2015-08-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
du fattar ju ingenting det var inte införseln jag menade utan att har du en lagaliserad marknad så har polisen full kontroll men har du som i sverige så har inte polisen koll på marknaden. det enda lagen polisen behöver är traffickinglagen

Fast om DU tänker lite så har inte polisen nån "full insyn" vid legal marknad.
Gatuprostituerade har inte sex på öppen gata, de måste gå nånstans i avskildhet där de kan bli precis lika utsatta för våld. Eskorter samma sak. Bordeller svarta som vita drivs av någon som har samma behov av att skydda sina sexarbetare från våld.
Sextrafficking är lika kriminaliserat i båda systemen och därför lika undangömt.

Sexköpslagen ger också prostituerade viss makt eftersom det finns en möjlighet för dem att anmäla en kund som missköter sig.

Om man därför vill ge extra skydd för prostituerade för att kompensera för denna lag så tror jag det finns andra alternativ man kan jobba med. men sånt vet faster polis bättre.
Citera
2015-08-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Jag är inte ute efter ett annat svar, eftersom du inte givit något svar.

men alltså:
detta var din fråga:

"Varför skulle sexköpare (iaf den övervägande majoriteten) gå till traffickingoffer om det finns legala och säkrare alternativ?"

jag svarade:

"Ja du det är en väldigt bra fråga som jag tror du får fråga just sexköpare och inte mig.
Jag har som sagt stora problem med att förstå varför man överhuvudtaget vill ligga med nån som kräver betalt.

Varför vill någon köpa ett sextrafickingoffer?

För att man gillar tanken?/ lite spännande så där med våldtäktskänslan?
Superhett knulla nån som avskyr situationen? / Man är så satans blåst att man inte fattar?/ man hatar kvinnor, de är alla äckliga luder som bara ska knullas och hålla käften typ? / Man skiter i andra människor.

Lite förslag från mig, take your pick.
"

Hur menar du att jag inte svarat på den?
Citera
2015-08-16, 22:02
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja du det är en väldigt bra fråga som jag tror du får fråga just sexköpare och inte mig.
Jag har som sagt stora problem med att förstå varför man överhuvudtaget vill ligga med nån som kräver betalt.

Varför vill någon köpa ett sextrafickingoffer?

För att man gillar tanken?/ lite spännande så där med våldtäktskänslan?
Superhett knulla nån som avskyr situationen? / Man är så satans blåst att man inte fattar?/ man hatar kvinnor, de är alla äckliga luder som bara ska knullas och hålla käften typ? / Man skiter i andra människor.

Lite förslag från mig, take your pick.

1) Att betala är det enda sättet för män att få sex. Alla kvinnor kräver betalt på ett eller annat sätt.

2) Det där är kvinnors/white knights fantasier.
Citera
2015-08-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, jag har citerat originalöversättningen av exakt den utredning som "experterna" bakom ditt brev citerat. Jag vet att det inte alltid är lätt för dig att förstå sådana här saker.

Att du sedan referar till en fullständigt ovetenskaplig text från Petra Östergren gör inte mycket för att öka din trovärdighet. Inte heller där säger referenserna vad författaren med sina kraftiga tendenser lyckas vantolka dem till. Om man faktiskt läser socialstyrelsens rapport så framgår det att det råder delade uppfattningar och att det absolut inte är någon otvetydig sanning att prostituerade inte skulle våga söka hjälp vid brottsutsatthet.

Det Pretra Östergren vill få till en allmänrådande uppfattning bland prostituerade bygger alltså på ett (1) intervjusvar. Samma totala ohederlighet som vanlig med andra ord.

Haha, du citerade ur fel källa. Det var genant för dig men jag gjorde ingen stor sak av det, nu blir det däremot ännu mer genant. Alla här fick ju källhänvisningen och sedan länken till den riktiga källan. Du är erbjuden att hitta citatet igen så kan vi fortsätta diskussionen.

Bra citering du gjorde ; ) "However, there are also sellers of sexual services who criticise the law in terms of the creation of taboos, weakened legal protection and vague tax laws. According to one informant, these combined shortcomings generate fear among sellers of sexual services of involving the authorities, e.g. wh en they have been the victims of swindling or abuse (interview response via e-mail)... The perceived weak legal protection is a problem. This is based on the fact that purchasing sex is illegal, and so there is a double taboo against it." Vidare skriver de "They simply did not trust how we were going to handle the interview material and how it was going to be used. The pe ople we interviewed with personal experience of prostitution included a few who had been interviewed in other contexts when their opinions had been “deleted” from the final report and they had no wish to repeat the experience.". Så bl.a. tidigare utredningar som gjorts inför sexköpslagen och utredningar har kantats av den typen av fusk. Detta ligger ju helt i linje med länken till RFSL där hälften av de tillfrågade uppgav samma sak.

