2005-10-22, 13:41
Medlem
kyusss avatar
Flashback Lounge har definitivt den största ordningshysterin och de mest engagerade moderatorerna i detta forum, trots att denna plats är till för trivselprat och larvtrådar. Kan vi tacka/beskylla vår käre Ruskigbuss för detta? Av alla delforum jag besöker här, blir mina inlägg som oftast raderade i Loungen.

Har jag förstått syftet med Loungen fel? Eftersom jag blev lite osäker tittade jag naturligtvis i regelboken:

Citat:
0.3. Ifall diskussionen övergår till ett helt annat ämne än vad rubriken säger, så starta hellre ett nytt inlägg med ny rubrik. På så sätt effektiviserar vi debatten, och attraherar rätt personer till diskussionen. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning, motivering eller liknande.
Låter kanonbra, det blir ordning och reda, pengar på fredag! Vi får en kanaliserad debatt utan onödiga utmynningar. Men nu talar vi naturligtvis om ett delforum vars funktion är "Sociala diskussioner. Flashbacks eget fikarum." I en annan tråd, helt oväsentlig vad gäller Loungen, skrev en moderator: "Har nu raderat en massa ovidkommande off-topic inlägg i denna tråden, detta är INTE loungen och det vet ni eller hur?" (jrosen). Med andra ord: detta är inte Loungen, sök er dit för att gå off-topic.

Vad är det egentligen som gäller i Loungen? Den allmäna uppfattningen verkar vara att inläggens kvalitet spelar mindre roll här; det är till för att larva sig. Trots detta raderas chatt-inlägg som de vore krigsfångar i Irak, och man ska passa sig för att trotsa regler - inte sant?

Hur viktig är egentligen ordningen i Flashbacks fikarum?
Citera
2005-10-22, 13:51
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
...
... Men nu talar vi naturligtvis om ett delforum vars funktion är "Sociala diskussioner. Flashbacks eget fikarum." I en annan tråd, helt oväsentlig vad gäller Loungen, skrev en moderator: "Har nu raderat en massa ovidkommande off-topic inlägg i denna tråden, detta är INTE loungen och det vet ni eller hur?" (jrosen). Med andra ord: detta är inte Loungen, sök er dit för att gå off-topic.

Vad är det egentligen som gäller i Loungen? Den allmäna uppfattningen verkar vara att inläggens kvalitet spelar mindre roll här; det är till för att larva sig. Trots detta raderas chatt-inlägg som de vore krigsfångar i Irak, och man ska passa sig för att trotsa regler - inte sant?
Här kommer min "tolkning" av reglerna när det gäller Loungen. Moderatorer kan säkert förklara det bättre:

"Off Topic" är alltid off topic. jrosen har säkert formulerat sig fel.

Till skillnad från andra forum så behöver trådar under Loungen inte klasificeras under visst specifikt ämne, de kan handla om nästan vad som helst. Men topicen är fortfarande är viktigt, och det måste dessutom handla om ett ämne som man kan diskutera, dvs. inga OT eller chattande.

Chattande kan vara tillåtet i vissa trådar (t ex Fylletråden aka Vad för slask dricker du just nu?, men inte annars.

Och OT är fortfarande OT, även under trådar som ovan.. Med andra ord, dricker du ingenting just då så ska du inte skriva under tråden heller...

/Cody
Citera
2005-10-22, 13:55
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Chattande kan vara tillåtet i vissa trådar (t ex Fylletråden aka Vad för slask dricker du just nu?, men inte annars.

Och OT är fortfarande OT, även under trådar som ovan.. Med andra ord, dricker du ingenting just då så ska du inte skriva under tråden heller...

/Cody
Det förstår jag, men vad är skillnaden mellan att chatta och gå off-topic? Man gör ju oftast båda saker samtidigt när man pratar orelevanta saker. Och varför är i så fall "chattande" tillåtet i vissa trådar men inte andra; vem bedömmer denna sak?
Citera
2005-10-22, 13:59
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Det förstår jag, men vad är skillnaden mellan att chatta och gå off-topic? Man gör ju oftast båda saker samtidigt när man pratar orelevanta saker. Och varför är i så fall "chattande" tillåtet i vissa trådar men inte andra; vem bedömmer denna sak?
Du kan ju chatta om vad du dricker, drinkblandningar, svära över Systemet, osv, men om man plötsligt börjar berätta om sin mormors reumatism så har man gått OT....

