Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-13, 10:06
Medlem
Runkpappers avatar
Ni lite mer intellektuellt nyfikna i tråden som är intresserade av den större bilden och den nya ekonomin som tidningsdöden är ett resultat av kan jag rekommendera att läsa Jeremy Rifkins nya bok eller titta på denna intervju.
https://www.youtube.com/watch?v=TS1NzYBIBaU

Moderatoranmärkning: Detta och följande fyra inlägg bröts ut ur tråden (FB) Gammelmedias annalkande död i Medier och journalistik och gjordes till ett eget ämne som på prov flyttades till Ekonomi - Övrigt. /Pojken med guldbyxorna, moderator M&J
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2015-08-13 kl. 21:12.
Citera
2015-08-13, 11:12
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Ni lite mer intellektuellt nyfikna i tråden som är intresserade av den större bilden och den nya ekonomin som tidningsdöden är ett resultat av kan jag rekommendera att läsa Jeremy Rifkins nya bok eller titta på denna intervju.
https://www.youtube.com/watch?v=TS1NzYBIBaU

Det verkar intressant. Får se om jag hinner kolla.
Ni ännu mer intellektuellt nyfikna bör i såna fall även ta fasta på kritiken som framförs mot Jeremy Rifkin. Så som det bör gå till när man ska ta till sig kunskap.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Rifkin
Citat:
Rifkin's work has also been controversial. Opponents have attacked the lack of scientific rigor in his claims as well as some of the tactics he has used to promote his views. The Harvard scientist Stephen Jay Gould characterized Rifkin's 1983 book "Algeny" as "a cleverly constructed tract of anti-intellectual propaganda masquerading as scholarship".[26]
A 1989 Time article about Rifkin's activist methods (entitled "The Most Hated Man in Science") details reactions by scientists, especially geneticists, of that decade

Kan inte nu avgöra vad som är rätt eller fel, men beslutar jag mig för att lägga ner tid på detta vill jag höra från båda sidor.
I vilket fall som helst, tack för länken.
Citera
2015-08-13, 15:42
Medlem
tryffs avatar
Tittade fem minuter. Skall titta mer senare. Han är akademiker men skriver böcker om framtiden dvs gissar och gör antaganden. Det kan aldrig bli vetenskapligt i traditionell mening. Jämför han med stollarna från handelshögskolan som fick stor uppmärksamhet runt 2000 med "funky business". Vi vet inget om framtiden. En sådan debattör kommer alltid att ha några rätt och några fel.
Citera
2015-08-13, 17:59
Medlem
Runkpappers avatar
Ekonomi som helhet har desperat försökt att bli en vetenskap men misslyckats.
Man får ta det för vad det är och som du skriver så är att förutsäga framtiden naturligt svårt och laddat med oundvikliga misstag.
Citera
2015-08-13, 20:38
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Ekonomi som helhet har desperat försökt att bli en vetenskap men misslyckats.
Man får ta det för vad det är och som du skriver så är att förutsäga framtiden naturligt svårt och laddat med oundvikliga misstag.

Så är det förstås. Det som ofta blir fel är ju behandlingen av data. De kanske inte samlar in tillräckligt eller samlar in för mycket. De kanske vet innan vad de vill komma fram till och plockar ut data som passar. Då blir det svårt att extrapolera, dvs göra förutsägelser.
Einstein t.ex kunde ju säga:
Vid nästa solförmörkelse som inträffar vid ett visst datum kan ni testa min relativitetsteori. Ljus böjer sig pga gravitationen. Det är vetenskap!

Stor kunskap om matematik(statistik) behövs och det är väl där det ofta käbblas. Hur ska man tolka sina data?
Har inte själv läst det på över 20 år och har glömt det mesta, så ska inte sätta mig på några höga hästar i onödan, men för att gå någorlunda On-topic igen, man kan ge sig fan på att de flesta journalister absolut inte har den nödvändiga kompetensen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in