Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Lite inspirerad av ett radioprogram så kom jag att fundera på PMS ur ett evolutionärt perspektiv.
Evolutionära saker händer ju av en anledning. Om PMS varit helt oönskat hade evolutionen raderat ut det. Men det har det inte gjort.
Jag tänker mig att PMS inte är dåligt eftersom
1. det gör kvinnor mer sårbara, vilket kan vara attraktivt för män.
2. det gör kvinnor känslors ändras, antingen är det bra för dem eller så kan det vara evolutionärt fördelaktigt. Kanske är det mer sannolikt de är otrogna då? Vilket gör att deras PMS är mer sannolik att spridas till nästa generation.
3. Kanske gör det att de blir mer omhändertagande om de känner smärta en gång i månaden? (vilket är bra för byn)
Man kan även reflektera att män inte har liknande känslomönster. Antagligen hade det varit negativt för män som historiskt varit jagare, krigare, och liknande.
Kvinnor är "mindre viktiga" att de är praktiskt funktionella hela tiden, för om de mår dåligt kan andra kvinnor ta över deras sysslor i byn.
Vad tror ni, varför är PMS evolutionärt fördelaktigt, alternativt att det inte är till evolutionär nackdel?
1. PMS gör inte kvinnor mer sårbara. Det gör oftast kvinnan irritabel, t o m aggressiv. En PMS-kvinna kännetecknas av kort stubin.
2. Det är absolut INTE mer sannolikt att de är otrogna då. PMS gör inte kvinnan kåt, snarare tvärtom. Dessutom infaller inte ägglossning under PMS.
3. PMS framkallar inte smärta. Var har du fått det ifrån??? Varför skulle smärta göra kvinnan mer omhändertagande? Kan du utveckla den tankegången?
Jag förstår att du har livet i "urbyn" med "urmänniskorna" klart för dig... På vilket sätt skulle det vara mer viktigt att männen är praktiskt funktionella hela tiden? De är väl också ett kollektiv där de kan vikariera för varandra om någon skulle vara lite hängig och inte orka följa med på uroxjakten en dag?
Nu tror inte jag att PMS är något som evolutionen skapat, men en vettig teori skulle kunna vara att PMS gör kvinnan mindre benägen att para sig mellan ägglossning och tiden då det befruktade ägget ska fästa vid livmoderslemhinnan.
Har du umgåtts med en riktig PMS-häxa någon gång? Hur kan du bara föreslå att PMS skulle göra kvinnan "attraktiv för män"?
/Alplandskap