2015-08-16, 08:20
Medlem
"Nowadays, no one knows what is the supreme. At best, they think it is a gleaming white light. They think that it is everywhere and everything, without any particular form or personality. They think, since form and personality exist in the material world, they must not exist in the spiritual world, thus they formulate in philosophy, based on the monistic conception." - Sngtext frn lten Lecture Into The Sound av Sri Hari (tycker annars denna musik r bra)

"You call it "god" but it is not a person. It is the energy from wich everything exist." - Pleiadianen Alaje

r Gud en person eller enbart ett medvetande? S lngt som jag har kommit med frgan om Gud, r att jag tror att Gud tminstone r ett medvetande som allting hrstammar frn och som allting r kopplat till. Jag tror att medvetande krver ingen person men att person krver medvetande.
Senast redigerad av Andeljus 2015-08-16 kl. 08:48.
Citera
2015-08-16, 09:32
Medlem
"the supreme" - Sri Hari. Sri Hari syftar p Guden Krishna, vem jag tror egentligen kanske r en utomjording frn stjrnsystemet Sirius: https://starseedhighway.wordpress.co...a-and-rananda/. Som Pleiadianen Alaje sger i en av hans videos: "Many extraterrestrials who visited Earth in the past, were worshipped, by the primitive earth-humans, as angels or gods. This is why you still have religions and belief-systems on Earth." s tror jag Guden Krishna kanske r en av dessa utomjordingar som Pleiadianen Alaje syftar p. Jesus ocks, tror jag r en utomjording eller en varelse frn en hgre dimension.
Senast redigerad av Andeljus 2015-08-16 kl. 09:45.
Citera
2015-08-16, 09:58
Medlem
Bde du sjlv och din gud r ider sprungna ur automatisk kognition ssom minnen, tankar, sikter, drmmar etc. Nr denna strm av fenomen leds till att meditera och frga sig "Till vem riktar sig allt detta?" uppenbarar sig till slut sanningen: att hr finns ingen individ, inget personligt och ingen som r i kontroll, annat n tillvaron sjlv. r inte tankar som vinden och knslor som vgorna?

Hur kan materia vara personlig? Hur kan medvetandet vara personligt? Enbart de enfaldiga har den tron, medan den vise mstaren, som mediterat p sanningen, har vaknat upp till det uppenbara: och klarvaken bland smngngare s lever han i frihet.

Vilken frjd att leva med sanningen; fri frn begr, illusioner och lidande! Vad du r kan enbart beskrivas i negationer.
Senast redigerad av Frigjord 2015-08-16 kl. 10:06.
Citera
2015-08-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Hur kan materia vara personlig? Hur kan medvetandet vara personligt?

Jag kan tro att ingenting r personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad du r kan enbart beskrivas i negationer.

Hller med.
Citera
2015-08-16, 12:53
Bannlyst
Gud roar sig vl med att titta p oss?

S ja han r ganska opersonlig. I den bemrkelsen.

Men vad r personlig och opersonlig?
Citera
2015-08-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepare.Anus
vad r personlig och opersonlig?

Personlig r nr man har tankar, knslor, roller och form som identitet. Opersonlig r nr man har ingenting som identitet.
Citera
2015-08-16, 19:46
Medlem
Som jag ser det r Gud bde personlig och opersonlig. Gud r Det som r - d.v.s. existensen sjlv - och inom denna existens finns bde personliga och opersonliga aspekter. tminstone s lnge vi leker med ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in