• 1
  • 2
2015-08-12, 14:51
Uppmärksamhetsbevovet är giftet för mänskligheten. Människor är så desperata att de riskerar liv och lem för att gå det.

Tar man död på sitt Uppmärksamhetsbehov/ bekräftelsebehovet så tror jag att man uppnår en viss mening och lycka i livet

Vad tror ni är uppmärksamhetsbehovet/bekräftelsebehovet ett gift för människan? Även om det är bra och nödvändigt i små mängder kan det skapa ett beroende som leder till idioti och självhat
Citera
2015-08-12, 15:46
Medlem
Kleops avatar
De flesta vill ha uppmärksamhet någon gång i livet, vissa mer än andra. Jag ser dock inte varför folk som riskerar sina liv för att få en bra selfie är ett problem värt att diskutera. Om man hörde om selfi-relaterade dödsfall var och varannan vecka så visst, då skulle jag förstå dig, men så är inte fallet så du får nog förklara lite mer ingående vad du menar med att "Människor...riskerar liv och lem för att gå det."

Citat:
Tar man död på sitt Uppmärksamhetsbehov/ bekräftelsebehovet så tror jag att man uppnår en viss mening och lycka i livet
Det är snarare det som gör folks tillvaro lycklig och meningsfull, annars förstår jag inte förför de skulle göra det överhuvudtaget. Eller menar du att denna lycka är "falsk" och på något sätt sämre än den lycka du säger att man känner utan uppmärksamhet?

Citat:
Vad tror ni är uppmärksamhetsbehovet/bekräftelsebehovet ett gift för människan?
De allra flesta mänskliga behov är gift och detta är ett av de mindre "dödliga".
Senast redigerad av Kleop 2015-08-12 kl. 15:48.
Citera
2015-08-12, 15:52
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
De flesta vill ha uppmärksamhet någon gång i livet, vissa mer än andra. Jag ser dock inte varför det skulle vara ett problem att folk riskerar sina liv för att få en bra selfie. Om man hörde om selfi-relaterade dödsfall var och varannan vecka så visst, då skulle jag förstå dig, men så är inte fallet så du får nog förklara lite mer ingående vad du menar med att "Människor...riskerar liv och lem för att gå det."

Det är snarare det som gör folks tillvaro lycklig och meningsfull, annars förstår jag inte förför de skulle göra det överhuvudtaget. Eller menar du att denna lycka är falsk och på något sätt sämre än den lycka du säger att man känner utan uppmärksamhet?

De allra flesta mänskliga behov är gift och detta är ett av de mindre "dödliga".

Min tanke är att folk är så stressade att få uppmärksamhet. Man postar bilder på hela sitt liv, man skriver dagligen vad man äter och gör. Allt för att få uppmärksamhet. Istället för att göra vettiga grejer i sitt liv. Egentligen ska man behaga sitt egna ego inte andras. Jag kan komma på mig själv att jag kräver uppmärksamhet och det stör mig enormt.

T.ex här på flashback så kan man bli besviken ( varför är det svarar så få i mina trådar, varför citerade inget just det där inlägget egentligen m.m.) Men sen så som sagt kommer jag på mig själv. Vad spelar det för roll egentligen. Varför ska jag egentligen bry mig om någon okänds människa gillande/ogillande och bekräftelse?

Som sagt i små mängder är det nödvändigt. Men folk som kräver det ständigt, lever för det blir så tagna och beroende att det förstör dem själva egentligen. mlat ner från en klippa då de skulle hänga nedför klippan och ta en selfie. Han ramlade och dog. Men han lyckades ta selfien i alla fall.

det var min tanke.
Citera
2015-08-12, 16:52
Medlem
Arne_Ankas avatar
[
Citat:
Vad tror ni är uppmärksamhetsbehovet/bekräftelsebehovet ett gift för människan?

Ja det är individuellt och för vissa individer så är det ohälsosamt, att vara beroende av andras gillande tyder på låg självkänsla. En person med god självkänsla vet att han/hon duger precis som han/hon är och behöver således inte andras gillande.

Citat:
Även om det är bra och nödvändigt i små mängder kan det skapa ett beroende som leder till idioti och självhat

Javisst är det så, tragiskt när det går för långt
Citera
2015-08-12, 18:26
Medlem
Milford.Cubicles avatar
nej tror det är till för man ska umgås o så
Citera
2015-08-12, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
nej tror det är till för man ska umgås o så

Ja det är en liten del av det. Men att ständigt söka bekräftelse och göra idiotiska saker för att få det är ohälsosamt.

Folk försöker få bekräftelse via sina barn sin träning sitt jobb m. M bara få att behaga andra. Min synpunkt är att man inte dka eftersträva att ständigt försöka imponera på folk utan endast sig själv
Senast redigerad av Captinhero 2015-08-12 kl. 22:10.
Citera
2015-08-12, 22:20
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja det är en liten del av det. Men att ständigt söka bekräftelse och göra idiotiska saker för att få det är ohälsosamt.

Folk försöker få bekräftelse via sina barn sin träning sitt jobb m. M bara få att behaga andra. Min synpunkt är att man inte dka eftersträva att ständigt försöka imponera på folk utan endast sig själv
dom är nog väldigt ensamma
tror dom flesta skulle må bra av mer bekräftelse.
säga vad duktig du var på jobbet idag, va fin tröja m.m.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-08-12 kl. 22:22.
Citera
2015-08-12, 23:02
Citat:
dom är nog väldigt ensamma
tror dom flesta skulle må bra av mer bekräftelse.
säga vad duktig du var på jobbet idag, va fin tröja m.m.

Som jag hävdade små bekräftelser är nödvändiga. Men omfattande/farliga/onödiga/beteende/desperata är onödiga och idioti.

Att ständigt söka bekräftelse och acceptans så tar man tid ifrån sig själv att utveckla sig
Citera
2015-08-12, 23:08
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Som jag hävdade små bekräftelser är nödvändiga. Men omfattande/farliga/onödiga/beteende/desperata är onödiga och idioti.

Att ständigt söka bekräftelse och acceptans så tar man tid ifrån sig själv att utveckla sig
har du något exempel?
Citera
2015-08-12, 23:12
Citat:
har du något exempel?

Var ju en kille som föll ner en klippa som han skulle hänga ifrån och ta en selfie.

Folk som tågsurfat och dött

Folk som joinar gäng

Isis medlemmar

Folk som lägger ut 1000 tals bilder på sina barn

C kändisar som super och knullar i tv

Etc
Citera
2015-08-12, 23:27
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Var ju en kille som föll ner en klippa som han skulle hänga ifrån och ta en selfie.

Folk som tågsurfat och dött

Folk som joinar gäng

Isis medlemmar

Folk som lägger ut 1000 tals bilder på sina barn

C kändisar som super och knullar i tv

Etc
en del kan nog inte hjälpa det. störda personer som måste ha spänning hela tiden
Citera
2015-08-12, 23:30
Citat:
en del kan nog inte hjälpa det. störda personer som måste ha spänning hela tiden

Bara en promille av alla exempel som kan tänkas ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in