Citat:
Ursprungligen postat av
NoThEs
Jag håller inte med om tolkningen att de anser att det är de som köper sex som inte vet sitt eget bästa. Anledningen till att lagen är utformad såsom den är bygger på antagandet att de som säljer sex är offer och att de som köper är förövarna. Det är den specifika idén med den svenska modellen.
Det anses alltså att alla som säljer sexuella tjänster är offer och blir utnyttjande. Eftersom ingenting du kan göra kan övertyga staten om att du inte är ett offer och din kund inte är en förövare går det inte att förneka att staten, likt en förmyndare, anser sig veta ditt bästa bättre än du själv.
och man har denna bild eftersom man vet av lång erfarenhet, via forskning av en stor del av
prostituerade just gör det av nödtvång, finns ett skäl till att man tvingar och lurar miljontals kvinnor, barn och män in i prostitution världen över. Hade folk gladeligen prostituerat sig själva av pur lust och glädje, hade man inte behövt detta. Detta betyder dock inte att där inte finns några som gillar läget, men dessa är inte en majoritet.
Och igen, staten förbjuder inte sexsäljare, staten fokuserar på sexköparna. Är dessa man förbjuder.
Citat:
Att lagen skulle sätta stopp för mäns behov finner jag också skäl att tvivla på. Jag misstänker att mäns drifter förblir desamma oavsett hur staten lagstiftar. Måhända att vissa män som skulle betalat för sex i ett samhälle där detta vore lagligt antingen förtrycker sina drifter eller finner andra sätt att få utlopp för dem, men någon förändring av drifterna i sig tror jag sällan förekommer.
Ok? så du menar att män har en inneboende biologiskt drift av att ha sex med folk som inte vill själva? Verkligen?
Jag trodde mer att män hade en drift av att ha sex och/ eller ha sexuell utlösning och det är det ju ingen som förbjuder dem.
Citat:
Vid en ärlig transaktion enas två människor om vad den ena ger i utbyte mot någonting den andra har att erbjuda. Din formulering ter sig på så sätt mycket märklig om inte du, liksom staten, anser dig veta bättre än varje enskild individ om vad de bör göra i utbyte mot en fysisk akt utförd med deras kropp. Tycker du dig veta bättre än individen vad individen bör göra med sin kropp tvivlar jag på att jag kan få dig att ändra åsikt. Anser du dig inte veta bättre än andra människor vad de bör ta betalt eller inte ta betalt för att utföra med sin kropp får du utveckla ditt påstående om varför det inte bör vara tillåtet.
Och hur vet du som sexköpare hur "ärlig" transaktionen är från den andra partens sida? I en värld som har klara bevis på att där förekommer både våld, tvång och trafficking?
När jag går till en tandläkare så kan jag som kund vara väldigt säker på att hen som gör jobbet rätt säkert inte är dittvingad, köpt eller lever under vidriga omständigheter.
När det gäller sex så finns det ett säkert tecken att du är med en frivillig det är att denne säger ja och inte tar betalt. Så vad är det stora problemet med att helt enkelt lägga av med att köpa sex?
Det är ju gratis.
Citat:
Bör lagen kanske till och med utvidgas till att omfatta andra yrken? Det är tillåtet att arbeta i en farlig kolgruva, men inte att anställa människor till att göra det?
Vi har problem i världen med att människor tvingas ner i gruvor också.
Men gruvarbete är knappast en biologisk drift, som människor längtar efter och gärna utför gratis och frivilligt med "attraktiva" gruvor.
Därför är det en dålig jämförelse.
För varför skulle folk köpa andra att jobba i gruvor om dessa nu vill göra det helt frivilligt?
Kvinnor vill ha sex, helt frivilligt och gratis med män eller kvinnor de själva väljer. Man behöver alltså inte köpa deras sexuella lust.
Sexuell drift bör jämföras med andra biologiska drifter…ex hunger, törst, sömnbehov, kärlek, värme.