Hej Lisa,
Du har valt att skicka ditt svar till alla som jag brukar skicka vardagsbilder till.
Därför gör jag det samma.
Den här tre-åringen som hittades på en strand i Turkiet är givetvis en hjärtskärande historia. Om du hade läst internationell press eller alternativ svensk media (det som i mainstream-media kallas för 'hatsajter') så hade du vetat att pojken och hans familj hade haft en fristad i Turkiet sedan tre år tillbaka. Hans pappa hade jobb i Turkiet och familjen var inte hotade på något sätt. Däremot hade pappan problem med sina tänder, han hävdar själv att Islamiska Staten hade misshandlat hans tänder på något sätt, vilket gjorde att han ville ta sig till Sverige där tandvården är gratis för flyktingar.
Eftersom tandvård, i sig själv, inte är ett asylskäl så var pappan tvungen att anlita människosmugglare för att ta familjen över Medelhavet. Båten kapsejsade, alla utom pappan dog.
Du säger att det "kunde varit ditt barn", Lisa. Menar du alltså att du hade satt Linda och Agnes i en uttjänt båt på ett stort hav, utan flytväst, för att du hade lite tandvärk?
Jag vet att så inte är fallet. Du är världens mest nogranna morsa. Så nej, sorry, det hade INTE kunnat vara ett av dina barn.
Fallet 'Alan' är ett typiskt exempel på vad som egentligen försiggår på Medelhavet. Om Sverige verkligen ville hjälpa de som flydde för sina liv så skulle vi BARA ta emot kvotflyktingar från FN's läger - i dagsläget är det bara en försvinnande liten andel som kommer den vägen.
Med det sagt så finns det självfallet "riktiga" flyktingar som tar sig över Medelhavet. Här skriver en nationalekonom från Handelshögskolan i Stockholm om detaljerna kring detta:
http://avpixlat.info/2015/09/10/tino...inte-humanism/
Du säger att vi 'också' ska hjälpa på plats.
Är du medveten om att pengarna som vi lägger på invandringen (endast i Sverige) skulle räcka till att ge samtliga flyktingar i hela världen ett drägligt liv. Jag vet att en större del är internflyktingar och att man därmed kan hävda att denna argumentation är högst teoretisk - men försök att föreställa dig vad (exempelvis) Syriens grannländer skulle kunna åstadkomma med de många tiotals miljarder som endast Sveriges direkta åtagande i migrationsfrågor tar i anspråk. Låt oss inte ens tala om sekundära kostnader i form av de ansträngningar som detta medför på vår välfärd.
Det enda konsekventa svaret är ju att invandringen måste vara ett självändamål. Alla andra svar faller för kritisk granskning.
Du för ett mycket förenklat, och därmed också tveksamt, resonemang om Europas nittonhundratalshistoria. Jag tänker inte gå in på detaljerna kring detta för det är inte relevant men låt mig säga såhär: Jag skyller absolut inte på vare sig muslimer eller judar. De jag lastar för dagens situation är, å ena sidan, dessa hjärndöda vänstermänniskor som medelst ologiska känsloargument har kommit att dominera den publika diskursen i Sverige, å andra sidan beskyller jag ny-liberaler [likt Fredrik Reinfeldt, Johan Norberg mf.] som har förstått att spela på vänsterns godhetsknarkande i syfte att montera ner den välfärdsstat som de hatar så innerligt.
Det är denna 'oheliga' allians av nyttiga idioter och cyniska 'Moderatjävlar' som gör att du helt enkelt blir djupt lurad om du endast läser DN och tittar på Svt's nyhetsrapportering.
Sverige har under snart 40 år drivit en extrem politik på detta område och landet har blivit ett skräckexempel ute i Europa. Utvecklingen har eskalerat de senaste decenniet och vi har idag massor med 'no-go' zoner och områden där Sharia-lager står över svensk lag. Brottsligheten skenar i landet, ju grövre brottslighet vi talar om ju kraftigare är överrepresentationen av utomeuropeiska förövare - samtidigt tvärljuger DN (med flera) och säger att brottsligheten 'egentligen' sjunker. (Det är sant att förbättrad sjukvård och mobiltelefoner gör att färre dör av dödligt våld, för tillfället i alla fall - men att från detta extrapolera att den grova brottsligheten sjunker är total jävla lögn!)
