2015-10-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
fel

Ja, det blev nog lite fel där. WW siffror stämmer om du läser sid 27

Det är inte heller så att sextrafficking är det enda som räknas i andra länders statistik, finns en massa som hamnar i slavarbete och det verkar vara rätt lika överallt i EU.

Du är lika bra att tolka rapporter som många andra
Citera
2015-10-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Ja, det blev nog lite fel där. WW siffror stämmer om du läser sid 27

Det är inte heller så att sextrafficking är det enda som räknas i andra länders statistik, finns en massa som hamnar i slavarbete och det verkar vara rätt lika överallt i EU.

Du är lika bra att tolka rapporter som många andra

s 27???
i vilken länk? s 27 i eurostat handlar registrerade fall utifrån kön.

de flesta länder har självfallet statisitik som enbart rör sextrafficking. Och diskuterar man just sextrafficking utifrån sexköpslagen ex. så är det ju dessa siffror man ska diskutera och inte hitlurade blåbärsplockare. Sexköpslagen gör inte ett skit till eller ifrån för blåbärsplockare/ diskare eller folk som tvingas plantera träd för 10 kr i timmen.
Citera
2015-10-26, 12:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nu finns det svart på vitt. Andra seriösa aktörer i media har dragit samma slutsatser av siffrorna från EU:s statistikorgan Eurostat, som jag redovisat tidigare: antalet fall av trafficking har minskat i Tyskland sedan legaliseringen, och antalet fall i Sverige är högre. Min tolkning av siffrorna visade sig alltså vara helt korrekt:

http://www.newstatesman.com/politics/feminism/2015/10/difference-between-decriminalisation-and-legalisation-sex-work

Citat:
The situation is more confusing in Germany as federal states implement wildly different approaches, ranging from de facto forced registration in Bavaria to Munich’s almost city-wide no-prostitution zones. Elsewhere, licensing requirements support the much-publicised “mega brothels” at the expense of smaller operations which don’t have the resources to comply. The German government is currently debating bringing in compulsory medical examinations.

For some sex workers, these models of legalisation have brought benefits, including access to the welfare state and better negotiating rights with bosses. For others – and, in particular, those who are already marginalised – life has got harder. State-imposed regulations have created a two-tier system, so that the undocumented or those who use drugs now work in clandestine, almost invariably less safe, conditions. These systems increase the power of managers, who know that women have few options for where they can work.
http://www.newstatesman.com/politics/feminism/2015/10/difference-between-decriminalisation-and-legalisation-sex-work

Det är ju inte helt fel dels att skilja på trafficking offer och sex-trafficking offer .. Dessutom att faktiskt inse att om något inte faller in under den definition som landet har för dessa -- t ex för att vissa företeelser är lagliga i ena landet men förbjudna i det andra - så uppstår en skevhet i jämförelsen.

Sverige BORDE ha långt högre siffror eftersom du inte får sälja andra människor här -- något som frekvent försigår i Tyskland på de lagliga bordellerna.

Trots det har vi inte - som Merapi visat - högre siffror än Tyskland i just den delen...
Citera
2015-10-26, 13:58
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Det är ju inte helt fel dels att skilja på trafficking offer och sex-trafficking offer .. Dessutom att faktiskt inse att om något inte faller in under den definition som landet har för dessa -- t ex för att vissa företeelser är lagliga i ena landet men förbjudna i det andra - så uppstår en skevhet i jämförelsen.

Sverige BORDE ha långt högre siffror eftersom du inte får sälja andra människor här -- något som frekvent försigår i Tyskland på de lagliga bordellerna.

Trots det har vi inte - som Merapi visat - högre siffror än Tyskland i just den delen...

Bla, bla... Goddag, yxskaft! Människohandel är inte lagligt i något EU-land, vare sig sexuell eller annan. Inte ens Sverige benämner reguljär sexhandel för människohandel. EU:s definitioner av människohandel är nämligen harmoniserade sedan åtskilliga år.

Sverige hävdar att förbudet mot sexköp minskar andelen fall av sexuell människohandel, vilket bevisligen är direkt felaktigt. Sverige hävdar även att sexköpslagen minskar efterfrågan. Inte heller detta stämmer. Sverige hävdar att lagen är till för att skydda sexarbetare, vilket även detta är direkt lögnaktigt. Detta har bevisats gång på gång i tråden. Det finns INGET hållbart argument för sexköpslagen och kopplerilagen (i dess nuvarande utformning).

Vad vill du egentligen säga med ditt totalt intetsägande inlägg? Att total avkriminalisering är ännu bättre än legalisering? Ja, det är ju precis detta som Amnesty International kommit fram till.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-10-26 kl. 14:00.
Citera
2015-10-26, 14:09
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Går du in i den studien som texten länkar, alltså eurostat.

