2015-08-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nu är jag inte den mest insatta i dessa kretsar, men vi har organisationer som Rose Alliance och de grupper som står bakom dessa, samt ett antal grupper för förvirrade nyliberaler som Alexander Bard. Huruvida de utgör en prganiserad lobbyingverksamhet eller bara enskilda tomtar som de som skriver i den här tråden är dock inte centralt för den poäng jag gjorde.
Inte speciellt bekant med några av dem (trot eller ej, men brinner inte speciellt mycket för ämnet egentligen, haha)

Citat:
Det är ingen som explicit påstår något annat, men när man tittar på prostitutionsförespåkarna så framgår det tydligt att ingen är påväg att formulera något seriöst förslag bortom "avkriminalisering nu"!
Att bara direkt avkriminalisera utan färdiga kraftfulla modeller för statlig reglering vore bara vansinne, där håller jag med dig.
Citera
2015-08-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Att bara direkt avkriminalisera utan färdiga kraftfulla modeller för statlig reglering vore bara vansinne, där håller jag med dig.
Vilket naturligtvis är skälet till att vi vänder oss mot människor som TS som förnekar alla prostitutionens baksidor och begär en omedelbar legalisering utan någon konsekvenshänsyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förbudet är inte mot att sälja sex, förbudet är mot att köpa sex.
Det staten säger är alltså att de som köper sex " inte vet sitt eget bästa".
De som köper sex har genom alla tider bevisat sitt totala ointresse av att kolla och ta ansvar över vilka det är man köper. Man köper bevisligen människor som man vet är traffickingoffer, barn, folk som är halvdöda av droger, som har ont, som blöder etc. Det mesta verkar vara sexigt värre för en del sjuka människor där ute.
Detta, sexköparnas eget ointresse av all form av försäkran av de prostituerades välmående, är ju en av de främsta anledningarna till att en legalisering förblir avlägsen. Om det nu är så att alla prostitutionsförespråkare är snälla och bara vill de prostituerades bästa så kan man ju undra varför så många köper sex av minderåriga, narkomaner och andra människor i utsatta situationer.

För övrigt grymt trevligt att se dig igen, alltid roligt att se en hemvändare.
Citera
2015-08-14, 01:32
Medlem
Citat:
Därför att dina uppmålade scenarion har ingenting med verkligheten att göra. Problemet här är inte om prostitution ska få existera eller inte, för det gör det och det kommer det att göra. Om man bor i Stockholm kan man gå till Mäster Samuelsgatan nu direkt och köpa fitta om man vill. Detta kommer inte upphöra.

Problemet här är sociala situationen för sexsäljare. Amnesty har rejält kött på benen för sitt beslut med en stor mängd forskning. Vilken forskning baserar du dina påståenden på? Din idé om att varenda sexsäljare skulle vara trafficingoffer stämmer för det första antagligen inte, sen så skulle ju eventuella legaliseringar innefatta regleringar som skulle avhjälpa just trafficing.

Sen köper man inte människor. Man köper sex.
Gick en dokumentär på SVT för något år sen om handikappade personer som aldrig skulle få leva ut sin sexualitet om de inte åkte till Danmark och köpte sex. Fast de jävlarna borde ju skylla sig själva för att de föddes som missfoster och nöja sig med att aldrig ha sex, eller hur?

Igen, problemet är inte sexsäljarna, problemet är sexköparna och deras syn över vad sex är för något samt samhällets stigmatisering av kvinnor och sex som ger kraftigast utslag just när det kommer till prostitution.

Hur menar du att legalisering skulle medföra regleringar kring detta som vi alltså inte skulle ha nu?
hur ska de se ut menar du?

Problemet ni har är att ni läser och tolkar amnesty international rapporter kring dekriminalisering som om de avhandlade den svenska lagstiftningen, det gör de inte, den svenska sexköpslagen är ett undantag i världen. Det vanligaste globalt sett är att man förbjuder både sexsäljare och sexköpare och ibland endast sexsäljare. När amnesty inter. pratar om hur utsatt sexsäljare blir så pratar man oftast om den situationen.

Sen har min idé aldrig varit att alla är traffickingoffer, var har du fått det ifrån?
Min idé är kort och gott att merparten av världens alla sexsäljare helst skulle vilja sluta omedelbart om de bara kunde, de flesta ser prostitution som en tillfällig ekonomisk lösning.

men igen, sexsäljarna är inte den parten som skapar problem i världen, det är sexköparna.
Både i hur de beter sig samt i den grundsyn kring kvinnor och sex som dessa grupper äger.

