen individ, inget personligt och ingen som är i kontroll, annat än tillvaron själv. Är inte tankar som vinden och känslor som vågorna?
Hur kan materia vara personlig? Hur kan medvetandet vara personligt? Enbart de enfaldiga har den tron, medan den vise mästaren, som mediterat på sanningen, har vaknat upp till det uppenbara: och klarvaken bland sömngångare så lever han i frihet.
Vilken fröjd att leva med sanningen; fri från begär, illusioner och lidande! Vad du är kan enbart beskrivas i negationer.
Senast redigerad av Frigjord 2015-08-16 kl. 10:06.
Som jag ser det är Gud både personlig och opersonlig. Gud är Det som Är - d.v.s. existensen själv - och inom denna existens finns både personliga och opersonliga aspekter. Åtminstone så länge vi leker med ord...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!