2015-08-13, 18:01
Bannlyst
Fick ett brev från skatteverket om att jag inte deklarerat senast 4 maj för perioden 2014. Saken hör till den att jag inte jobbat ett piss 2014 men trots det har jag nu fått en sån där skatteförfarande eller vad det nu heter. Anmälde mitt konto till skatteverket för två veckor sedan, kan det ha med saken att göra? Eller att farsan skrivit upp timmar som jag jobbat på hans restaurang och som jag skulle få en skatteåterbäring på? Visst jag jobbade hos farsan ett visst antal timmar. Är det därför jag fått en sån där skatteförfarande?
Citera
2015-08-13, 18:06
Medlem
olasvenssons avatar
Det finns länder där man inte deklarerar till exempel i Danmark, man deklarerar bara om det behövs, som om man gör avdrag, har företag med mera. Skatteverket har redan alla uppgifter på oss alla - så varför deklarera? Håller med dig.
Citera
2015-08-13, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns länder där man inte deklarerar till exempel i Danmark, man deklarerar bara om det behövs, som om man gör avdrag, har företag med mera. Skatteverket har redan alla uppgifter på oss alla - så varför deklarera? Håller med dig.
Men är det normalt att man får ett sånt här brev trots att man inte ens har arbetat?
Citera
2015-08-13, 18:21
Avstängd
Du måste finnas med någonstans i registret. Eller så jobbade du förra året. Skicka in blanketten, annars åker du på böter.
Citera
2015-08-13, 18:22
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholwanted
Men är det normalt att man får ett sånt här brev trots att man inte ens har arbetat?

Ja skulle tro att det är normalt, vi lever ju dock i Sverige (byråkrati). Jag är dock inte säker då jag själv alltid har arbetat. Men visst är det sjukt, varför deklarera om man inte arbetar...
Citera
2015-08-13, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du måste finnas med någonstans i registret. Eller så jobbade du förra året. Skicka in blanketten, annars åker du på böter.
Har e-legitimation. Ska jag logga in på "inkomstdeklaration"? Och hur skickar jag in blanketten?
Citera
2015-08-13, 18:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Deklarera trots att du inte fått en blankett
Om du inte har fått någon blankett, ska du ändå deklarera om du kan svara ja på något av följande påståenden:

Du har varit bosatt i Sverige under hela 2014 och har haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 18 782 kronor eller mer.

Du har varit bosatt i Sverige en del av året och har haft en skatte- eller avgiftspliktig inkomst på 100 kronor eller mer

Du har haft kapitalinkomst på 200 kronor eller mer. Observera att du inte behöver lämna Inkomstdeklaration 1 om du enbart haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som det lämnats kontrolluppgift på.

Lämnar du din deklaration senare än den 4 maj riskerar du att få betala en förseningsavgift på 1 000 kronor.

Har du inte lämnat in deklarationen inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum får du betala ytterligare 1 000 kronor i förseningsavgift. Dröjer du fem månader, eller längre, med att lämna in din deklaration får du betala ännu en förseningsavgift på 1 000 kronor. Detta innebär att du totalt kan få betala 3 000 kronor i förseningsavgifter.
Citera
2015-08-13, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Deklarera trots att du inte fått en blankett
Om du inte har fått någon blankett, ska du ändå deklarera om du kan svara ja på något av följande påståenden:

Du har varit bosatt i Sverige under hela 2014 och har haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 18 782 kronor eller mer.

Du har varit bosatt i Sverige en del av året och har haft en skatte- eller avgiftspliktig inkomst på 100 kronor eller mer

Du har haft kapitalinkomst på 200 kronor eller mer. Observera att du inte behöver lämna Inkomstdeklaration 1 om du enbart haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som det lämnats kontrolluppgift på.

Lämnar du din deklaration senare än den 4 maj riskerar du att få betala en förseningsavgift på 1 000 kronor.

Har du inte lämnat in deklarationen inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum får du betala ytterligare 1 000 kronor i förseningsavgift. Dröjer du fem månader, eller längre, med att lämna in din deklaration får du betala ännu en förseningsavgift på 1 000 kronor. Detta innebär att du totalt kan få betala 3 000 kronor i förseningsavgifter.
Var svarar jag på de frågorna?
Citera
2015-08-13, 19:17
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Eller att farsan skrivit upp timmar som jag jobbat på hans restaurang och som jag skulle få en skatteåterbäring på? Visst jag jobbade hos farsan ett visst antal timmar. Är det därför jag fått en sån där skatteförfarande?

Hur mycket jobbade du och hur mycket tjänade du? Tycker att skattemyndigheten oftast är rätt bra på att skicka ut deklarationer när de tycker att det behövs.
Citera
2015-08-13, 20:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Var svarar jag på de frågorna?

Det är frågor från skatteverket. Du har antagligen medvetet eller omedvetet uppfyllt någon av dessa och skall därför deklarera. Det kan förstås vara fel också vilket inte är helt ovanligt.
Du ringer och frågar skatteverket varför du ska deklarera. Skulle det vara så att du skall kommer du få betala 2000 kr i förseningsavgift om du deklarerar innan 4 januari. annars kostar det 3000 kr och du riskerar att dessutom bli sköntaxerad.

Slå en signal imorgon 0771–567 567 8-16 de kommer hjälpa dig att reda ut om och varför.....
Citera
2015-08-13, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Hur mycket jobbade du och hur mycket tjänade du? Tycker att skattemyndigheten oftast är rätt bra på att skicka ut deklarationer när de tycker att det behövs.
Vet inte hur många timmar farsan skrev mig på. Men tog liksom ingen lön egentligen. Men det stod att jag fick en återbäring på 1,1 k om det har någon betydelse.
Citera
2015-08-14, 06:19
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Vet inte hur många timmar farsan skrev mig på. Men tog liksom ingen lön egentligen. Men det stod att jag fick en återbäring på 1,1 k om det har någon betydelse.

Skall du deklarera är första steget att leta reda på den kontrolluppgift du borde fått av din far, där det står hur mycket lön du fått och hur mycket skatt han betalt in för dig. Sen när du deklarerar så kollar du att de uppgifter skattemyndigheten fått stämmer med den kontrolluppgift du fått från din far.

Så leta reda på kontrolluppgiften och se vilken summa som nämns under "inkomst av tjänst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in