• 1
  • 2
2015-08-17, 17:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated
Okej, men vi kan ta bönor som ett exempel. Dom är vita/gula smakar torrt och lite unket. Hur får man dom att smaka som mat och inte som kryddade bönor.
Det finns ju många olika sorters bönor.
Det är ganska centralt att blötlägga dem tillräckligt länge, och koka dem tillräckligt länge.
Glöm inte att salta + grönsaksbuljonga.
Jag brukar frysa in dem efter att ha kokt upp ett större parti, så har jag i frysen att hämta när jag behöver. Bara att hacka direkt från frysen in i grytan eller stekpannan.
Just det "torra" du pratar om, det är typiskt för ofärdiga bönor. De behöver kokas längre då.

Kikärtor är lätta att göra. Stora vita bönor är stora och blir därför lätt "torra". Men om de marineras tillräckligt länge så tar de emot av smaken. Långkok tex, eller om du lägger din gryta i kylen över natten. Då har grytans övriga ingredienser smaksatt bönan. Även gjort den lite mjukare.
Tänk på att tex bönor på burk aldrig smakar särskilt torrt.
Och du kan steka kikärtor, ganska hårt dessutom utan problem. De suger åt sig kryddor på ett gott sätt.

Det gör föresten även vanliga gröna ärtor.
Jättegott med färska gröna ärtor i kryddstark mat.

Linser är gott i soppa tex. Eller currygrytor. De brukar aldrig smaka torrt.
Citera
2015-08-18, 14:05
Medlem
Brmcs avatar
Jag tror jag är med på vad du menar. Har du tittat på chef's table på netflix? Han den snubben som GMOar grönsaker till den perfekta smaken känns rätt relaterat till det du pratar om. Det känns så tråkigt på något sätt. Komposition är så sjukt, sjukt viktigt när det kommer till matlagning. Visst, färska råvaror är en enorm del, men hur man kombinerar dem är det riktigt väsentliga. Alla kan steka kött. Alla kan det. Det är lite som när folk inte saltar köttet en stund innan stekning så det slutar med att smaka bara kött. Vilket i för sig inte behöver vara något negativt, men är köttkvalitén av variant sämre är det inte alltid så roligt.

Testa att marinera grejer! Det är svinnice. Det behöver inte vara in-your-face-marinader som chimichurri. Utan lite olja, en skvätt rödvin, salt, lite peppar sen lite salvia. Eller servera tillsammans med olika såser av subtilare slaget. En personlig favorit är gremolata och dess olika varianter. Annars kan du ju, förutsatt att du kokar en del av det du äter, koka tillsammans med kryddor eller buljong. Couscous med fond eller buljong i gör susen.
Senast redigerad av Brmc 2015-08-18 kl. 14:08.
Citera
2015-08-18, 20:13
Bannlyst
Genom långsam uppvärmning.ÖPPNAR DU GRÖNSAKENS ALLA PORER.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in