2015-08-25, 11:06
Medlem
(Kommenterar inlägg i annan tråd som passar bättre här. Jag ser nu att de citerade inläggen har raderats, gissningsvis för OT.)

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Så är det sannolikt och det är nog inget som går att göra något åt. Kvinnor och män uttrycker sig olika och mäns sätt kan många gånger vara avskräckande för kvinnor. Kvinnors attityder kommer inte att förändras av Flashback utan något annat. Frågan är vad.

Jag tror visst det går att göra något åt. Allt som behövs är att släppa det råa grabbiga tonfallet. När jag nämner Flashback för en kvinnlig bekant säger de ofta att det är så hård stämning här. Det är ett väldigt onödigt problem.

Om man är det minsta intresserad av att öka antalet välinformerade Flashback-kvinnor så kan man börja med att hyfsa till språket och attityden. Jag blir inte personligen upprörd om någon skriver "ne**rjävel", och jag kan förstå att folk är förbannade, men ärligt talat: vad tillför det till diskussionen? Förutom att skrämma bort personer med mildare sinnelag och/eller någon form av uppfostran?

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Hur är det på de östrogenfyllda sajterna? Hur går opinionen på Familjeliv, t ex?

Jag kollade lite snabbt, och det är mycket bättre än jag trodde. Detta är de tio första Familjeliv-trådarna som dyker upp vid en sökning på ämnet (trådarna innehåller för övrigt massor av intressant läsning):

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den ansiktslösa kommunikationen gör ju att män pratar på nätet på samma vis som dom gör när det bara är män i ett rum. Så fort en kvinna kommer in i ett rum så förändras direkt samtalstonen & om man som kvinna då inte fattar detta

"som kvinna då inte fattar"? Men för bövelen...det är ju män som inte fattar att det inte "bara är män" här. Du har rätt i sak (tyvärr), men lösningen är inte enbart att kvinnor borde fatta läget. Det finns en och annan grottman som också kan göra en insats.
Senast redigerad av LasseHansson 2015-08-25 kl. 11:09.
Citera
2015-08-25, 11:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
"som kvinna då inte fattar"? Men för bövelen...det är ju män som inte fattar att det inte "bara är män" här. Du har rätt i sak (tyvärr), men lösningen är inte enbart att kvinnor borde fatta läget. Det finns en och annan grottman som också kan göra en insats.
Ja det var ju synd att inläggen försvann, men detta kanske är en bättre tråd, eller om det kanske skulle startas en helt ny.

Nu missförstod du nog mitt inlägg lite. Jag la ingen direkt värdering i de olika sätten att samtala. Det var mer en påminnelse till kvinnor att inte tro att samtalstonen är densamma i blandade sällskap som den är i rent manliga sammanhang. Det är en extremt stor skillnad & om man som kvinna inte är medveten om det så kan man förledas att tro att man har hamnat i en helt annan grupp av män än vad man är van vid. När det i själva verket är exakt samma män, fast med den manliga jargongen.

Detta är det ju främst kvinnor som behöver upplysas om, för jag har förstått att långt ifrån alla kvinnor begriper att det ligger till på det här viset. Männen däremot behöver ju inte upplysas om just detta, för det känner dom till sedan barnsben. Sen kan man visst tycka att män borde begripa att det finns kvinnor bakom vissa signaturer & jag är den förste att hålla med om att man inte skall använda grövre språk än vad diskussionen kräver.

Men om männen skulle anpassa sig sig till den samtalston dom normalt har vid diskussion med kvinnor i vardagslivet, dvs. samma hänsyn & inlindningar som när man talar med barn, för att ingen skall bli ledsen eller ta något personligt, så skulle det ju inte bli mycket vettigt avhandlat.
Citera
2015-08-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
jag är den förste att hålla med om att man inte skall använda grövre språk än vad diskussionen kräver.

Men om männen skulle anpassa sig sig till den samtalston dom normalt har vid diskussion med kvinnor i vardagslivet, dvs. samma hänsyn & inlindningar som när man talar med barn, för att ingen skall bli ledsen eller ta något personligt, så skulle det ju inte bli mycket vettigt avhandlat.

Jag tycker det mesta går utmärkt att diskutera i blandade grupper utan att tappa bort sakfrågorna, även om man får anpassa uttrycksformerna. Men jag tror att vi tänker ungefär detsamma: rensa bort de onödiga elakheterna, behåll det nödvändiga klarspråket. Jag upplever inte att kvinnor i allmänhet har svårt att hantera en öppen diskussion om befolkningspolitik, så länge den förs på ett någorlunda civiliserat sätt.