Artikeln är citerad 33 gånger bl.a. i "Sweden’s abolitionist discourse and law: Effects on the dynamics of Swedish sex work and on the lives of Sweden’s sex workers" (2014)
We argue that the law has failed in its abolitionist ambition to decrease levels of prostitution, since there are no reliable data demonstrating any overall decline in people selling sex. Furthermore, we argue that the law has resulted in increased dangers in some forms of sex work. Dangers are exacerbated by a lack of harm reduction services, which are seen to conflict with Swedish abolitionism. Moreover, discourses and social constructions informing the sexköpslagen have informed the attitudes of service providers. In addition to specific outcomes of the law, we note evictions of sex workers, problems with immigration authorities, child custody and the police, and briefly discuss these themes. Where Sweden continues to attempt to export the sexköpslagen to other parts of the world, these elements should be carefully considered.

här: http://crj.sagepub.com/content/14/5/593.short

Så ja, tydligen anser andra forskare att hon är en seriös källa och de kommer även de till samma slutsatser som hon. Tröttnar du aldrig på att ha fel?
Citera
2015-08-16, 22:21
Medlem
Citat:
nej jag är inte religiös, finns inte det minsta spår av nån som helst gudstro i mitt hjärna.
Blir jag riktigt livrädd så ropar jag på pappa inte på Gud. Inte heller är jag speciellt spirituellt eller andligt lagd eller tror på tomtar i skogen. ok?

nej men du har ju WW som exempel som i inlägg efter inlägg försöker få det till att legalisering skulle minska sextrafficking.

Vi har redan gått igenom rapporterna kring sextrafficking från tysk polis, ligger längre bak i tråden.
Och jo siffrorna ökade i Tyskland efter 2002 de har inte minskat. finns en rapport länkad från 2008 där de presenterar staplar så långt bak som 1998. Bara suga i sig Oantastlig. Staplarna ÖKAR i höjd inte minskar, efter 2002. Och nej detta har inget med invånare, turist placering eller storlek på sexbranch att göra.
Tyskland har större andel sextrafficking fall än Sverige i förhållande till befolkning, hur ni än försöker vända ut och in på siffrorna och tvinga in dem i nån mall som mer passar era önskemål.
Ingen idé du ens försöker eller ska ni försöka så önskar jag åtminstone att ni gör det på nått sätt som är det minsta intelligent och slutar bara upprepa påståenden som redan är rejält motbevisade.
Det senare skrivet till WW, vars debatthederlighet nog får anses som förverkad vid det här laget.

Ok, för du verkar i vilket fall ha en religiös syn på sex, åtminstone en väldigt frigid sådan. Är du motståndare till att människor träffas över ex. Tinder och all annan typ av casual sex?

Hur utvecklades traffickingen i andra jämförbara länder under den är tiden? Lade Tyska polisen ned mer resurser på att hitta trafficking (detta är ju ett brott som i stor del är kopplat till vilka resurser polisen lägger på att hitta det)? Fick de mer anonyma tips från kunder efter legaliseringen? Etc. utan dessa uppgifter betyder det ingenting. Men faktum kvarstår, i ex. Nya Zeeland så har de i princip ingen trafficking och där är det helt lagligt. Finland har betydligt mindre än Sverige och så vidare.

Det är vi som har all fakta, alla oberoende experter, de stora människorättsorganisationerna, de prostituerade själva på vår sida. Du har primärt några kvinnorättsorganisationer på din ; )
Citera
2015-08-16, 22:23
Medlem
korsvens avatar
Smartast på länge blir förmodligen säkrare vardag för glädjeflickorna
Citera
2015-08-16, 22:50
Medlem
Citat:
men alltså:

Hur menar du att jag inte svarat på den?
Öh, därför att du inte svarar på frågan. Varför skulle sexköpare öht besöka traffickingoffer för att köpa sex om det finns fullt legala och säkra alternativ där man är försäkrad att sexsäljaren just inte är ett traffickingoffer?
Citera
2015-08-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ok, för du verkar i vilket fall ha en religiös syn på sex, åtminstone en väldigt frigid sådan. Är du motståndare till att människor träffas över ex. Tinder och all annan typ av casual sex?