Och kollar antal funna fall av sextraffickingoffer under 2010-2012
så får du Tyskland totalt funna fall: 1859 st Detta utslaget på 80,6 miljoner tyskar blir 23,06 funna sextraffickingoffer per miljon tysk på 3 år.
Sverige totalt funna fall: 104 st. Detta utslaget på 9,6 miljoner svenskar blir 10,83 antal per miljon svensk på 3 år.

Så nu kan ju någon förklara för mig hur detta kan anses vara mindre funna fall av sextraffickingoffer i Tyskland än i Sverige?

http://ec.europa.eu/anti-trafficking/sites/antitrafficking/files/eurostat_report_on_trafficking_in_human_beings_-_2015_edition.pdf

Tabellerna jag räknat på börjar på s. 86

Min förklaring är att slarvpellen till journalist som skrivit artikeln har missat att trafficking inte är samma som sextrafficking. (Sverige har många fall av hitlurade blåsbärsplockare varje år men nej dessa kan knappast räknas som sextraffickingoffer.)
Och kollat in den första tabellen på s. 23
som alltså uppger:1,1 traffickingoffer i Sverige per 100' (alltså ALLA som på nått sätt blir hitlurade
för att utnyttjas) och endast 0,8 per 100' i Tyskland.

Så nope! Sverige har mindre sextraffickingoffer per capita än Tyskland.

Jag har redan bevisat flera gånger längre bak i tråden att Sverige har 4,17 gånger högre andel offer för sexuell människohandel bland populationen aktiva sexarbetare. Jag redovisade även steg för steg hur jag kom fram till den kalkylen, men flera tunga källor länkade (förutom EU.s rapport även tyska Bundesrat). Till detta kan man lägga att Sverige alternativrubricerar många fall av människohandel som grovt koppleri, vilket ökat kraftigt sedan Schengeninträdet (källa BRÅ). Fallen är alltså ännu fler egentligen.

Nu har jag alltså fått ytterligare belägg på att kalkylen stämmer. Men du är ju immun mot fakta.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-10-26 kl. 14:59.
Citera
2015-10-26, 14:14
Medlem
Citat:
fel

Du har faktiskt rätt, helt fel av mig, ber så mycket om ursäkt, jag läste bara det du hänvisa till och den sidan innehöll inga siffror.
På sid 90 – 98 skall det vara där det framgår vad för typ av trafficking det handlar om.
Enligt dessa siffror ligger Sverige bra till.
Vi ligger då betydligt sämre till beträffande kategorin (forced begging, criminal activities, removal of organs, other exploitation, unknown)
Och har inga bärplockare alls som då skulle falla under kategorin labour .= 0%
Citera
2015-10-26, 14:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Bla, bla... Goddag, yxskaft! Människohandel är inte lagligt i något EU-land, vare sig sexuell eller annan. Inte ens Sverige benämner reguljär sexhandel för människohandel. EU:s definitioner av människohandel är nämligen harmoniserade sedan åtskilliga år.

Sverige hävdar att förbudet mot sexköp minskar andelen fall av sexuell människohandel, vilket bevisligen är direkt felaktigt. Sverige hävdar även att sexköpslagen minskar efterfrågan. Inte heller detta stämmer. Sverige hävdar att lagen är till för att skydda sexarbetare, vilket även detta är direkt lögnaktigt. Detta har bevisats gång på gång i tråden. Det finns INGET hållbart argument för sexköpslagen och kopplerilagen (i dess nuvarande utformning).

Vad vill du egentligen säga med ditt totalt intetsägande inlägg? Att total avkriminalisering är ännu bättre än legalisering? Ja, det är ju precis detta som Amnesty International kommit fram till.
Bla bla .. du vet att precis som definitionen för vad som är våldtäkt mellan länder så skiljer sig också definitionen på vad som betraktas som människohandel..

Så som du såg i stycket jag citerade - från den artikel du själv länkat till - så har situationen efter legaliseringen blivit farligare och värre för prostituerade som tvingas arbeta på gatan/utanför systemet.
Senast redigerad av micro113 2015-10-26 kl. 14:21.
Citera
2015-10-26, 14:28
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bla bla .. du vet att precis som definitionen för vad som är våldtäkt mellan länder så skiljer sig också definitionen på vad som betraktas som människohandel..

Så som du såg i stycket jag citerade - från den artikel du själv länkat till - så har situationen efter legaliseringen blivit farligare och värre för prostituerade som tvingas arbeta på gatan/utanför systemet.

Återigen skyltar du med din okunnighet. EU-staterna har likartade definitioner för vad som avser människohandel (avser alla branscher, inte bara sexbranschen), och den överensstämmer till stora delar med FN:s definition.