För övrigt var det glädjande att se det oväntat öppna debattklimatet på familjeliv.se. Fortsätter det såhär har de snart en upplysningseffekt på Flashback-nivå i sin målgrupp.
Citera
2015-08-25, 14:09
Medlem
Menveds avatar
Träffade en etniskt svensk arbetarklassman som var SD-hatare. Trodde inte dessa fanns längre.
Citera
2015-08-25, 16:18
Medlem
Jag har genomgått så tvära kast i livet att jag har en bred bekantskapskrets av det mesta mellan A och Ö. Allt mellan vanliga svennebananer med hårdbelånat radhus och ungar via fotbollshuliganer med flertalet fängelsedomar till egna företagare med lysande ekonomi etc etc. Mest svenskar och finnar men även ett antal med rötter i södra och östra europa..

Vid valet 2010 så skulle jag uppskatta att kanske 25% av bekantskapkretsen röstade på SD och ungefär lika många funderade på det. Av resten skulle jag tro att majoriteten slentrianröstade på M eller S och någon enstaka på Piratpartiet. Ett fåtal och då främst kvinnor röstade nog V. En drös har sannolikt aldrig röstat överhuvudtaget..

Inför valet 2014 när SD hade etablerat sig som ett faktum och allt snack i såväl den offentliga debatten som runt fikaborden kretsade runt SD samt att sprickorna i samhället börjat bli så tydliga att inte ens en halvblind kan missa det plus icke att förglömma en zigenartiggare i precis varje gathörn så skulle jag tro att SD-siffrorna i min bekantskapskrets ökat till alla gånger 50%..

En rolig detalj som jag märkt när jag snackar SD med folk är att ingen verkar bry sig ett dyft om diverse skandaler som kantar partiet. Där en sån som exempelvis Romson blir utskrattad för sina blundrar så rinner allt bara av SD som vatten från en gås. Det blir väl effekten när du ropat att vargen kommer tillräckligt många gånger antar jag..

Jag är ingen människa som prackar på andra mina åsikter men samtidigt skulle jag hellre dränka mig själv än att hyckla när en diskussion uppstår. Har väldigt sällan upplevt några problem. Senast igår satt jag och snackade SD och annan politik med kurderna som roddar min stampizzeria.,

Dom gånger det har blivit otrevlig stämning är alltid med andra svenskar och då allt som oftast lite " finare folk ". Pretentiösa bajsnödiga skitstövlar på ren svenska. Bland annat är jag mer eller mindre paria hos ett par grannar i min bostadsrättsförening efter en gårdsfest för något år sedan. Jag kunde inte bry mig mindre..
Citera
2015-08-25, 17:19
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Känner också en hel del kurder. Nästan varenda en har gått från V och S till SD under sommaren. Har du upplevt samma sak?
Även jag har sett detta, mina utländska bekanta är både betydligt mer frispråkiga och SD-vänliga än de tjejer jag känner som så gott som samtliga säger "Jag kan inget om sånt där, jag vet att SD är dåligt och jag borde sätta mig in men...(Kim Kardashian har ny frisyr)".

Det är ganska självklart egentligen, media och politikernas Bizarrovärld de upprätthåller leder till främlingsfientlighet och invandrarna som är skötsamma (som de flesta är) gillar inte att bli satta i samma fack som vidrigt äckelpack och islamister.

Tyvärr är det till största del de två sista som väller in i jakt på fri försörjning och BMW som de har sett på Facebook från sina landsmän. Detta är mycket lätt att ta från ett svagt folk som tror att de är feta pga bakterier, knaprar piller för att de känner sig "ledsna" och velourmän av värsta sort som evolutionärt kommer börja få ägglossning snart.
Citera
2015-09-08, 00:13
Medlem
von.Durchfalls avatar
Folk pratar nu om flyktingarna och hur viktigt det är att hjälpa till,det har jag märkt i min omgivning.

Men ingen vågar prata om det sjuka som sker framför våra ögon, om flykten från säkra läder.

Krig i Syrien, fine vi flyr till Turkiet, inget att invända mot det.

Ok det är taskigt läge i Turkiet så vi flyr till Grekland.

Och i Grekland är det ju inte helt lätt att leva så vi flyr vidare till Makedonien.

Och i Makedonien vill väl ingen människa bo så vi flyr till Ungern.

Men i Ungern regerar ju högerextrema så vi måste fly vidare till Österrike.

Fast egentligen ville vi ju till Tyskland så vi flyr från Österrike också.

Tyskland är visserligen helt ok men vi flyr vidare till Danmark.

I Danmark går vi längs motorvägen och skriker "Malmö, Malmö" för vi vill till Sverige.