Hur utvecklades traffickingen i andra jämförbara länder under den är tiden? Lade Tyska polisen ned mer resurser på att hitta trafficking (detta är ju ett brott som i stor del är kopplat till vilka resurser polisen lägger på att hitta det)? Fick de mer anonyma tips från kunder efter legaliseringen? Etc. utan dessa uppgifter betyder det ingenting. Men faktum kvarstår, i ex. Nya Zeeland så har de i princip ingen trafficking och där är det helt lagligt. Finland har betydligt mindre än Sverige och så vidare.

Det är vi som har all fakta, alla oberoende experter, de stora människorättsorganisationerna, de prostituerade själva på vår sida. Du har primärt några kvinnorättsorganisationer på din ; )

nej är mer din mycket märkliga inställning att sexsäljande på nått sätt ska vara det sätt som kvinnor har att vara sexuella på.
Varför skulle jag överhuvudtaget vara emot sex i vilken form den än kommer i, bara för att jag är emot att det ska vara lagligt att köpa sex?
Och varför tycks du tror att just kvinnlig sexualitet är beroende av, för sin själva existens, att säljas till män?
Jag är också emot att det ska vara lagligt att sälja knark, gör det därför att jag är emot all form av njutningsmedel?

kan du förklara hur du tänker där egentligen?

Om du tror att anledningen till att siffrorna har gått upp i Tyskland m.fl länder som legaliserat för att polisen i alla dessa länder fått mer resurser till detta just då, så får du väl komma in med nån form av bevis för att den teorin håller eller hur?

medan du letar runt efter det kan du ju svara på varför dessa länder i sånt fall alla valde att lägga mer resurser på just detta problem där och då?

Och varför skulle kunder öka sin anonyma rapportering efter legaliseringen än före?
var väl exakt lika olagligt med trafficking före som efter. och lika lätt/ svårt vara anonym.

Finland har inte samma sexköpslag som vi eller Tyskland de har en egen variant.
new Zeeland är en ö långt nere åt fanders med 4 miljoner inv. med Australien strax bredvid som avsevärt bättre marknad för sextraffickinoffer att dumpas i. varför skulle någon vettig person släpa dit traffickingoffer? Huvustaden Wellington har ca 200 000 invånare, Sydney, inte långt därifrån, har lika många invånare som hela new Zeeland.
verkar det ekonomiskt hållbart?
Senast redigerad av Merapi 2015-08-16 kl. 23:10.
Citera
2015-08-16, 23:20
Medlem
Citat:
Öh, därför att du inte svarar på frågan. Varför skulle sexköpare öht besöka traffickingoffer för att köpa sex om det finns fullt legala och säkra alternativ där man är försäkrad att sexsäljaren just inte är ett traffickingoffer?

vad tror du själv kan vara anledningen?
Och varför tycker du att jag ska ha ett svar på varför vissa män dras till våldtäkt, våld och tvång av kvinnor och barn för sexuellt utnyttjande när jag inte ens fattar varför man någonsin skulle vilja ha sex med någon som kräver betalt för att ens röra vid dig?

Fakta är att dessa män alldeles uppenbart existerar, hur omöjlig det är för någon att fatta.
Det existerar även män som mördar främmande kvinnor med järnspett i underlivet med motivet: för att de vistas utomhus efter kl 20. Förklara den.

De är äckliga svin med allvarliga fel i skruv och mutterscemat i hjärnan. Bra svar?
Citera
2015-08-16, 23:24
Medlem
Citat:
Det existerar även män som mördar främmande kvinnor med järnspett i underlivet med motivet: för att de vistas utomhus efter kl 20. Förklara den.
Nämn två.
Citera
2015-08-16, 23:31
Medlem
Citat:
Nämn två.

nämn 2?

vadå? 2 män som mördat kvinnor med jänspett i underlivet?

Följer du ens nyhetsrapporteringar?

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/indiska-valdtaktsmannen-hade-hon-legat-still-hade-hon-inte-kommit-till-skada
Citera
2015-08-17, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Haha, du citerade ur fel källa. Det var genant för dig men jag gjorde ingen stor sak av det, nu blir det däremot ännu mer genant. Alla här fick ju källhänvisningen och sedan länken till den riktiga källan. Du är erbjuden att hitta citatet igen så kan vi fortsätta diskussionen.
Jag vet att det här måste vara något helt obegripligt för dig, men Förbud mot köp av sexuell tjänst. En utvärdering 1999-2008, och The Ban against the Purchase of Sexual
Services. An evaluation 1999-2008
, är i själva verket samma utredning, SOU 2010:49, på två olika språk. Man gör så för att människor som inte talar svenska ändå ska kunna läsa och förstå vilka slutsatser man dragit i den svenska utredningen.

