2015-08-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imnotyourdude
Eller så är båda så känslomässigt styrda, men har helt olika åsikter så ni absolut inte kommer överens eftersom känslan kommer ivägen. Då går det inte att diskutera eftersom man enbart går efter känslor och blir väldigt uppspelt och inte tänker rationellt. Blir snarare gap och skrik då. Alternativt slagsmål.
Javisst, men nu är inte alla konversationer sådana att man har olika åsikter, eller hur?
Att man är känslomässigt styrd innebär inte att man inte kan inse att någon tycker något annat. Det behöver inte sluta med gap och skrik bara för det om man nu tycker olika.

Ett exempel är om en känslostyrd person är ledsen eller liknande. Då är en känslostyrd person bättre lämpad att lugna personen ifråga, åtminstone i vad jag har upplevt.
Citera
2015-08-14, 19:14
Medlem
Citat:
Jag vet att alla är känslostyrda. Men det är inte det jag ville diskutera i denna tråd. Jag ville veta vilken situation då det är bättre att ENDAST vara känslostyrd och inte ha hänsyn till förnuftet. För tar man hänsyn till båda så är det visshetsbeslut.
Vill bara veta känslostyrd situation.

Finns det situationer då man endast tänker känslomässigt?
Citera
2015-08-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Finns det situationer då man endast tänker känslomässigt?

Det är ju det tråden går ut på....... jag undrar just det.
Citera
2015-08-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
När du ska utmana dig själv. T.ex. flytta utomlands, starta företag, skriva böcker eller liknande. Har du bara ett jäkla driv behöver du inte vara superstrukturerad när du kör igång, mycket handlar bara om att få bollen i rullning.

Sådana svar jag ville ha, äntligen någon som fattar tråden...
Citera
2015-08-14, 20:16
Medlem
Flashyflash72s avatar
För att uppamma maximal styrka på gymmet exempelvis, så behöver jag skapa/försätta kroppen i ett aggressivt läge. Det skulle aldrig fungera om jag inte var förmögen att koppla på eller manipulera mina känslor. I övrigt är jag en emotionellt styrd människa, men det är inte synonymt med svaghet - Tvärtom.
Citera
2015-08-14, 20:47
Medlem
Peter-Kjellb0rns avatar
Citat:
Det kan även bli så att dina känslor säger att du älskar någon och vill vara med den.
Fast ni kanske inte är bra för varandra och då måste förnuftet ta över.
Exakt så brukar fallet vara med att många svenska tjejer blir ihop med araber. De tycker synd om dem som flytt från krig och att de är kriminella och farliga ser tjejen som något de kan ändra på.

Ta den gravida 15-åriga M*rilyn Neval*inen (* = a) som reste till Syrien med sin 19-åriga utländska kille som kom som ensamkommande flyktingbarn till Sverige för något år sedan. Han skulle ner dit för kriga för Al-Qaida och nu är båda tillfångatagna av IS. Hade hon inte varit så känslostyrd hade hon aldrig blivit ihop med ett arabiskt ensamkommande flyktingbarn från första början som gjorde henne på smällen.

Några bilder på 15-åriga tjejen som ett ensamkommande flyktingbarn gjorde gravid och stack till Syrien med:
https://minfil.org/P2tbjfbbba/Marilyn_Nevalainen1.jpg
https://minfil.org/Qftcjfbdb2/Marilyn_Nevalainen2.jpg
https://minfil.org/R9tej4bdb7/Marilyn_Nevalainen3.jpg

Bild där hon är fånge i Syrien hos IS:
https://minfil.org/Sct5j1b1bb/Marilyn_Nevalainen4.jpg

Mer info om henne: (FB) Gravid 15-åring reste till Al Qaida i Syrien istället för Sthlm - Ångrar sig

Känslostyrd finns det inget positivt någonsin att vara. Hade mänskligheten kunnat sluta tänka med känslor hade mycket lidande kunnat undvikas. Se bara vilket helvete de satte tjejen ovan i.
Citera
2015-08-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Kjellb0rn
Exakt så brukar fallet vara med att många svenska tjejer blir ihop med araber. De tycker synd om dem som flytt från krig och att de är kriminella och farliga ser tjejen som något de kan ändra på.