Är dessa människor verkligen flyktingar? Jag har aldrig hört någon i min omgivning reflektera över detta vilket gör mig något bekymrad.
Citera
2015-09-11, 21:55
Medlem
Följande inlägg blev raderat som off topic i Mediekrigstråden (där jag normalt lurkar) och Mod sa åt mig att lägga upp här istället. Det är en case-study över en högst vardaglig diskurs mellan två nära släktingar på var sin sida om 'mediekrigets' frontlinjer.

Jag är småbarnsförälder och som sådan tar jag fånigt mycket bilder på telningarna som jag var och varannan dag mailar till den närmaste släkten. Nu i förra veckan så var där en alldeles särskilt regnig dag och småttingarna var ute och plaskade i vattenpölarna i Stockholmsförorten där vi bor. Jag kunde helt enkelt inte hejda mig från att skriva följande när jag skickade ett axplock med bilder till släkten;

Några dagar senare får jag följande svar från min syster, som är något år yngre än mig och har två barn i samma ålder som mina äldsta, varav äldsta dottern f.ö. är samma ålder som Alan/Aylan;

Både jag och min syster är drygt trettio år gamla. I normala fall skriver vi alltid 'Kram' som avslutning till våra mail, men denna gång valde hon alltså 'Med vänlig hälsning'. Jag måste så klart tillstå att jag inte är helt tagen på sängen av denna reaktion från min syster, hon är ingen 'aktivist' men likväl en socionom bosatt i ett kritvitt villaområde i Täby, på köksbordet ligger Dagens Nyheter.

* Fortsättning i nästa inlägg *
Citera
2015-09-11, 21:55
Medlem
Jag skrev ett svar på hennes mail som ni kan ta del av nedan.

Några reflektioner så här långt:
- Jag vet inte om det var meningen men det var nästan som att min syster försökte hänga ut mig (eller ställa mig emot väggen) inför resten av släkten. Antar att det inte fanns i hennes föreställningsvärld att 'resten av släkten' redan röstar SD.
- Jag inser när jag skriver till min syster vilken hemsk dödsknarknazist jag blivit av att hänga här på Flashback. Tänk att jag röstade på Ruinfeldt en gång i tiden, nu sitter jag med SD-tröja när jag vaktar ungarna vid sandlådan, och tjatar på min stackars socionom-syrra att säga upp TV-licensen.
Nå, sent skall syndaren vakna.
- Idag är var fjärde svensk Sverigevän. Om var och en av oss övertygar EN meningsmotståndare till 2018 så betyder det mycket. Jag börjar gärna med min syster och hennes man - även om jag tror att jag har en del uppförsbacke..

* fortsättning i nästa inlägg *
Citera
2015-09-11, 21:56
Medlem
Så fort min syster kommit in till jobbet följande dag så skriver hon följande som svar;

* Fortsättning nästa inlägg *
Citera
2015-09-11, 21:57
Medlem
Varpå jag idag svarade:

Jag kan återkoppla till detta ifall det visar sig att jag lyckas nå fram till min syster. Hon och hennes man har det ganska bra där i Täby, jag tror det dröjer innan mångkulturen knackar på deras dörr så att säga. Och sedan vet jag inte, men.. kanske jag är lite hård i tonen också. Vissa saker är svåra att säga på ett snällt sätt.
Citera
2015-09-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Varpå jag idag svarade:
Jag kan återkoppla till detta ifall det visar sig att jag lyckas nå fram till min syster. Hon och hennes man har det ganska bra där i Täby, jag tror det dröjer innan mångkulturen knackar på deras dörr så att säga. Och sedan vet jag inte, men.. kanske jag är lite hård i tonen också. Vissa saker är svåra att säga på ett snällt sätt.

Intressant läsning. Jag känner igen argumenten, har en kvinnlig bekant som gått från V till MP trots det har hon förmågan att lyssna och argumnetera på ett juste sätt.

Vi har haft åtskilliga politiska samtal där hon på punkt efter punkt insett att SDs politik är den realistiska.

Strax innan valet förra året fick jag ett mail från henne där hon skrev att hon gjort 2 st s.k valkompasser, Ett stort antal frågor som skulle hjälpa till att bestämma vilket parti man skulle rösta på nägot som alla tidningar hade.

På båda hade hon fått störst överenstämmelse med SD och hennes MP var först på fjärdeplats.

Efter valet frågade jag vad hon röstat på. Svarade hon så här jag är miljöpartist jag vill inte identifiera mig som Sverigedemokrat

Tror det kan vara lika med din syrra, SD är fel imagemässigt.

Köper jag hem ICA cola till ungarna skulle dom inte dricka det det ska vara Cocacola.
Men om jag fyller upp en tom Cocacola flaska med ICA cola märker dom ingenting.

SDs problem är image,MSM har lyckats svärta ner SD varumärke.
När man väl genomskådat det går man inte tillbaka till / klövern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in