Nu har jag provat denna ljuvlighet för kanske första gången. Köpte ett paket på scan för 159 kr kilot och stekte det. Detta var det godaste bacon jag någonsin ätit. Jag njöt av varenda tugga och skulle vilja fortsätta att göra det veckovis men för ett mindre pris.
Nu undrar jag om någon underbar människa därute har känt på sig samma sak och sen gjort sådan hemma? Namnet pekar ju åt kotletthållet men looken får mig att tänka kassler.
Hur görs det dessutom? Wikipedia menar på att man ska ha det i saltlag av någon sort.
Tilläggas ska att jag faktiskt tror att de var Tulip och att de faktiskt ser ut mer som kotlettrader men samtidigt har jag väl läst om att det är kassler någonstans. Carry on!
Den stora skillnaden mellan bacon och kotlettbacon är styckdetaljen. Vanlig bacon är gjord av sidfläsk och kotlettbacon är gjord av kotletten. Sidfläsk är fetare och blir betydligt mer "knaprigt" vid stekning, tunnskuren kotlett är mager och blir lätt torr.
När det gäller tillverkning och smaksättning så skiljer det inte så mycket. Den kotlettbacon som sälj på svenska marknaden är tänkt att likna den vanliga baconen i smak och det handlar i båda fallen om rimning och rökning (tillsats av rökarom).
Kassler liknar kotlettbacon i mångt och mycket. Det är kotlett som rimmats och behandlats med rökarom. Typiskt serveras kassler i tjockare skivor än kotlettbacon.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!