Och här kan vi bredda bilden. Samma syn att man ska ha en rättighet att köpa sex av någon annan och alltså ge blanka fan i att respektera motpartens sexualitet och kroppslig lust är en sida av våldtäktsmyntet. Samma syn gör nämligen att vissa män tycker att de har rätt att "ta för sig" och sätta sin kuk före andras kroppsliga integritet och vilja.
Ska vi någonsin bli av med eller kraftigt reducera våldtäkt måste detta synsätt helt enkelt försvinna.
Och även dessa män måste fatta att sex är en ömsesidig akt med någon som också har sex och inget man kan köpa eller ta.
Senast redigerad av Merapi 2015-08-14 kl. 01:35.
Citera
2015-08-14, 01:39
Medlem
Citat:
Hur menar du att legalisering skulle medföra regleringar kring detta som vi alltså inte skulle ha nu?
hur ska de se ut menar du?
Se övriga tråden.

Citat:
Sen har min idé aldrig varit att alla är traffickingoffer, var har du fått det ifrån?

Citat:
Man köper bevisligen människor som man vet är traffickingoffer, barn, folk som är halvdöda av droger, som har ont, som blöder etc. Det mesta verkar vara sexigt värre för en del sjuka människor där ute.

Citat:
men igen, sexsäljarna är inte den parten som skapar problem i världen, det är sexköparna.
Både i hur de beter sig samt i den grundsyn kring kvinnor och sex som dessa grupper äger.
Jag säger inte att sexsäljarna är de som skapar problemet. De är dock de som sitter med problemen. Utopiska visioner om samhällen utan sexhandel förblir just utopier och ingenting man på allvar kan utgå ifrån.

Citat:
Och här kan vi bredda bilden. Samma syn att man ska ha en rättighet att köpa sex av någon annan och alltså ge blanka fan i att respektera motpartens sexualitet och kroppslig lust är en sida av våldtäktsmyntet. Samma syn gör nämligen att vissa män tycker att de har rätt att "ta för sig" och sätta sin kuk före andras kroppsliga integritet och vilja.
Ska vi någonsin bli av med eller kraftigt reducera våldtäkt måste detta synsätt helt enkelt försvinna.
Och även dessa män måste fatta att sex är en ömsesidig akt med någon som också har sex och inget man kan köpa eller ta.
Nu gör du massa logiska hopp och svänger dig med totala befängdheter som du inte har belägg för. Eller om du har det kan du ju gärna referera till sådan. Genusvetenskap räknas inte.
Citera
2015-08-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Jag håller inte med om tolkningen att de anser att det är de som köper sex som inte vet sitt eget bästa. Anledningen till att lagen är utformad såsom den är bygger på antagandet att de som säljer sex är offer och att de som köper är förövarna. Det är den specifika idén med den svenska modellen.
Det anses alltså att alla som säljer sexuella tjänster är offer och blir utnyttjande. Eftersom ingenting du kan göra kan övertyga staten om att du inte är ett offer och din kund inte är en förövare går det inte att förneka att staten, likt en förmyndare, anser sig veta ditt bästa bättre än du själv.
och man har denna bild eftersom man vet av lång erfarenhet, via forskning av en stor del av
prostituerade just gör det av nödtvång, finns ett skäl till att man tvingar och lurar miljontals kvinnor, barn och män in i prostitution världen över. Hade folk gladeligen prostituerat sig själva av pur lust och glädje, hade man inte behövt detta. Detta betyder dock inte att där inte finns några som gillar läget, men dessa är inte en majoritet.
Och igen, staten förbjuder inte sexsäljare, staten fokuserar på sexköparna. Är dessa man förbjuder.

Citat:
Att lagen skulle sätta stopp för mäns behov finner jag också skäl att tvivla på. Jag misstänker att mäns drifter förblir desamma oavsett hur staten lagstiftar. Måhända att vissa män som skulle betalat för sex i ett samhälle där detta vore lagligt antingen förtrycker sina drifter eller finner andra sätt att få utlopp för dem, men någon förändring av drifterna i sig tror jag sällan förekommer.

Ok? så du menar att män har en inneboende biologiskt drift av att ha sex med folk som inte vill själva? Verkligen?
Jag trodde mer att män hade en drift av att ha sex och/ eller ha sexuell utlösning och det är det ju ingen som förbjuder dem.