Citat:
How does EU law define trafficking in human beings?

The new Directive 2011/36/EU provides the following definition:

The recruitment, transportation, transfer, harbouring or receipt of persons, including exchange or transfer of control over that person, by means of the threat or use of force or other forms of coercion, of abduction, of fraud, of deception, of the abuse of power or of a position of vulnerability or of the giving or receiving of payments or benefits to achieve the consent of a person having control over another person, for the purpose of exploitation."

"A position of vulnerability occurs when the person has no real or acceptable alternative but to submit to the abuse involved."

"Exploitation shall include, as a minimum, the exploitation of the prostitution of others or other forms of sexual exploitation, forced labour or services, including begging, slavery or practices similar to slavery, servitude,or the exploitation of criminal activities or the removal of organs.?

This is almost identical to the definition in the UN protocol on trafficking in persons.

Givetvis resulterar alltför stränga regleringar i att driva de mest utsatta under jord. En legalisering kan lika gärna kallas partiell kriminalisering. Det är avkriminalisering som bevisligen är den bästa modellen att hantera sexarbete på, eftersom den utgår från sexarbetarnas egna rättigheter och behov.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-10-26 kl. 14:32.
Citera
2015-10-26, 14:35
Medlem
Citat:
s 27???
i vilken länk? s 27 i eurostat handlar registrerade fall utifrån kön.

de flesta länder har självfallet statisitik som enbart rör sextrafficking. Och diskuterar man just sextrafficking utifrån sexköpslagen ex. så är det ju dessa siffror man ska diskutera och inte hitlurade blåbärsplockare. Sexköpslagen gör inte ett skit till eller ifrån för blåbärsplockare/ diskare eller folk som tvingas plantera träd för 10 kr i timmen.
Sid 27 i denna länk.
Number of registered (identified and presumed) victims per 100 000 inhabitants

https://ec.europa.eu/anti-trafficking/sites/antitrafficking/files/eurostat_report_on_trafficking_in_human_beings_-_2015_edition.pdf

Vi har tydligen inga trafficing bärplockare i Sverige, eller andra som arbetar under dessa förhållanden som man kan kalla trafficking.

Men som jag skrev tidigare, enligt denna EU undersökning så har Tyskland faktiskt mer sextrafficking än Sverige.
Uppenbarligen är det så att olika länder gör olika tolkningar eftersom jag kan omöjligen tro att kategori (forced begging, criminal activities, removal of organs, other exploitation, unknown) är så mycket sämre i Sverige än i andra länder, vad som faller under detta vet jag inte men misstänkt är väl att man snickrat till siffror som i andra länder hamnar under sextrafficking.
Tyskland/Danmark har inga problem alls i denna kategori.

Men det var inte om trafficking tråden handlar om, vi i Sverige är inte bättre eller sämre än andra länder.
Citera
2015-10-26, 14:45
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Du har faktiskt rätt, helt fel av mig, ber så mycket om ursäkt, jag läste bara det du hänvisa till och den sidan innehöll inga siffror.
På sid 90 – 98 skall det vara där det framgår vad för typ av trafficking det handlar om.
Enligt dessa siffror ligger Sverige bra till.
Vi ligger då betydligt sämre till beträffande kategorin (forced begging, criminal activities, removal of organs, other exploitation, unknown)
Och har inga bärplockare alls som då skulle falla under kategorin labour .= 0%

Det fungerar inte att se bara till absoluta tal. De måste ställas i relation till hur många sexarbetare som verkar i landet. Tyskland har åtta gånger fler invånare än Sverige, och nära 100 gånger så många sexarbetare.

Givetvis är det förekomsten av människohandel i populationen aktiva sexarbetare som är av intresse. Det är nämligen detta som utgör riskexponeringen för att drabbas av människohandel i gruppen sexarbetare. Precis på samma sätt som man kan göra riskkalkyler för exempelvis gruppen byggnadsarbetare. Tyskland har då en fjärdedel så många lagförda fall av sexuell människohandel jämfört med Sverige, som alltså ligger 4,17 gånger högre i risk.

Skillnaden är alltså dramatiskt till Sveriges nackdel, och det skiljer alltså flera hundra procent. Detta trots, eller kanske även på grund av, att tyska polisen satsat stora resurser (källa: dokument från Bundesrat, länkat tidigare i tråden). De tyska talen har fallit kraftigt sedan legaliseringen.

Oaktat detta är det alltså svårt att veta säkert hur lagstiftning påverkar människohandeln. Men syftet i Sverige var att minska människohandeln genom att minska HELA efterfrågan på sextjänster. Detta visade RFSU nyligen att det har misslyckats totalt. Det säger sig självt att det är ett gigantiskt slöseri med resurser, och oerhört ineffektivt, att försöka bekämpa 99,9 % av handeln för att komma åt en promille.

