2015-08-13, 19:20
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Till att börja med. Jag är en man med långt hår. Eller ja, utvuxet hår som ska bli ännu längre. Det går ungefär till axlarna just nu.

Hela livet har jag tvingats dra mig med jättelockigt hår, vilket har lett till ett intensivt fixande med plattång och diverse andra verktyg. Dock bara till den punkten att håret fortfarande mår bra, jag använder värmeskydd och andra hårvårdsprodukter.
Nu den senaste tiden har jag däremot märkt lite av en förändring. Min lugg är nästan helt rak med undantag för några lockar nära hårbotten, och på sidorna är det om inte rakt så iallafall rakare än tidigare. Bakhåret kvarstår som lockigt (dock inte i samma liga som förut). Jag besökte nyligen min frisör, som jag har besökt med jämna mellanrum i ungefär tio år, och hon kom fram till att mitt hår genomgår en omvandling och börjar "rakna".

Kan det ligga något i det hon säger? Håller jag på att bli rakhårig? Är det normalt att hår omvandlas på detta vis ju äldre man blir? Vad kan detta bero på isåfall?
Citera
2015-08-13, 20:06
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Ja men det kan ju hända att ditt hår raknar nu när du har blivit äldre. Hår kan ju förändras en del med tiden som att ändra färg, bli vågigare, tunnare, tjockare osv, så rakna kan det väl säkert också då. Och i ditt fall verkar det ju bara vara bra.
Citera
2015-08-13, 23:28
Medlem
Det blir rakare av sin egen tyngd. Inte särdeles svårt att räkna ut. Förändring från lockig till rakare har jag gått igenom, men då var jag typ 15, och det var för 20 år sedan. Om du inte är i tonåren lär det inte vara det som händer.
Citera
2015-08-13, 23:46
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Det blir rakare av sin egen tyngd. Inte särdeles svårt att räkna ut. Förändring från lockig till rakare har jag gått igenom, men då var jag typ 15, och det var för 20 år sedan. Om du inte är i tonåren lär det inte vara det som händer.
Jag är nybliven 19-åring, så tonåren tillhör jag fortfarande.
Det beror knappast på tyngd. Mitt hår är enbart vid axlarna om man plattar det, utan plattång så trycks det ihop och ser betydligt kortare ut. Iallafall bakhåret, för det är väl det lockigaste på hela håret just nu. Jag har behållt mitt hår på samma längd i över ett år (det är inte förren nu som jag har bestämt att skaffa längre), och för ett år sedan var min lugg som korkskruvar, till skillnad från den nästan helt raka luggen jag har nu. Bara det senaste halvåret har visat en stor förändring där jag inte har behövt använda plattång för att göra luggen rak.
Citera
2015-08-13, 23:59
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag hade väldigt lockigt hår då jag var yngre. Men sedan jag var i åldern 21-22 så är det väldigt rakt, på sin höjd lite vågigt. Jag har visserligen misshandlat mitt hår med plattång, mycket shampoduschar samt blondering så det kan ju vara slitaget som ställt till det. Har inte rört håret med varken blondering eller plattång på flera månader men ändå så blir det inte krulligt. Jäkligt märkligt. Det kan hända helt enkelt.

En allmänt känd grej är att många kvinnor kan bli lockiga/rakhåriga under graviditet. Nu är ju du självklart inte gravid, men det bevisar i alla fall att håret kan ändras drastiskt trots vuxen ålder.
Citera
2015-08-14, 06:33
Nja, att hårsäckar kan förändras så rakhåriga blir lockiga i puberteten är inte ovanligt, men att de skulle gå från lockiga till raka i vuxen ålder har jag aldrig hört om.

Nu förutsätter jag att du är man. Kvinnor kan dock få annan struktur på hårsäckarna under graviditet och få mindre krullar, det har med hormoner att göra. Det kan inte bara ske helt utan vidare.

Jag tror snarare det beror på att du fått längre hår som blir tyngre och därför tynger ner och rätar ut lockarna mer.

Sen kanske du börjar bli tunnhårig? Då hopar håren inte ihop sig i lika hög grad och håret blir inte lika massivt och upplevs som platt.
Senast redigerad av redlineoffside 2015-08-14 kl. 06:38.
Citera
2015-08-14, 10:17
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nja, att hårsäckar kan förändras så rakhåriga blir lockiga i puberteten är inte ovanligt, men att de skulle gå från lockiga till raka i vuxen ålder har jag aldrig hört om.

Nu förutsätter jag att du är man. Kvinnor kan dock få annan struktur på hårsäckarna under graviditet och få mindre krullar, det har med hormoner att göra. Det kan inte bara ske helt utan vidare.

Jag tror snarare det beror på att du fått längre hår som blir tyngre och därför tynger ner och rätar ut lockarna mer.

