2015-08-11, 08:00
Medlem
Hej,

Jag har sålt min lägenhet för ca 1,4 miljoner och köpt en lägenhet för ca 3 miljoner.

Den lilla vinsten jag gjorde kommer flyttas över till handpenningen för min nya lägenhet på 2 miljoner.

Kommer jag fortfarande betala vinstskatt? Jag vet att det blev lite nya regler för ett tag sen men är inte så insatt.

Om jag behöver fortfarande betala vinstskatt på detta, hur mkt procent är själva vinstskatten?
Ordnar mäklaren detta eller kommer skatteverket höra av sig eller ska jag kontakta dem själv?
Citera
2015-08-11, 08:10
Medlem
Valfrids avatar
Du lär få betala vinstskatten på ca 22% om du inte vill göra uppskov och skjuta upp betalningen. Du får dock betala ränta till staten och just nu är det billigare att låna pengar av banken. Skönt att betala på en gång så slipper du ha en skatteskuld hängandes över dig. Man vet aldrig när reglerna ändras osv.

Du kan vara lugn för att skatteverket kommer höra av sig till dig , tar det för lång tid så hör av dig till dom.
Senast redigerad av Valfrid 2015-08-11 kl. 08:21.
Citera
2015-08-11, 08:19
Medlem
Tack för ett snabbt svar.

Ska försöka betala av skatten direkt om det går. Om jag skulle skjuta upp den tillsvidare. Hur lång tid har jag på mig att betala av den isf? Vad är räntan jag behöver betala till staten? När börjar räntan räknas?

Tacksam för svar.
Citera
2015-08-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Tack för ett snabbt svar.

Ska försöka betala av skatten direkt om det går. Om jag skulle skjuta upp den tillsvidare. Hur lång tid har jag på mig att betala av den isf? Vad är räntan jag behöver betala till staten? När börjar räntan räknas?

Tacksam för svar.
Ränta och uppskovsbelopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in