2005-10-22, 11:25
Medlem
Funderade kring detta. Ponera att jag skapar en massa replicas av kända märken i form av glasögon, skjortor etc och annonserar ut dessa men att det tydligt framgår att mina produkter inte är originalprodukten. Samtidigt har man bilder på kändisar (rättigheter till bilderna köpta eller tagna) där originalet syns och kan urskiljas i form av en loggo eller dyl. Är detta möjligt rent lagligt?
Citera
2005-10-22, 12:09
Medlem
grens avatar
Ett registrerat varumärke är väl olagligt att kopiera? Du får i s f döpa glasögonen till Gussi istället för Gucci. Sannolikt är inte det heller helt lagligt, eller åtminstone i gråzonen.

Jag vill minnas att du inte får kopiera någon annan design. Jag slår dock vad om att någon annan har bättre information.
Citera
2005-10-22, 12:55
Medlem
belowyous avatar
som tidigare nämnde så kan designen också vara skyddad på något vis...
Citera
2005-10-22, 16:03
Medlem
Replicas säljs under ett helt annat namn. Gucci glasögon blir istället Gustav eller någon annat. Funderar bara över design och de lagar som råder, hur kan man bevisa att designen är stulen? Idag snor designers ständigt idéer från varandra...det är inte en tillfällighet att ett mode existerar.

Min fråga är bara om en egen tagen bild av en kändis med ett annat känt märke, ej uttryckt i text eller dyl, utan enbart på bild tillsammans med mina prylar (som ifs är replikerade men ändrade på någon minimal punk) skulle bryta mot lagen?
Citera
2005-10-22, 16:22
Medlem
TTKs avatar
Om inte annat så skulle det säkert kunna anses strida mot marknadsföringslagens generalklausul (som även, om jag minns rätt, var den regel som flashback ansågs bryta mot när fb fälldes i marknadsdomstolen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in