2015-08-14, 17:35
Medlem
trapezoids avatar
Inget signalement eller något än?
Citera
2015-08-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushido69
Vart vill du dra gränsen då....
Ska man sätta på sig skottsäker väst när man går ut...Man kan ju bli skjuten eller knivad. !!
Klart man ska tänka till.. Men man ska fan inte behöva klä sig heltäckande eller se ut på ett visst sätt för att inte bli överfallen.
Eller ska man gå beväpnad??

Jag vill dra gränsen precis där jag sa: att man inte ska gå ensam hem mitt i natten - särskilt efter en krogkväll. Man ska inte heller exponera sig vid en bankomat mitt i natten - oavsett kön - och särskilt efter en krogkväll.

Klädseln kvittar. Det är tidpunkten och det faktum att man är ensam som gör en sårbar.

Alla har fortfarande "rätt" att göra tvärtom, men då är det de som tar risken.

Det är precis som att cykla utan hjälm. För de flesta och för det mesta händer det absolut ingenting. Men en vacker dag kan man bli drabbad. Då är frågan BORDE man ha använt hjälm eller ej?
Citera
2015-08-14, 17:48
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vill dra gränsen precis där jag sa: att man inte ska gå ensam hem mitt i natten - särskilt efter en krogkväll. Man ska inte heller exponera sig vid en bankomat mitt i natten - oavsett kön - och särskilt efter en krogkväll.

Klädseln kvittar. Det är tidpunkten och det faktum att man är ensam som gör en sårbar.

Alla har fortfarande "rätt" att göra tvärtom, men då är det de som tar risken.

Det är precis som att cykla utan hjälm. För de flesta och för det mesta händer det absolut ingenting. Men en vacker dag kan man bli drabbad. Då är frågan BORDE man ha använt hjälm eller ej?
En annan bra jämförelse är den s.k. zebralagen, d v s att fotgängare har företräde vid obevakade övergångsställen. För all del har de rätt att kliva rakt ut i gatan och bilisten är den som ska hinna stanna, men om det inte blir så så är det fotgängaren som kommer att lida störst fysisk skada av en kollision. Det handlar helt enkelt om att vara lite street smart.
Citera
2015-08-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Tyvärr har du en poäng, som Sverige har blivit måste man skydda sig med alla medel, då hade 28-åringen klarat sig, men troligen hade förövarna hittat något annat offer tex genom ett fönster på glänt, en ytterdörr med dåligt lås osv, den här sortens ogärningsmän hittar alltid någon svag punkt, människor som utför den här sortens dåd tänker inte som oss vanliga svenskar, det är inte "tillfället gör tjuven" tänk, det är en grupp människor som tillsammans tänkt ut en ond plan och då står sig vårt öppna samhälle slätt.

Det är klart att man måste skydda sig själv - och sin egendom - med alla medel. Hur vore det annars?

Man lämnar inte heller fönstret på glänt om man bor vid bottenvåningen. Man ser till att ytterdörren är låst och att låset är godkänt av försäkringsbolaget. Man tar in sin cykel. Man lämnar inte småbarn utan tillsyn.

Självklart gör tillfället tjuven. Den som låser in sin cykel blir inte bestulen. Den som låter bli - tar risken.

Istället för att sucka över hur "Sverige har blivit" måste man ju anpassa sig för att överleva. Att kunna anpassa sig är ett tecken på intelligens. Bara den dumme strätar emot och skriker högt om sina "rättigheter" - som våldtäktsmännen struntar i..
Citera
2015-08-14, 18:45
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En sak förstår jag inte.. "varför gör någon kvinna så här"?

Kvinnan hade varit på en restaurang på Kungsgatan under kvällen. Vid halv-tvåtiden – tidsangivelsen är något osäker – promenerade hon ensam upp mot Domkyrkan.

Hon stannade vid Swedbanks bankomat och tog ut pengar.

En ensam kvinna - som dessutom inte är helt nykter? - promenerar ENSAM till en bankomat och tar ut pengar.

Har människorna helt tappat självbevarelsedriften?

Varför tar man inte taxi hem istället?

Jag är infödd karlstadsbo och jag har aldrig känt mig rädd eller orolig på kvällen. Det är ju en ganska liten stad och den här händelsen har nog chockat många. Jag hoppas verkligen att de hittar de skyldiga, och tills dess kommer jag att vara mycket mer försiktig framöver.