Citat:
Vid en ärlig transaktion enas två människor om vad den ena ger i utbyte mot någonting den andra har att erbjuda. Din formulering ter sig på så sätt mycket märklig om inte du, liksom staten, anser dig veta bättre än varje enskild individ om vad de bör göra i utbyte mot en fysisk akt utförd med deras kropp. Tycker du dig veta bättre än individen vad individen bör göra med sin kropp tvivlar jag på att jag kan få dig att ändra åsikt. Anser du dig inte veta bättre än andra människor vad de bör ta betalt eller inte ta betalt för att utföra med sin kropp får du utveckla ditt påstående om varför det inte bör vara tillåtet.

Och hur vet du som sexköpare hur "ärlig" transaktionen är från den andra partens sida? I en värld som har klara bevis på att där förekommer både våld, tvång och trafficking?
När jag går till en tandläkare så kan jag som kund vara väldigt säker på att hen som gör jobbet rätt säkert inte är dittvingad, köpt eller lever under vidriga omständigheter.
När det gäller sex så finns det ett säkert tecken att du är med en frivillig det är att denne säger ja och inte tar betalt. Så vad är det stora problemet med att helt enkelt lägga av med att köpa sex?
Det är ju gratis.

Citat:
Bör lagen kanske till och med utvidgas till att omfatta andra yrken? Det är tillåtet att arbeta i en farlig kolgruva, men inte att anställa människor till att göra det?

Vi har problem i världen med att människor tvingas ner i gruvor också.
Men gruvarbete är knappast en biologisk drift, som människor längtar efter och gärna utför gratis och frivilligt med "attraktiva" gruvor.
Därför är det en dålig jämförelse.
För varför skulle folk köpa andra att jobba i gruvor om dessa nu vill göra det helt frivilligt?

Kvinnor vill ha sex, helt frivilligt och gratis med män eller kvinnor de själva väljer. Man behöver alltså inte köpa deras sexuella lust.

Sexuell drift bör jämföras med andra biologiska drifter…ex hunger, törst, sömnbehov, kärlek, värme.
Senast redigerad av Merapi 2015-08-14 kl. 02:12.
Citera
2015-08-14, 02:09
Medlem
Citat:
Se övriga tråden.

Och vilket svar finns där?

och sen betyder inte: "Man köper bevisligen människor som man vet är traffickingoffer, barn, folk som är halvdöda av droger" att man säger att alla är traffickingoffer.

Hur har du med språkuppfattningen?

Citat:
ag säger inte att sexsäljarna är de som skapar problemet. De är dock de som sitter med problemen. Utopiska visioner om samhällen utan sexhandel förblir just utopier och ingenting man på allvar kan utgå ifrån.

Nej men du fokuserar ständigt på sexsäljarna och ignorerar helt sexköparna. Eftersom du förmodligen sitter med en idé om att dessa har "rätt" och inte utgör något problem i saken. En rätt vanlig "manlig" åsikt speciellt i detta forum. Kuken-före-allt-principen.
Det är skitsamma att 1,2 miljoner barn varje år drabbas av trafficking världen över, huvudsaken män ska ha rätt köpa sig lite knull.
Det är skitsamma att x antal miljoner kvinnor varje år säljs, köps och tvingas till regelrätta våldtäkter, huvudsaken män ska ha rätt köpa knull.

Är ju detta det handlar om och varför ni sitter i denna tråd och tjatar om hur viktigt det är att det ska bli lagligt för män att få köpa sig sex. Har inte ett skit att göra med sexsäljarnas rättigheter.

Citat:
Nu gör du massa logiska hopp och svänger dig med totala befängdheter som du inte har belägg för. Eller om du har det kan du ju gärna referera till sådan. Genusvetenskap räknas inte.

ja så brukar det heta när ni blir svarslösa.
Citera
2015-08-14, 03:07
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Men inget av de länder som har laglig prostitution tycks ju ens vara i närheten av att omsätta dessa "uppenbara idéer". Överallt där prostitution är lagligt så existerar industrin fortfarande bara på samhällets baksida, och den statliga insynen är dålig. Den dag vi faktiskt har en stark linje för en prostitution med verklig transparens som kan konkurrera ut den olagliga prostitutionen så kommer jag att ställa mig bakom den, men som det är nu så är nästan alla prostitutionsförespråkare av samma skrot och korn, ivriga att avkriminalisera utan någon seriös linje för hur vi ska undvika att prostituerade far illa, och så länge så är fallet tänker jag inte befatta mig med dem.

en fråga är väl varför man ska böja sig ur led för att just prostituerade inte ska fara illa? varför ska dessa övervakas mer än random shomme på stan? Hollywood skådisar verkar ju både knarka och ta livet av sig titt som tätt, ändå finns det inga statliga övervakningsorgan som tar hand om just specifikt hollywoodskådisar
Senast redigerad av salty-sailor 2015-08-14 kl. 03:22.
Citera
2015-08-14, 04:24
Medlem
Citat:
Du kan ju presentera rationella argument för varför en kriminalisering är bra. Gärna en som inte grundar sig i någon privatmoral.