Vi skulle alltså kunna hjälpa 'alla' med de resurser som vi låter detta ta i anspråk. Varför just Sverige skulle hjälpa 'alla' - men det kan vi lämna därhän.
Istället lägger vi dessa miljarder på att hjälpa en försvinnande liten del av de behövande, samtidigt som vi sakta men säkert förstör förutsättningarna för vår egen välfärd, och till råga på allt tvingar tusentals människor att riskera drunkningsdöden på Medelhavet (eller kvävning i en lastbil, eller you-name-it).
Du säger att Islam inte är hot. Har du levt i ett Muslimskt land Lisa? Känner du till elfte september attackerna i New York eller massakern på Charlie Hebdo? Vet du vad som händer med en tjej som går ensam utan slöja genom en vanlig Svensk förort numera?
Du sa att den där treåriga pojken Alan hade kunna vara ditt barn, för att du sett en bild på honom... Hade du sett en bild på de döda kropparna efter mamma och son Herlin så hade du kanske förstått att det hade kunna vara Din mamma och Din bror som blev knivhuggna till döds på Ikea tidigare i somras.
Men de bilderna får ingen av oss se, för det passar inte det mediala narrativet.
Så nej, kära syster, detta handlar inte om 'främlingsfientlighet'. Jag tror att du vet innerst inne att jag inte är någon rasist.
Slutligen exemplifierar du med faktumet att vår mamma flydde från kommunismens Polen för att bygga ett liv i Sverige i slutet på sjuttiotalet. Det är ett utslag av sann kulturmarxism att du rakt av likställer din egen mamma, som du trots allt känner ganska väl, med de analfabetiska 'arga unga män' som till 70% representerar den invandring som är aktuell i dagsläget.
Jag tänker inte gå in djupare på skillnaden mellan migration grannländer emellan (Polen/Sverige) och migration över kontinenter - någonstans måste du genom självstudier förstå att folket som kommer till Sverige idag inte bara kommer från ett annat land och kultur - de kommer även (och kanske framförallt) från en annan tid (Renässansen har ej ännu inträffat i Mellanöstern/Afrika)!
Dock är ditt exemplifierande av vår mor intressant då detta sätter fingret på en annan aspekt av den idag förda politiken; På Engelska kallas det Brain-Drain.
Som du vet så var mamma en mycket flitig/framgångsrik människa i Sverige och genom sitt förvärv blev hon snabbt en nettoinbetalare till det Svenska skattekollektivet.
Bara några år efter att hon lämnat Polen så föll hela Järnridån och, man kan med förlov hävda, Polen hade behövt vår mamma.
Nu klarade sig Polen ganska bra ändå, minst sagt, därför att Polen är ett central-europeiskt land med flera tillgångar än just vår mamma - men poängen är att samma brain-drain är precis vad vi utsätter hela Mellanöstern och Afrika för.
Jag avslutar med följande länk:
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...itt-oede-17964
Den är såklart en partsinlaga - till skillnad från föregående artikel jag länkade - men jag tyckte det passade bra in i sammanhanget.
Jag diskuterar gärna detta med dig och Karl. Givet att det du skrivit är som en copy&paste från Aftonbladet så känns det verkligen som att du är i behov av fakta. Din instinkt att se till det förgångna är INTE fel. Mänskligheten kommer alltid ha mycket att lära, och minnas, från nittonhundratalets olika dårskaper. Men man måste också vara känslig för att skeenden i vår nutid följer en egen dynamik, som inte låter sig förklaras med gårdagens sanningar.
Och framförallt: Släng ut TV:n, säg upp er prenumeration på DN, sluta läsa Aftonbladet i fikarummet på jobbet. Det är rent GIFT de levererar numera, tyvärr.
Kram