2015-08-11, 21:50
Medlem
LFEs avatar
Hej Flashback!

Nu har jag provat denna ljuvlighet för kanske första gången. Köpte ett paket på scan för 159 kr kilot och stekte det. Detta var det godaste bacon jag någonsin ätit. Jag njöt av varenda tugga och skulle vilja fortsätta att göra det veckovis men för ett mindre pris.

Nu undrar jag om någon underbar människa därute har känt på sig samma sak och sen gjort sådan hemma? Namnet pekar ju åt kotletthållet men looken får mig att tänka kassler.

Hur görs det dessutom? Wikipedia menar på att man ska ha det i saltlag av någon sort.

Tack!
Citera
2015-08-11, 23:10
Medlem
LFEs avatar
Tilläggas ska att jag faktiskt tror att de var Tulip och att de faktiskt ser ut mer som kotlettrader men samtidigt har jag väl läst om att det är kassler någonstans. Carry on!

Bild: http://lulea.matvaran.se/ica_produkt...7196160109.jpg
Citera
2015-08-11, 23:23
Medlem
BigFatCones avatar
I vilket fall som helst så är det jävligt trevligt bacon det där, särskilt Tulips då som rent generellt är mitt go-to-märke i bacondisken.
Citera
2015-08-12, 10:19
Medlem
madtops avatar
Den stora skillnaden mellan bacon och kotlettbacon är styckdetaljen. Vanlig bacon är gjord av sidfläsk och kotlettbacon är gjord av kotletten. Sidfläsk är fetare och blir betydligt mer "knaprigt" vid stekning, tunnskuren kotlett är mager och blir lätt torr.

När det gäller tillverkning och smaksättning så skiljer det inte så mycket. Den kotlettbacon som sälj på svenska marknaden är tänkt att likna den vanliga baconen i smak och det handlar i båda fallen om rimning och rökning (tillsats av rökarom).

Kassler liknar kotlettbacon i mångt och mycket. Det är kotlett som rimmats och behandlats med rökarom. Typiskt serveras kassler i tjockare skivor än kotlettbacon.

Scan bacon:
Svenskt sidfläsk (96%), vatten, salt, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250), rökarom.

Scan kotlettbacon:
Svensk kotlett av gris, salt, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250, rökarom

Scan kassler:
Kotlett av Svensk Rapsgris, salt, druvsocker, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250, rökarom.

Personligen föredrar jag smak och konsistens hos bacon (sidfläsk), kotlettbacon har en tendens att bli som skosula om den hårdsteks.
Citera
2015-08-13, 00:23
Medlem
LFEs avatar
Hade ingen aning om att Kassler i princip är gjort av Kotletter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in