2015-08-13, 16:48
Medlem
Har försökt läsa på men oftast får man svaret att köp aktier om du ska spara långsiktigt (ca 10år).
Det jag undrar över är att många även säger att man ska passa på att köpa mer när index går ner.

Innebär det för mig som vill spara 10 000 per månad att jag kan lägga upp det t.ex. så här
Om index ligger ganska högt (som nu?) sparar jag 6000 i sparkonto och 4000 i en indexfond.
Om index sjunker en bit ändrar jag till t.ex. 4000 sparkonto och 6000 i indexfond.
Om börsen verkligen har gått skit köper jag 15 000 i indexfond (5000 från sparkontot) varje månad.

Siffrorna är bara tagna ur luften. Det kanske är bättre att redan idag köpa indexfonder för 8000 och spara 2000.

Eller är det bättre (och enklare) om man sparar långsiktigt att köpa indexfonder för allt varje månad?
Citera
2015-08-14, 10:22
Medlem
Hur vet du när index ligger högt respektive lågt?
Citera
2015-08-14, 11:03
Medlem
Razys avatar
Du verkar väldigt okunnig och bör därför inte försöka tajma marknaden. En simpel portfölj är det du behöver. Fortsätt spara varje månad oavsett hur det går på börsen, och undvik att krångla till det så mycket.

70% - En global indexfond (LF Global)
30% - En billig sverigefond (Avanza Zero/Spiltan Invest)
Citera
2015-08-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du verkar väldigt okunnig och bör därför inte försöka tajma marknaden. En simpel portfölj är det du behöver. Fortsätt spara varje månad oavsett hur det går på börsen, och undvik att krångla till det så mycket.

70% - En global indexfond (LF Global)
30% - En billig sverigefond (Avanza Zero/Spiltan Invest)

Det stämmer att jag är okunnig. Det var kanske inte tanken att göra ändringar så ofta utan kanske halvårsvis eller per år. Kikade på http://rikatillsammans.se/2014/01/10...ing-1990-2013/

Tanken var mer att om man såg att börsen hade gått ner 10-20 i slutet av året gjorde man engångsköp och för att göra detta behöver jag ha kontanter tillgängliga.

Men det stämmer säkert som ni säger att det kan vara svårt att tajma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in