I helgen är det dessutom massor med folk i stan iom The Island Festival, otäckt så nära inpå.
Citera
2015-08-14, 18:48
Medlem
LameBulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Jag är infödd karlstadsbo och jag har aldrig känt mig rädd eller orolig på kvällen. Det är ju en ganska liten stad och den här händelsen har nog chockat många. Jag hoppas verkligen att de hittar de skyldiga, och tills dess kommer jag att vara mycket mer försiktig framöver.

I helgen är det dessutom massor med folk i stan iom The Island Festival, otäckt så nära inpå.
En fråga är Du en kvinna?
Citera
2015-08-14, 18:50
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LameBull
En fråga är Du en kvinna?
Ja, Jag är en kvinna.

Får tilläggas att detta brott begicks bara någon minut från absolut centralaste Karlstad, där alla bussar och taxis går ifrån, vilket gör det ännu mer uppseendeväckande.
Citera
2015-08-14, 19:06
Medlem
Gruppvåldtäkt är det ca 100 % sannolikhet att det är Muhammed & company som är förövare. Och ja etnicitet spelar en jävla roll. Det är vi nordbor som blir undanträngda och pissade på i vårt eget land, som är vår arvsrätt att förvalta. Hur många skulle skänka bort hela sitt arv till främlingar? Sverige är vårt arv som vi skänker bort till människor från tredje världen. I naturen konkurrerar djuren om livsutrymme och resurser, väldigt naivt att tro att det inte skulle gälla oss människor.Ju mer vi ger till dem desto mindre blir över till oss: Jobb, bostäder, social service, välfärd, trygghet m.m.
Dags att skeppa hem packet som inte bidrar till samhället.
Citera
2015-08-14, 19:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Bor du tryggt i isolerat område eller lyckligt omedveten? Ni har ju en del skit i Karlstad som verkar följa trenden i Sverige när det gäller trivsel och klimat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/storst-okning-av-anmalda-valdsbrott-i-glesbygdslanen/

http://www.svd.se/okat-vald-mot-unga-i-karlstad

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/anmalningar-om-familjevald-okar-lavinartat

http://www.nwt.se/varmland/2015/07/07/okat-vald-mot-kvinnor-pa-sommaren

http://kt.se/nyheter/2014/grovt-vald-mot-kvinnor-okar/

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/kraftig-okning-av-klotter-i-karlstad

Efter IKEA-mordet kritiseras allmänhetens (aka högerextremas) spekulationer angående gärningsmännens signalement/etnicitet samt detaljer om våldet.
DN har precis lagt ut en frustrerad artikel.

I detta våldtäktsfall tiger polisen om signalement och vad är då nyttan?
Givetvis sätter spekulationer igång så varför inte bara döda spekulationerna med sanningen, som ändå kommer fram i slutänden.
Citera
2015-08-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ja, Jag är en kvinna.

Får tilläggas att detta brott begicks bara någon minut från absolut centralaste Karlstad, där alla bussar och taxis går ifrån, vilket gör det ännu mer uppseendeväckande.

Jag vet inte om det finns flera busstationer i Karlstad, men jag blev chockad när jag var där, det var svart, mycket svart, på torget och på bussen, lättade först efter Örebro. Inte ens centralstationen i Stockholm är lika svart.
Citera
2015-08-14, 20:19
Medlem
Kan bara sucka och tycka att det är synd att ytterligare en svensk tjej har fått lära sig den hårda vägen, när ska våra flickor lära sig att INTE gå ensamma...... Tycker även att det är dags att pk-media börjar att sprida signalement på förövarna, det är väl meningen att dom ska åka fast eller??? Jag tycker att detta med "rasiststämpeln" har gått för långt nu och det är på bekostnad av "de våra".
Citera
2015-08-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botobi
Kan bara sucka och tycka att det är synd att ytterligare en svensk tjej har fått lära sig den hårda vägen, när ska våra flickor lära sig att INTE gå ensamma...... Tycker även att det är dags att pk-media börjar att sprida signalement på förövarna, det är väl meningen att dom ska åka fast eller??? Jag tycker att detta med "rasiststämpeln" har gått för långt nu och det är på bekostnad av "de våra".
Anledningen är att det för polisen är meningslöst att gå ut med signalement som reducerar andelen misstänkta från 50% till 20%.
Att gå ut med signalement som bara pekar ut en grupp som är relativt stor är meningslöst för det polisiära arbetet. Och det är viktigare än att några får sina fördomar bektäftade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in