Sen kanske du börjar bli tunnhårig? Då hopar håren inte ihop sig i lika hög grad och håret blir inte lika massivt och upplevs som platt.
Som jag sa i mitt förra inlägg. Jag har trimmat och behållt samma hårlängd i över ett år, och för ett år sedan var luggen krullig. Tror t.o.m. att min lugg var längre för ett år sedan, så tyngden beror det knappast på. Numera är den nästan helt rak utan ett minsta tag från plattång eller liknande.
Jag är allt annat än tunnhårig, tror t.o.m. att jag har tjockast hår i min familj.
Citera
2015-08-14, 14:46
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Har du tunnare/finare hårstrån i luggen? Då kan det vara så att de har blivit rakare av att du har plattat den mycket. Luggen utsätts för mest väder och vind, mest tvätt och om du som sagt har plattat det mycket utöver det andra så ger böjarna i stråna upp. Ju tunnare strån desto snabbare ger de upp, tjockleken har inget med hur lockigt det är men har du tjockare strån i nacken så tar det längre tid innan de slits på samma vis.
Vad jag har hört så bildas rakt respektive lockigt hår utifrån vilken form man har på hårsäckarna. I mitt fall så blir även det nya håret som växer ut rakt (främst på sidorna, vid luggen är det fortfarande lite lockigt i hårbotten), så jag tvivlar starkt på att det är för att böjarna ger upp. Kanske det är hårsäckarna som börjar förändras?
Allt detta är förstås spekulationer. Min kunskap om hår är tyvärr lite begränsad.

EDIT:
Kanske ska gå in lite mer ingående på min lugg. Enbart på högra sidan av luggen är det lockigt i hårbotten, på den vänstra är det helt rakt ända ner. På den sidan fortsätter det vara rakt även när det växer ut mer.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2015-08-14 kl. 14:51.
Citera
2015-08-14, 15:33
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ja, det är så de växer ut men sen, när det slits som det alltid gör lite, så kan de bli rakare. Särskilt om man sliter mycket på håret genom att använda värme (platta, locka, föna).

Om det däremot som du säger nu att det växer ut rakt så är det hårsäckarna som har ändrats tror jag.

Det är inget ovanligt att ha olika lockmönster i håret, jag har själv tvärt om med lockar i luggen och rakt i nacken. Det verkar inte vara så ovanligt att håret ändrar mönster heller, har läst om det flera gånger och det verkar kunna bero på allt möjligt. Har du ändrat matvanor? Ändrat bruket av alkohol/droger? Ändrat aktivitetsnivå? Hårtvätt, hårstyling eller har du tex. börjat borsta håret när det är blött? Hår stannar ofta som det torkar så tänkte om det kan vara så att du borstar det rakt utan att tänka på det när det är fuktigt.
Mina matvanor är ej förändrade. Mitt alkoholintag är också som det brukar. Dricker enbart vid specifika tillfällen, typ vid festande.
Vad det gäller hårstyling så plattar jag enbart när jag ska ut bland folk, vilket brukar vara under var eller varannan helg. Hårgele och hårvax använder jag aldrig, och en locktång tror jag aldrig att jag har rört i mitt liv. Föna gör jag enbart när jag har bråttom och behöver fixa mig fort.
Med tanke på att jag är försiktig med håret så borstar jag inte genom det när det är blött, då jag är medveten om att det skadar. Allt jag gör när det är blött är att dra igenom det med en gles kam för att radera knutar och liknande.
Citera
2015-08-16, 13:28
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Hm, mycket lustigt! Jag har flera gånger hört om hår som blir vågigt eller lockigt i början av puberteten men aldrig tvärt om, om det inte handlar om rakpermanentat eller sk. relaxers som tillslut har sabbat stråna eller liknande men uppenbarligen så händer det: http://www.naturallycurly.com/curlre...roughout-life/

Hittar absolut ingenting som säger säkert vad det är men som sagt ändrades mitt eget hår när hormonerna satte igång att löpa amok i tonåren men jag antar att du är över 18 så det lär inte vara det. Kan däremot vara andra hormonförändringar och det kan bero på saker som kost till exempel men om du säger att det inte är någon skillnad på dina vanor så vet jag inte.

Testa att ta ut eventuella tovor innan du tvättar håret och sen låter du luggen lufttorka helt, blir den ens vågig då?

Hur ser det ut in din släkt förresten? Vad har folk för typ?
http://www.howtomakeyourhairgrowfast...ir-collage.jpg

Fråga dina föräldrar om deras hår har ändrats någon gång under livet eller om det har hänt någon släkting och om det finns någon släkting med "avvikande" hår. Ibland kan tex. lockar hoppa över flera generationer och så till synes från ingenstans får ena barnet 3a när föräldrarna har 1c/2a/2b.

på att du tar hand om ditt hår!

Edit: bilderna är bara för våg/lockmönstret, inte tjockleken på vare sig håret, hårstråt eller färgen.
Jag hade en rakpermanent i för ett år sedan, men den är numera borta. När permaneten försvann ur luggen så var den lockig igen, det är nu det senaste halvåret som luggen bara har blivit rakare och rakare. Ja, även det nya håret som växer ut är rakt.

Nix, håret i luggen blir inte det minsta vågig efter lufttorkning. Håret på sidorna blir däremot vågigt, vilket är en stor skillnad då det skulle blivit krulligt om det hade varit som innan. Det kanske genomgår en omvandling trots allt, som min frisör säger?

Skulle hela mitt hår vara lockigt och längre så skulle jag ha ungefär samma hår som tjejen längst till höger på andra bilden. Luggen däremot är just nu ungefär lika rak som tjejen längst till vänster på samma bild. Med andra ord är mitt hår nu en blandning mellan "2a" och "2c".

Hur det ligger till i släkten kan jag inte riktigt svara på just nu.
Men om håret håller på att rakna så skulle jag minst sagt bli glad. Mina lockar har varit ett helvete att kontrollera, mer eller mindre hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in