2005-10-22, 22:35
Medlem
Squalos avatar
Jo, det ligger till så att jag inte kan driva någon affärsverksamhet på ett tag. Fram till mitten på nästa år. Helst ska jag inte ha någon inkomst alls, ser det ut som.

Jag behöver då driva ett bolag, en affärsverksamhet, utan att det syns att det är jag som gör det. Staten får alltså inte se att jag har några inkomster av ett bolag.

Bolag från andra EU länder får ju driva verksamhet i Sverige. Så det är en början. Men som jag förstått så behöver dom säga till staten med skattmasen i spetsen om jag tjänar något. Alltså får staten här reda på att jag har ett utländskt bolag som tjänar pengar. Och så får det ju inte bli.

Jag behöver alltså bedriva affärsverksamhet i Sverige mellan snart och juni/juli nästa år, utan att staten får reda på att jag har några inkomster av det.

Det är en fördel om det är billigt att regga, snabbt att behandla ansökan, och lite byråkratiskt krångel. (Det rör sig inte om allt för lång tid bolaget behövs, och någon måtta på proportionerna måste det vara.)

Hur ska jag göra?

Kommer det funka att dra av ett sånt här trick?

Kommer jag behöva starta ett bolag i ett ultra-liberalt icke-EU-land som i sin tur startar ett bolag innom EU för att det hela ska funka?

Vilka länder är bäst?

Vad behöver jag tänkta på?
Citera
2005-10-22, 22:47
Medlem
jugge68s avatar
kan du inte be någon du litar på att driva företaget åt dig??
Citera
2005-10-22, 23:06
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge68
kan du inte be någon du litar på att driva företaget åt dig??

Jag ställer mig tveksam till bulvanverksamheten. Det är ju förståss enkelt rent tekniskt. Men det tar väl fortfarande en 3-4 månader innan man lyckats få verksamheten godkänd från det att man skickar in ansökan. Och det är mindre bra.
Citera
2005-10-22, 23:23
Medlem
Om det finns möjlighet för dig att bedriva verksamheten som en webshop så finns ett fungerande alternativ.
Citera
2005-10-22, 23:57
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Om det finns möjlighet för dig att bedriva verksamheten som en webshop så finns ett fungerande alternativ.

Vad för alternativ?

Som en webshop. Alltså att kunderna lägger beställningen via internet. Jo, det går väl förmodligen för sig. Finns det ett enkelt alternativ, så kan man ju anpassa sig lite om det inte fungerar perfekt rakt av. Men webshop låter bra.
Citera
2005-10-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vad för alternativ?

You got mail.
Citera
2005-10-23, 12:58
Bannlyst
Vad skulle ett utländskt hjälpa dig med? Jag förstår inte problemet här. Det är ju bara att starta ett bolag och sätta in en bunt vänner i styrelsen?? 3-4 månader? Köp ett färdigt bolag och sätt igång för helvete, sluta krångla till allting.

Edit: Glömde att lägga till en smiley, blev ju så attans otrevligt annars och det var ju inte meningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in