2015-08-10, 23:53
Medlem
Waikato95s avatar
Hej alla sköningar. Jag är mitt uppe i bostadsletande just nu, och plöjer därför igenom många årsredovisningar för bostadsrättsföreningar. Häromdan så läste jag en årsredovisning för år 2014 där det stod -520.000 kr för "periodiskt underhåll". Året innan hade denna summa varit 0 kr. Denna stora utgift hade resulterat i att föreningens resultat var väldigt dåligt för det året. De också listar utförda renoveringar, där den senaste är år 2011 och ingenting från 2014.

Vad betyder detta?
Citera
2015-08-11, 00:12
Medlem
ljudkellgrens avatar
För det första så är det aldrig ett mål att en Brf ska gå med vinst varje år. Då tar man ut för höga avgifter. Att man inte heller är i behov av att utföra renoveringar varje år kan mycket väl tyda på att man tar hand om fastigheterna bra.
Man måste titta på hur gammal fastigheten är, hur den ser ut, hur lånebilden ser ut mm.

Som svar på din fråga borde det stå en not om vad det periodiska underhållet bestod i. Kan ha varit ommålningar, nya tvättmaskiner eller tja. Lite för lite info, länk till föreingen om du vill ha ett bättre svar.
Citera
2015-08-11, 00:24
Medlem
Reevess avatar
Det är omöjligt att göra en helhetsbedömning över BRF'ens ekonomi, men det är varken en ovanlig företeelse eller ett ovanligt belopp.
Citera
2016-11-23, 05:53
Medlem
Waikato95s avatar
Det framkom senare att detta var en utgift för renoveringen av ett skyddsrum!
Citera
2016-11-23, 10:41
Medlem
Husings avatar
Periodiskt underhåll är ju allt-som-oftast större, planerade underhållsåtgärder.

I vår förening t.ex. jobbar vi med en underhållsplan som sträcker sig över 30 år. I denna finns då alla större åtgärder vi som förening bör genomföra under 30 år för att hålla fastigheten vid stånd. Dessa åtgärder bokförs som regel under periodiskt underhåll, till skillnad från mindre, oplanerade åtgärder vilka bokförs som reparationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in