Förlåt, menade självfallet "katolsk".
Okej presentera du varför prostituerad är bra, knulla för pengar lura folk det ena o det andra. Fan bryr sig vad du tycker, dem flesta vill bara ha ett normalt utan att det blir förstört av prostitution,

bättre vara ärlg o ta hand om varandra säger jag.
Citera
2015-08-14, 07:20
Medlem
Citat:
Man kan ju naturligtvis förbättra systemet. T ex regelbunda drogtester för sexarbetare. Starkare reglering av lokaler. Regelbundna psykologiska och fysiska tester av sexarbetare. Finns ju massor av väldigt uppenbara idéer som kan få det att fungera.

Saken som även bör benämnas är att vi redan har en öppen och fri sexhandel i Sverige. Prostituerade går helt öppet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm, de är omöjliga att missa och kommer ut innan det ens börjat skymma. Polisen vet att de är där. Polisen vet att sexköparna är där. De gör dock ingenting, för de värderar mer att veta var sexsäljarna faktiskt är för att då går det att kontrollera och även på vissa sätt skydda dem på ett annat sätt än om de tvingade bort dem från området. Så med andra ord så bedriver polisen en aktivt motsatt lagstiftning från sexköpslagen för de måste hantera verkligheten, till skillnad från skrivbordsidioter som lever i helt fiktiva statistikvärldar där sexköpslagen säkert kan verka vara jättebra om man bara töjer och ljuger lite.

Så valet står inte mellan prostitution eller inte prostitution. Valet står mellan om prostituerade ska rättigheter och säkerhet, eller om de inte ska ha det.
Alltid så underbart med människor som tycker att endast personer som klara "psykologiska och fysiska" tester (a la polisskolan?) ska jobba med prostitution. Vad gör vi då med alla som jobbar som prostituerade just för att de inte klarar några tester? Och vad hjälper det att drogtesta såna som prostituerar sig för att köpa droger?
Senast redigerad av Scull 2015-08-14 kl. 07:22.
Citera
2015-08-14, 07:45
Medlem
WordWarriors avatar
De feminister i tråden som påstår att anhängarna av en avkriminalisering inte presenterat några konkreta förslag på hur verksamheten ska kontrolleras: ni ljuger, och har bevisligen fel.

Den globala sexarbetarrörelsen förespråkar en modell som starkt påminner om Nya Zeelands avkriminalisering.

Den modellen är inte perfekt, men den har ändå varit en stor framgång i jämförelse med andra modeller. Detta har flera utredningar visat.

Här är några skrivelser om den modellen:

http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2014/05/the-case-for-legalising-prostitution-is-overwhelming-look-at-new-zealand/

http://www.thestar.com/news/gta/2010/09/29/legalized_brothels_fantastic_for_new_zealand_prost itutes_say.html

Ni som önskar en detaljreglering av sexarbete förespråkar inte en avkriminalisering , utan en legalisering. Sexarbetarna vill inte ha legalisering (som i Tyskland och Nederländerna), eftersom de har färre rättigheter där. Vid en legalisering finns gott om ursäkter för myndigheter och polis att trakassera sexarbetare.

Avkriminalisering bygger på ett rättighetsperspektiv OCH självbestämmande. Allt staten behöver göra är att garantera detta juridiskt. Sexarbetare vet bäst själva hur deras vardag ska hanteras.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-08-14 kl. 07:54.
Citera
2015-08-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Okej presentera du varför prostituerad är bra, knulla för pengar lura folk det ena o det andra. Fan bryr sig vad du tycker, dem flesta vill bara ha ett normalt utan att det blir förstört av prostitution,

bättre vara ärlg o ta hand om varandra säger jag.
Prostitution finns än om det är kriminaliserat eller inte då måste det väl ändå vara primärt att se till att tjejerna har det så bra som möjligt det måste väl ändå vara bättre än att en massa moralkärringar som tycker att det är äckligt få deras villa stillad
Citera
2015-08-14, 10:44
Medlem
Citat:
Det är självfallet så att alla eventuella lagändringar som bör ske ska ha som främsta angelägenhet att förbättra situationen för sexsäljaren, det är väl ingen mentalt sund människa som påstår något annat.

Jag tycker att det framförallt är sex-köparen som bör få bättre villkor, och det är enligt mig helt självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in