Det är därför samma textstycken som jag citerade ur den svenska rapporten:
Förbudet mot köp av sexuell tjänst har motverkat etableringen av organiserad kriminalitet
Människohandel för sexuella ändamål är en växande form av allvarlig ekonomisk brottslighet i stora delar av världen. Även om det är svårt att bedöma den exakta omfattningen av människohandel för sexuella ändamål i Sverige anses etableringen av denna typ av kriminalitet ha betydligt mindre omfattning här än i andra jämförbara länder. Enligt Rikskriminalpolisen är det uppenbart att förbudet mot köp av sexuell tjänst fungerar som en barriär för människohandlare och kopplare som överväger att etablera sig i Sverige.

Samt "Benägenheten från personer som utnyttjas i prostitution att ta kontakt och söka hjälp verkar således inte ha påverkats av kriminaliseringen av sexköp."

Också återfinns i den engelskspråkiga rapporten:
Ban on the purchase of sexual services has counteracted the establishment of organized crime
Human trafficking for sexual purposes is a growing form of serious economic crime in large areas of the world. Although it is hard to assess the exact scale of human trafficking for sexual
purposes, in Sweden the establishment of this kind of crime is considered to be substantially
smaller in scale than in other comparable countries. According to the Swedish Police, it is clear that the ban on the purchase of sexual services acts as a barrier to human traffickers and procurers who are considering establishing themselves in Sweden.
(Sid. 9)

Thus, the likelihood of people being exploited in prostitution to make contact with authorities
and seek help does not seem to have decreased since the criminalization of buying sex.
(Sid. 33)

Det kanske blir lite lättare för dig att misstolka texten när du inte måste hantera den på ditt eget modersmål, men tänker du verkligen insistera på att jag citerar "fel källa" så blir det väldigt tragikomiskt.

Citat:
Bra citering du gjorde ; ) "However, there are also sellers of sexual services who criticise the law in terms of the creation of taboos, weakened legal protection and vague tax laws. According to one informant, these combined shortcomings generate fear among sellers of sexual services of involving the authorities, e.g. wh en they have been the victims of swindling or abuse (interview response via e-mail)... The perceived weak legal protection is a problem. This is based on the fact that purchasing sex is illegal, and so there is a double taboo against it." Vidare skriver de "They simply did not trust how we were going to handle the interview material and how it was going to be used. The people we interviewed with personal experience of prostitution included a few who had been interviewed in other contexts when their opinions had been “deleted” from the final report and they had no wish to repeat the experience.". Så bl.a. tidigare utredningar som gjorts inför sexköpslagen och utredningar har kantats av den typen av fusk. Detta ligger ju helt i linje med länken till RFSL där hälften av de tillfrågade uppgav samma sak.

Artikeln är citerad 33 gånger bl.a. i "Sweden’s abolitionist discourse and law: Effects on the dynamics of Swedish sex work and on the lives of Sweden’s sex workers" (2014)
We argue that the law has failed in its abolitionist ambition to decrease levels of prostitution, since there are no reliable data demonstrating any overall decline in people selling sex. Furthermore, we argue that the law has resulted in increased dangers in some forms of sex work. Dangers are exacerbated by a lack of harm reduction services, which are seen to conflict with Swedish abolitionism. Moreover, discourses and social constructions informing the sexköpslagen have informed the attitudes of service providers. In addition to specific outcomes of the law, we note evictions of sex workers, problems with immigration authorities, child custody and the police, and briefly discuss these themes. Where Sweden continues to attempt to export the sexköpslagen to other parts of the world, these elements should be carefully considered.

här: http://crj.sagepub.com/content/14/5/593.short

Så ja, tydligen anser andra forskare att hon är en seriös källa och de kommer även de till samma slutsatser som hon. Tröttnar du aldrig på att ha fel?
Som sagt, vad som i rapporten är ett intervjusvar från en enda person blir i Östergrens värld den universella sanningen om alla prostituerades åsikter, trots att det om man läser rapporten framgår att långt ifrån alla håller med.

Men vänta nu, så Östergrens lilla brev har alltså citerats 33 gånger i en enda rapport, av en annan prostitutionslobbyist i Rose Alliance! Holy shit, du har verkligen hittat det ultimata beviset för Petra Östergrens vetenskapliga hederlighet! Bra jobbat där.

(Och snälla, lär dig hantera hyperlänkar, det blir väldigt irriterande att sitta och försöka rätta felaktiga webbaddresser på mobilen.)
Senast redigerad av Disciplina 2015-08-17 kl. 03:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in