Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Eftersom de som köper sex är ett tvärsnitt av populationen så är svaret ja, de allra flesta vill inte köpa sex av någon som inte gör det frivilligt.
Problemet med hela ditt resonemang är att de fåtal som inte bryr sig inte heller bryr sig om den Svenska sexköpslagen, de köper sex ändå. Det stora problemet för prostituerade är ju att de bra kunderna, som bryr sig om lagen, inte längre köper sex och kvar blir de sämsta kunderna, som struntar i lagen. Detta är helt självklart nu när jag skriver ut det åt dig hoppas jag.
så? vem är det då som köper alla dess miljoner av sextraffickingoffer i världen? och enbart i Europa beräknat till nära 1 miljon människor?
Aliens?
OM nu sexarbete är så "frivilligt" som du ger sken av så kan ju bara dessa sluta om de inte längre gillar utbudet av kunder?
Citat:
Ja, vad de förespråkar i ex. Sverige och i övriga världen. Det är helt riktigt. Mänskliga rättigheter gäller alla, oavsett var i världen du bor. Orsaken Amnesty Sverige har en annan åsikt är inte att de har någon annan data för Sverige utan för att de drivs av en ideologisk agenda som saknar empiriskt stöd. Det handlar inte om att göra det som är bäst för de som säljer sex utan vad som passar bäst in med den politiska agendan.
Nej, det finns enligt Amnesty inget stöd för att sexköpslagen minskat efterfrågan, storlek på branschen, antalet som köper sex eller minskat trafficking. Inte heller i Norge. Som Amnesty påpekar, du kan peka på data som stöder en eller annan ståndpunkt men det finns en rad andra förklaringar samt lika mycket som pekar i motsatt riktning.
Jag orkar fan inte traggla samma sak om och om och om igen.
men...ex. i Indien har de helt andra system för prostitution, där FÖDS människor direkt in i prostitutionen, de har minimala möjligheter kunna välja något annat, de sälj redan som 12 åringar av sina föräldrar eller släkting, och inkomsten från torskarna går direkt in i fickan på en bordellägare. Sexslaveri alltså. Ovanpå detta har man korruption, dvs en korrupterad polis som inte bara får betalt med pengar utan säkerligen även av gratis knull av liten sliten flickunge när behovet tränger på....ok?
Idag är både sexköp och sexsäljning icke kriminaliserat, vilket ger möjligheter åtminstne för dessa grupper få stöd av organisatiner, läkarvård etc. men om jag nu minns det rätt, jag orkar inte kolla så var båda tidigare kriminaliserat i Indien, vilket var fullkomligt förödande.
Denna sits går inte jämföra med västerländska situationer. Och Indien är alltså vad är det? nära 1,5 MILJARDER...det är dessa grupper av människor och deras livssituation som Amnesty fokuserar på gällande prostitutinslagar, inte på lilla plutt norden.
Amnesty Swe. däremot kan fokusera enbart på svenska förhållanden. Och här fungerar en sexköpslag tillfredställande.
Varför detta tjat om Norge? Vi sitter i Sverige!
Både Norge ch Sverige har studier som påvisat det jag hävdar och inte det du hävdar, och det vet du mycket väl, för vi har ältat dessa studier till förbannelse...varför låtsas du som att dessa inte finns?
Citat:
För att mänskliga rättigheter gäller alla, även i Indien. Vi är ju redan överens om att kriminaliseringen av sexköp varit negativ för den lagliga delen av branschen d.v.s. >90% av alla som säljer sex.
Ge mig din källa på att 90% av all sexförsäljning i världen skulle vara "frivillig" tack.
eller sluta upprepa siffror du inte har täckning för.
Citat:
Jag använder inte mig av den datan för att föra mitt argument, så därför går man automatiskt inte Amnestys sida. Både du och jag är överens om att sexköpslagen är negativ för de som säljer sex, ditt argument är ju att det är värt detta för att det ex. skulle minska trafficking. Eftersom Amnesty inte anser att det finns något stöd för det påståendet (datan är för dålig så du har inte en aning om vad som hänt) så kan du inte heller använda det som ett argument för en kriminalisering. Är du med? Det är du som använder det här argumentet och som Amnesty inte anser ha något vetenskapligt stöd. Inte Amnesty.
ja 1 av skälen...ett andra är att det även minskar ett synsätt att sex skulle vara en vara man KAN köpa överhuvudtaget...vilket även skulle gynna hela "spelet" mellan män och kvinnor världen.
Ganska säker på att många kvinnor kännt av obehaget att ens ses på som ev. "upphandlingsbar" i div. situationer.
Jag har själv bott i områden där prostitution förekommit (utomlands) och jag kan intyga det direkta fysiska obehaget ens röra sig som kvinna i de kvarteren, än mindre möjligheten för mig gå in på en bar utan 20 karlars "inspektion" över min potential som "hora".
Kan tänka mig en hel värld av kvinnors lättnad över att slippa ses på som potentiella handelsvaror ständigt.
Prostitution är helt enkelt den mest synliga konsekvensen av en underordning av kvinnor världen över som förvandlar dem till varor. Mindre synligt på våra breddgrader, och säkert helt omöjligt för män av din sort ens föreställa er, men övertydligt på andra.
Och ja skrev
kan vara negativ, jag är inte helt säker på att det är det på våra breddgrader, den kan ju användas som en maktfaktor för prostituerade i vår del av världen, om du inte sköter dig, så kommer jag anmäla dig ex.
Citat:
Och ändå kan du aldrig ge något exempel på när detta har hänt. Säg bara att du föredrar att ha en oinformerad ståndpunkt än ljuga ihop något om att mina länkar stöder din ståndpunkt. Det är bara pinsamt.
Kul, kul,, jag har kommit på dig flera gånger...och det vet du också.
jag ska läsa den när julen är över och om jag kommer ihåg det.