/Cody
Citera
2005-10-22, 13:59
Bannlyst
Sen är bussen inte sen att ta bort trådar han inte tycker om, även fast andra modds har hänvisat till att lägga dom i loungen
Citera
2005-10-22, 14:05
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Du kan ju chatta om vad du dricker, drinkblandningar, svära över Systemet, osv, men om man plötsligt börjar berätta om sin mormors reumatism så har man gått OT....

/Cody
Ok, det låter rimligt. Å andra sidan anser jag att man tar bort väldigt mycket andra saker också i så fall: jag svarade exempelvis på någonting där en person "ville ha sex med Kyuss" ( ) och eftersom jag inte nämnde vem jag själv ville ha sex med (topic) togs mitt inlägg bort... efter typ tio sekunder.

Detta gjorde mig så ledsen

Men skämt åsido: det är för stor ordning i Flashback Lounge. Allt som inte tillhör frågeställningen/frågeställningarna i topic raderas - och det är vansinne för ett fikarum om du frågar mig!
Citera
2005-10-22, 14:05
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Jag tycker också det är lite knepigt. Ett par OT-inlägg i en tramstråd, och vips så är sopborsten framme tillsammans med en sur uppmaning om skärpning. Fikarum brukar vara mer toleranta än så. Jag har fått inlägg raderade i loungetrådar som inte har varit OT, inte har varit en kommentar om moderatoråtgärd, och inte varit ett regelbrott. Varför vet jag inte. Jag och moderatorerna kanske inte alltid synkar riktigt (?)

Jag har å andra sidan inte skrivit några förslag i Bussens tråd om hur modereringen ska vara i loungen, så jag har ju ingen rätt att "gnälla" egentligen.
Citera
2005-10-22, 14:12
Medlem
CodeMANs avatar
Man ska också komma ihåg att en topic ska vara "diskuterbart"...

Ett exempel på en tråd som kastades igår:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=260485

Det finns ingenting man kan diskutera i den tråden, ett PM skulle vara lämpligare. Enligt min uppfattning så de flesta inlägg, som kallas som "chattande", går egentligen att PM:a till den berörda personen...

(Det handlade om vad jag hade skrivit i en annan tråd:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=3080006&postcount=9

Jag försökte förkorta coby:s inlägg och då blev det lite fel. Jag PM:ade honom sedan om vad som hade hänt.)

/Cody
Citera
2005-10-22, 14:17
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
Sen är bussen inte sen att ta bort trådar han inte tycker om, även fast andra modds har hänvisat till att lägga dom i loungen
trådar ska inte flyttas till loungen om de inte har fått tillåtelse från loungemoderatorerna eller om de är jättegammla lounge-aktiag trådar (där är det ändå kutym att fråga)

Rukigbuss förljer samma regler som vi andra och moddar ett tungrott forum mycket effektivt och bra tillsammans med sina kollegor.

har du synpunkter på hur han modererar så ta upp det med honom i pm eller med admin i pm, en sista utväg är en konstruktiv tråd här i fb-delforum med konkreta exempel.
Citera
2005-10-22, 14:19
Bannlyst
Jag tycker inte att inlägg ska raderas, moderatorn bör istället lägga en kommentar i inlägget, och PM:a skribenten.
Om OT eller trams fortsätter i tråden på liknande sätt, ska detta generera en tillsägelse.
Men att godtyckligt radera eller att ändra i inlägg, är despoti, då det inte går att hänvisa till orginalinlägget vid en ev. tvist med moderatorn.
Citera
2005-10-22, 14:21
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Jag tycker inte att inlägg ska raderas, moderatorn bör istället lägga en kommentar i inlägget, och PM:a skribenten.
Om OT eller trams fortsätter i tråden på liknande sätt, ska detta generera en tillsägelse.
Men att godtyckligt radera eller att ändra i inlägg, är despoti, då det inte går att hänvisa till orginalinlägget vid en ev. tvist med moderatorn.
Om inläggen tas bort eller inte spelar personligen inte mig någon roll, eller jo det vore naturligtvis trevligare utan en daglig höststädning i Loungen.

Det viktiga i detta sammanhang är vad som ligger bakom; vilken baktanke har man att utöva debattordning i ett fikarum?
Citera
2005-10-22, 14:21
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Hej!

det går utmärkt för moderatorn att plocka fram inlägget igen då det endast är mjukraderat. jag har flertal gånger efter pm-konversation gjort detta och gett anv. sitt inlägg i pm så att vi kan diskutera det inte bara utifrån hans/hennes minne av vad han/hon skrev.

och ett fåtal gånger har jag återställt inlägget efter pm-konversation där vi båda har pratat igenom saken.

/Tiera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in