• 1
  • 2
2015-08-15, 20:39
Medlem
Vet inte om detta hör hemma i filosofi men..

Hur orkar folk leva i denna värld? Saker som att 80 av dom rikaste äger mer än 50% av dom fattigaste på jorden.. vi lever i ett räntesystem som skapar skulder ur ingenting, dom rika blir rikare och dom fattigare blir fattigare, folk svälter för att vi inte har nog med en påhittad sak (pengar).. det drabbar ju inte oss Svenskar direkt, men det fungerar ju likadant här, i ett fritt ekonomiskt system hade man inte behövt jobba 8timmar om dagen 5dagar i veckan, och alla står ut med det.. alla som man möter på stan är en del av samhället och hur pissigt det är, men dom flesta tänker inte på det.. dom tror att detta är normalt. Stora företag lever på att skada folk, och folk går på det..
Senast redigerad av aeiikas 2015-08-15 kl. 20:44.
Citera
2015-08-15, 20:48
Medlem
Ja det är mycket som suger med vår värd och som växt fram utan att människor egentligen har reflekterat över biverkningar till det (kan vara uppfinningar eller lagar som stiftats t.ex.). Människan är helt enkelt självisk och nyfiken och försöker hela tiden komma på nya "förenklingar" för att få bekräftelse att man själv kommit på saken/infört någonting.
Citera
2015-08-15, 20:50
Sen är världen full av våldsälskande idioter som dödar folk som ej tycker lika
Citera
2015-08-15, 20:58
Medlem
Paddington75s avatar
Och varför ska vi som individer bära alla världens problem på våra axlar? Bidra med det du kan och skapa din egen mening.

För att svara på din fråga handlar det om mentala försvarsmekanismer och skygglappar, selektiv medvetenhet. Om man skulle omfamna en konstant apatisk empati kommer man aldrig ur sängen och kan inte bidra med någonting ö.h.t.
Citera
2015-08-15, 21:06
Medlem
apelsinhimlens avatar
Vi använder droger så vi kan drömma oss bort och glömma allt förfärligt för en stund.
Citera
2015-08-15, 21:14
Stora företag lever och överlever på sitt kundunderlag, men eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Vet inte om detta hör hemma i filosofi men..

Hur orkar folk leva i denna värld? Saker som att 80 av dom rikaste äger mer än 50% av dom fattigaste på jorden.. vi lever i ett räntesystem som skapar skulder ur ingenting, dom rika blir rikare och dom fattigare blir fattigare, folk svälter för att vi inte har nog med en påhittad sak (pengar).. det drabbar ju inte oss Svenskar direkt, men det fungerar ju likadant här, i ett fritt ekonomiskt system hade man inte behövt jobba 8timmar om dagen 5dagar i veckan, och alla står ut med det.. alla som man möter på stan är en del av samhället och hur pissigt det är, men dom flesta tänker inte på det.. dom tror att detta är normalt. Stora företag lever på att skada folk, och folk går på det..

Folk orkar för att folk eftersträvar detta målet, detta målet att själv kunna bliva en utav alla dessa "stora".
För mig ett obegripligt mål detta att eftersträva något jag själv påstår mig hata.

Det ligger nog i människans natur detta att eftersträva: Pengar, status, makt.
Samtidigt detta då det ligger i människans natur att hata detta; man hatar oftast det man själv inte har.
I mitt tycke något svagt och något som är att betrakta som något svagsint, detta att regelrätt eftersträva något och som man i grund och botten faktiskt bara rent och slätt är avundsjuk på.

Det är något sjukt över och med mänskligheten, men eller hur?
Senast redigerad av hee4r 2015-08-15 kl. 21:17.
Citera
2015-08-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Och varför ska vi som individer bära alla världens problem på våra axlar? Bidra med det du kan och skapa din egen mening.

För att svara på din fråga handlar det om mentala försvarsmekanismer och skygglappar, selektiv medvetenhet. Om man skulle omfamna en konstant apatisk empati kommer man aldrig ur sängen och kan inte bidra med någonting ö.h.t.
Nej det var mest ett par exempel jag tog upp, inget jag skulle tänka mig att bry mig om på riktigt, men saker som att företag lever på att skada folk, läkemedelsbolag är ju ett lysande exempel. Dom förstör gärna folks liv, bara dom får ut pengar. Får en fri man röka cannabis i sitt eget hem?
Jag försöker iallafall att hålla mig utanför kommersialismens fälla så gott jag kan men man kan ju inte hjälpa till med att bidra till detta hemska samhälle då och då.
Citera
2015-08-15, 21:18
Medlem
Folket inser nog inte riktigt deras egentliga makt.
Citera
2015-08-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Vi använder droger så vi kan drömma oss bort och glömma allt förfärligt för en stund.
Livet är ju ändå en gåva och man kan leva det efter sina egna visioner, men det slår mig ändå hur vissa andra lever sitt liv, även om jag hatar att dömma men vissa saker i samhället (t.ex olika lagar som inskränkar på friheten) är ju bara pinsamt att det inte krävs ändring, det är folket som har den egentliga makten.

Bra bild. http://3.bp.blogspot.com/-t9K9WajDsF...+of+people.jpg
Citera
2015-08-15, 21:21
Bannlyst
Det är det, vi orkar egentligen inte, men vi måste stå ut. Företag blåser människor. Inget vi kan göra åt.
Citera
2015-08-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Det är det, vi orkar egentligen inte, men vi måste stå ut. Företag blåser människor. Inget vi kan göra åt.
Det är vi människor som har den egentliga makten, men vi låter oss bli tagna i 2an av staten dagligen
Citera
2015-08-15, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Det är vi människor som har den egentliga makten, men vi låter oss bli tagna i 2an av staten dagligen

Men vad är det staten producerar? Alla konsumerar ju.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in