Ta den gravida 15-åriga M*rilyn Neval*inen (* = a) som reste till Syrien med sin 19-åriga utländska kille som kom som ensamkommande flyktingbarn till Sverige för något år sedan. Han skulle ner dit för kriga för Al-Qaida och nu är båda tillfångatagna av IS. Hade hon inte varit så känslostyrd hade hon aldrig blivit ihop med ett arabiskt ensamkommande flyktingbarn från första början som gjorde henne på smällen.

Några bilder på 15-åriga tjejen som ett ensamkommande flyktingbarn gjorde gravid och stack till Syrien med:
https://minfil.org/P2tbjfbbba/Marilyn_Nevalainen1.jpg
https://minfil.org/Qftcjfbdb2/Marilyn_Nevalainen2.jpg
https://minfil.org/R9tej4bdb7/Marilyn_Nevalainen3.jpg

Bild där hon är fånge i Syrien hos IS:
https://minfil.org/Sct5j1b1bb/Marilyn_Nevalainen4.jpg

Mer info om henne: (FB) Gravid 15-åring reste till Al Qaida i Syrien istället för Sthlm - Ångrar sig

Känslostyrd finns det inget positivt någonsin att vara. Hade mänskligheten kunnat sluta tänka med känslor hade mycket lidande kunnat undvikas. Se bara vilket helvete de satte tjejen ovan i.

Det där var ju inte bara lite OT...
För det första så är inte det här en tråd om en dum gravid tjej,
För det andra så ville jag höra vilka situationer då det är positivt att bara vara känslostyrd.

Den här tråden verkar ju förfan bara locka fram idioter...
Hur svårt kan det vara att hålla sig till ämnet? Du är ju förfan som min farmor.
Citera
2015-08-14, 21:15
Medlem
Peter-Kjellb0rns avatar
Citat:
Det där var ju inte bara lite OT...
För det första så är inte det här en tråd om en dum gravid tjej,
För det andra så ville jag höra vilka situationer då det är positivt att bara vara känslostyrd.

Den här tråden verkar ju förfan bara locka fram idioter...
Hur svårt kan det vara att hålla sig till ämnet? Du är ju förfan som min farmor.
Mitt svar var att det finns INGA situationer alls där det är bättre att vara känslostyrd.

I stora livsbeslut som val av partner är det viktigt man tänker med sitt förnuft. Som jag skrev i exemplet ovan bör man inte ens när det gäller kärleken låta känslorna styra en. För känslor går lätt att manipulera speciellt av en kille som är manipulativ och äldre än offret. Någon som tänker med förnuft och logik är mycket svårare att manipulera.

Med mindre viktiga beslut som vilken färg man ska ha på gardinerna är det också negativt vara känslostyrd då man kanske tycker den ser fin ut i affären men när man kommer hem upptäcker man att den inte passar med färgerna i rummet. Man kan däremot använda sin intuition vid mindre viktiga snabba beslut, men att helt låta känslorna ta över är bara negativt i alla situationer.
Senast redigerad av Peter-Kjellb0rn 2015-08-14 kl. 21:18.
Citera
2015-08-14, 21:38
Medlem
Flashyflash72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Kjellb0rn
Mitt svar var att det finns INGA situationer alls där det är bättre att vara känslostyrd.

I stora livsbeslut som val av partner är det viktigt man tänker med sitt förnuft. Som jag skrev i exemplet ovan bör man inte ens när det gäller kärleken låta känslorna styra en. För känslor går lätt att manipulera speciellt av en kille som är manipulativ och äldre än offret. Någon som tänker med förnuft och logik är mycket svårare att manipulera.

Med mindre viktiga beslut som vilken färg man ska ha på gardinerna är det också negativt vara känslostyrd då man kanske tycker den ser fin ut i affären men när man kommer hem upptäcker man att den inte passar med färgerna i rummet. Man kan däremot använda sin intuition vid mindre viktiga snabba beslut, men att helt låta känslorna ta över är bara negativt i alla situationer.

