2015-08-11, 08:00
Medlem
Hej,

Jag har slt min lgenhet fr ca 1,4 miljoner och kpt en lgenhet fr ca 3 miljoner.

Den lilla vinsten jag gjorde kommer flyttas ver till handpenningen fr min nya lgenhet p 2 miljoner.

Kommer jag fortfarande betala vinstskatt? Jag vet att det blev lite nya regler fr ett tag sen men r inte s insatt.

Om jag behver fortfarande betala vinstskatt p detta, hur mkt procent r sjlva vinstskatten?
Ordnar mklaren detta eller kommer skatteverket hra av sig eller ska jag kontakta dem sjlv?
Citera
2015-08-11, 08:10
Medlem
Valfrids avatar
Du lr f betala vinstskatten p ca 22% om du inte vill gra uppskov och skjuta upp betalningen. Du fr dock betala rnta till staten och just nu r det billigare att lna pengar av banken. Sknt att betala p en gng s slipper du ha en skatteskuld hngandes ver dig. Man vet aldrig nr reglerna ndras osv.

Du kan vara lugn fr att skatteverket kommer hra av sig till dig , tar det fr lng tid s hr av dig till dom.
Senast redigerad av Valfrid 2015-08-11 kl. 08:21.
Citera
2015-08-11, 08:19
Medlem
Tack fr ett snabbt svar.

Ska frska betala av skatten direkt om det gr. Om jag skulle skjuta upp den tillsvidare. Hur lng tid har jag p mig att betala av den isf? Vad r rntan jag behver betala till staten? Nr brjar rntan rknas?

Tacksam fr svar.
Citera
2015-08-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Tack fr ett snabbt svar.

Ska frska betala av skatten direkt om det gr. Om jag skulle skjuta upp den tillsvidare. Hur lng tid har jag p mig att betala av den isf? Vad r rntan jag behver betala till staten? Nr brjar rntan rknas?

Tacksam fr svar.
Rnta och uppskovsbelopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in