Sveriges kamp mot sexarbete är inte förnuftsdriven, utan ideologiskt betingad.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-10-26 kl. 15:12.
Citera
2015-10-26, 15:37
Medlem
Citat:
Det fungerar inte att se bara till absoluta tal. De måste ställas i relation till hur många sexarbetare som verkar i landet. Tyskland har åtta gånger fler invånare än Sverige, och nära 100 gånger så många sexarbetare.

Givetvis är det förekomsten av människohandel i populationen aktiva sexarbetare som är av intresse. Det är nämligen detta som utgör riskexponeringen för att drabbas av människohandel i gruppen sexarbetare. Precis på samma sätt som man kan göra riskkalkyler för exempelvis gruppen byggnadsarbetare. Tyskland har då en fjärdedel så många lagförda fall av sexuell människohandel jämfört med Sverige, som alltså ligger 4,17 gånger högre i risk.

Skillnaden är alltså dramatiskt till Sveriges nackdel, och det skiljer alltså flera hundra procent. Detta trots, eller kanske även på grund av, att tyska polisen satsat stora resurser (källa: dokument från Bundesrat, länkat tidigare i tråden). De tyska talen har fallit kraftigt sedan legaliseringen.

Oaktat detta är det alltså svårt att veta säkert hur lagstiftning påverkar människohandeln. Men syftet i Sverige var att minska människohandeln genom att minska HELA efterfrågan på sextjänster. Detta visade RFSU nyligen att det har misslyckats totalt. Det säger sig självt att det är ett gigantiskt slöseri med resurser, och oerhört ineffektivt, att försöka bekämpa 99,9 % av handeln för att komma åt en promille.

Sveriges kamp mot sexarbete är inte förnuftsdriven, utan ideologiskt betingad.
Jag är helt med i matchen, och det råder väl ingen tvekan om att Sverige styr upp sina siffror för att försvara lagen, vad är annars (forced begging, criminal activities, removal of organs, other exploitation, unknown).
Och allt annat som det hänvisas till är så vinklat att det liknar ingenting, lyckligtvis drabbar detta bara dem själva på sikt, då förtroendet för feminismen och deras mål på alla områden minskat för var dag, det är inte bara denna fråga de agerar ologiskt i.

Förmodligen ligger det en hel del i denna kategori som i andra länder betraktas som sextrafficking men som i brist på otvivelaktiga bevis hamnar i denna kategori i Svensk statistik…om inte annat ser det bättre ut.

Samma sak gäller Holland som (om jag uppfattat detta rätt) har 1/3 av sin trafficking bland de egna medborgarna, i Sverige rubriceras det som något annat, det blir inte riktigt samma sak när man jämför.

Men om jag påstår något är fel som visar sig i rapporten som diskuteras vara rätt kan jag i alla fall erkänna att jag felat och missat stycket som det hänvisas till, och i dessa siffror var det så.

Sen att Svenska myndigheter har i mina ögon tappat allt förtroende i denna fråga är en annan sak.

Lagen och dess intention har misslyckats katastrofalt och under resans gång ändrar man hela tiden syftet med lagen bara för att kunna bibehålla sitt ideologiska ställningstagande.
Lagar skall ha vett, sans, logik och skall inte baseras på ideologi eller rikta sig mot som i detta fall män.(även om man så vackert kallar den könsneutral)
Citera
2015-10-26, 16:14
Medlem
Citat:
Jag har redan bevisat flera gånger längre bak i tråden att Sverige har 4,17 gånger högre andel offer för sexuell människohandel bland populationen aktiva sexarbetare. Jag redovisade även steg för steg hur jag kom fram till den kalkylen, men flera tunga källor länkade (förutom EU.s rapport även tyska Bundesrat). Till detta kan man lägga att Sverige alternativrubricerar många fall av människohandel som grovt koppleri, vilket ökat kraftigt sedan Schengeninträdet (källa BRÅ). Fallen är alltså ännu fler egentligen.

Nu har jag alltså fått ytterligare belägg på att kalkylen stämmer. Men du är ju immun mot fakta.

Och jag har talat om för dig att ingen människa räknar på detta viset, inte Eurostat heller, när man vill jämföra länder på detta sättet, liksom så tramsigt så hälften vore nog. Man räknar förekomst per invånare, självfallet.

Och gör du detta och klarar bragden att titta i RÄTT tabeller som just avhandlar sextrafficking och inget annat så får du alltså inte fram att Tyskland har mindre funna sextraffickingoffer per capita än Sverige. A fact.

Alltså sitter du som vanligt kan jag tillägga och hävdar saker som du har noll koll eller bäring på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in