2015-08-16, 00:17
Avstängd
Hej! Jag är intresserad av att köpa en lägenhet. Har fast jobb och har haft det i ungefär två år nu. Min inkomst är drygt 23000 före skatt.

Mina föräldrar har hjälpt mig med kontantinsatsen och jag har 500 000 kr i kontaktinsats. Undrar också om jag ska ha med en av mina föräldrar på lånet? Pappa tjänar 21000 före skatt. Borde jag ta med föräldern eller ska jag ansöka själv?

Vilken bank lånar ut mest om man har 500 000 kr i insats och hur mycket kan jag låna?
Citera
2015-08-16, 00:48
Avstängd
De flesta banker använder samma system vid uträkning. Gäller det bostad så får du som mest låna 85% av kostnaden för bostaden. Du måste kunna lägga 15% själv. Banken har ju ändå din bostad som garanti, tills du har betalat den, så det handlar inte om var du får låna mest, utan om var du får bäst ränta. Det får du oftast genom banken där du har din lön och annat, eller genom SBAB.
Citera
2015-08-16, 10:22
Medlem
Ingen bank får låna ut mer än 85% av köpeskillingen men det förutsätter ju att du har en tillräckligt stor intäkt också. I det här inlägget finns en mall för hur en av storbankerna räknar. Ta den och räkna baklänges så ser du snart hur mycket du får låna (i bästa fall).

Med din lön kommer du dock inte att få låna några mångmiljonbelopp, även om du har en bra insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in