Vilket skitsnack! Den feta texten markerar och får din antydan att bli löjeväckande. Försök du att manipulera någon som ÄR känslostyrd och som levt sitt liv i miljöer där omgivning alltigenom är nyckfull och oberäknelig. Varför inte pröva att lura en som inte har något att förlora, det kanske skulle göra dig gott, din...
Citera
2015-08-14, 23:36
Medlem
Peter-Kjellb0rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashyflash72
Vilket skitsnack! Den feta texten markerar och får din antydan att bli löjeväckande. Försök du att manipulera någon som ÄR känslostyrd och som levt sitt liv i miljöer där omgivning alltigenom är nyckfull och oberäknelig. Varför inte pröva att lura en som inte har något att förlora, det kanske skulle göra dig gott, din...
Förutsatt att bedrägeriet mot en person som inte har något att förlora misslyckas ja. Men jag vill ändå hävda att det är lättare att manipulera en känslostyrd person som inte har något att förlora än någon som resonerar logiskt utan känslor. De som manipulerar och lurar andra människor är oftast psykopater som är mycket skickliga på att spela på folks känslor.

Psykopater känner på hur sådana personer känner sig och utnyttjar sedan deras känslor emot dem oftast då genom lögner och vilseleder personen. När offret fattar att den blivit lurad är oftast psykopaten redan långt borta då den gör allt med beräkning. En psykopat är mästare i att manipulera människors känslor just därför att en psykopat är själv inte känslostyrd alls och har ingen empati för andra men den vet hur den ska läsa av andras känslor och spela på dem.

Jag menar inte att känslor är något negativt i sig, utan snarare är det medkänsla och empati för andra som just gör oss mänskliga. Men man ska aldrig låta känslorna styra speciellt inte över viktiga beslut i ens liv som har stor påverkan på en själv.
Senast redigerad av Peter-Kjellb0rn 2015-08-14 kl. 23:38.
Citera
2015-08-15, 01:25
Medlem
Har man drömmar som man vill uppnå och uppfylla, är det nog bra att också vara känslostyrd. Men inte enbart (även om du inte ville höra det), för allt kräver "hårt arbete" som bara förnuftet kan dra i mål.

Men gällande drömmar att uppnå, att då bara vara förnuftig blir till ingen nytta men tvärtom stagnerande. Däremot om (i såna fall) förnuft och känsla möts, ja då kan man skapa något vackert.

Om man ser till de där "stora människorna" som inspirerat (positivt) många runt om i världen, ser det ut som att dessa var väldigt bra på att låta känslan/förnuftet mötas.
Senast redigerad av IV7 2015-08-15 kl. 01:30.
Citera
2015-08-15, 01:59
Medlem
Peter-Kjellb0rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IV7
Har man drömmar som man vill uppnå och uppfylla, är det nog bra att också vara känslostyrd. Men inte enbart (även om du inte ville höra det), för allt kräver "hårt arbete" som bara förnuftet kan dra i mål.

Men gällande drömmar att uppnå, att då bara vara förnuftig blir till ingen nytta men tvärtom stagnerande. Däremot om (i såna fall) förnuft och känsla möts, ja då kan man skapa något vackert.

Om man ser till de där "stora människorna" som inspirerat (positivt) många runt om i världen, ser det ut som att dessa var väldigt bra på att låta känslan/förnuftet mötas.
Att man har passion för det man arbetar med innebär att man har ett stort intresse och älskar att hålla på med det. Men även om man har passion för något innebär det inte att man styrs av känslor i själva arbetet. En datorprogrammerare kan brinna för att programmera och älska det han gör men i själva arbetet måste personen använda sig av logiskt tänkande.

Att arbeta med det man har passion för är en förnuftig och logisk sak. Har man intresse för något är det också logiskt att man lär sig mer om det och arbetar med det. Men att ha passion för en sak och låta sig styras av känslorna i besluten man fattar i själva arbetet är inte samma sak.

Det skulle vara helt ologiskt att man försökte skaffa en utbildning och ett jobb för något bara för det ger bra betalt och man vill ha pengarna. Att ha begär efter mycket pengar är snarare en känslomässigt styrt beslut d.v.s begär. Har man talang för något är det logiskt att man använder det till sitt yrke.
Senast redigerad av Peter-Kjellb0rn 2015-08-15 kl. 02:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in