Citat:
Nonsens och det vet du också. Är inga sjuksköterskor som mördas av sina klienter, det är det dock prostituerade som blir.
Prostituionsyrket är ett yrke som ligger avsevärt högre än sjuksköterskeyrket då vi kommer till grovt våld. Sjuksköterskor kan nog drabbas av klösningar, bli bitna eller dylikt, men utsätts inte för samma typ av våld som prostituerade gör.
Gör inte bort dig mer än nödvändigt.
Sen vill jag gärna ha källa på att om vi tog bort sexköpslagen att alla prostituerade plötsligt skulle börja jobba på bordell, tack!
Du kan ju jämför gatuprostituionen i Danmark, Holland och Tyskland med den svenska.
BORDE ge dig en liten hint i saken.
Citat:
Oj, när har jag påstått detta? Det finns kvinnor som frivilligt väljer att sälja sex ex. som en del av sin sexualitet eller som ett sätt att tjäna mycket pengar på kort tid etc. Detsamma gäller de som spelar in porr, där man förövrigt också har sex mot betalning men det går bra av någon anledning. Vårat argument är som bekant att kvinnor är vuxna människor och lämpligen själva kan fatta beslut som rör dem själva. Ingen skall givetvis tvingas mot sin vilja, något du mycket väl vet om.
Typ mest hela tiden, eftersom du ideligen går till attack mot min s.k. "sexmoralism" i frågan.
Precis som att förbjuda sexköp vore att moralisera över sex i sig.
ergo…sex är något som MÅSTE ske samtidigt med penningautbyte i din värld.
Är kanske så du har fått sex i ditt liv, vad vet jag?
eller så ser du sex som att det ska vara något från en "hylla" som du ska kunna köpa och där du slipper det otroligt obekväma att behöva tänka på motpartens sexualitet och lust. Satans jobbigt och onödigt i din värld säkert.
Men! jag kan informera herrn om att majoriteten av människor i världen får sex av andra som också vill ha sex med just dem utan att få betalt. Liksom normen.
Huvudsaken för människor som dig verkar vara män och deras kukar i världen, absolut nr 1 av vikt och prioritet. Några miljoner ungar och kvinnor som far illa av att bli utnyttjade i sexbranscher världen över skiter ni i.
Citat:
Det spelar förövrigt ingen roll om jag/vi skiter i de prostituerade eftersom det inte påverkar tyngden i våra argument. Både principiellt och faktamässigt förespråkar vi en självklar linje, tillsammans med i princip alla stora människorättsorganisationer. Skiter de förövrigt i de prostituerade också?
Vilken "tyngd"?
att det ska vara rätt att köpa sex av folk som egentligen inte är sugna på att ha sex med dig, för att…..?
Att det ska vara rätt att köpa sex trots att denna business fullkomligen kryllar av människor som far extremt illa, för att…..?
VAR är "tyngden" här?
Sitter den möjligen mellan mäns ben?
Citat:
[/quote]
Gällande det sista:
Sex workers report that criminalization of clients in Sweden has reinforced and increased the social stigma 12 about prostitution (Skarhed 2010, 34; Dodillet and Östergren 2011, 21)... No wonder then that the government openly encourages increased stigma. The report declares that the negative effects of stigma due to the law “ must be viewed as positive from the perspective that the purpose of the law is indeed to combat prostitution ” ( Skarhed 2010, 34, emphasis supplied ). In other words, the many harms of social stigma are, in fact, a positive outcome of the law because stigma may push women into other forms of work...
Kartläggningen är nu klar och RFSU slår därmed fast att den statliga utredningen hade fel: det finns inte tillräckliga bevis för att lagen faktiskt fungerar.
RFSU har flera argument för det:
► Det går inte att lita på siffrorna som säger att antalet sexköp har minskat. Eftersom det har blivit kriminellt att köpa sex har incitamentet att ljuga i undersökningar också blivit större.
► Lagen kom samtidigt som internet. Sexhandeln har flyttat från gatan till andra mer insynsskyddade platser och därför är det svårt att jämföra dagens statistik med den innan 1999.
► Lagen skulle förändra attityder mot dem som köper sex. Men enligt den nya kartläggningen har attityderna mot dem som säljer sex – och som alltså inte begår något brott – också försämrats. Det innebär att en redan utsatt grupp människor stigmatiseras ytterligare.
► När det blev olagligt att köpa sex minskade också tryggheten för dem som säljer sex. Säljaren har nu mindre kontroll över handeln, som numer ofta sker hemma hos kunden eller på hotell i stället för hemma hos säljaren.
Kartläggningen är nu klar och RFSU slår därmed fast att den statliga utredningen hade fel: det finns inte tillräckliga bevis för att lagen faktiskt fungerar.
RFSU har flera argument för det:
► Det går inte att lita på siffrorna som säger att antalet sexköp har minskat. Eftersom det har blivit kriminellt att köpa sex har incitamentet att ljuga i undersökningar också blivit större.
► Lagen kom samtidigt som internet. Sexhandeln har flyttat från gatan till andra mer insynsskyddade platser och därför är det svårt att jämföra dagens statistik med den innan 1999.
► Lagen skulle förändra attityder mot dem som köper sex. Men enligt den nya kartläggningen har attityderna mot dem som säljer sex – och som alltså inte begår något brott – också försämrats. Det innebär att en redan utsatt grupp människor stigmatiseras ytterligare.
► När det blev olagligt att köpa sex minskade också tryggheten för dem som säljer sex. Säljaren har nu mindre kontroll över handeln, som numer ofta sker hemma hos kunden eller på hotell i stället för hemma hos säljaren.
Gud vad jag är trött på dina aptrista citeringar i långa haranger.
Säg mig, var har du argumenten för att det vore så mycket bättre om vi gjorde det lagligt för män att köpa sex, i dessa punkter från RFSU tycker du?
ta bort sexköpslagen och vi får Danmarks situation.
På vilket sätt har Danmarks prostituerade det bättre än svenska dito?
De har fler i sextrafficking, de har fler utländska gatuprostituerade som våldsutsätts.
De har en satans så sunkig syn på prostituerade i Danmark, många ggr värre än vad vi har kan jag lugnt påstå.
.