Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Ja! Exakt min poäng. Det är detta som man gör med ett verktyg.
Jag är inte sarkastisk. Du har faktiskt helt rätt. Skulle vi stå och resonera oss fram om det är en hammare framför oss innan vi använder den hade vi aldrig kommit till skott. Vi helt enkelt bara tar upp saker i handen (precis som Heidegger säger, vid-handen) och använder den som ett verktyg. Det är hela verktygssammanhanget vi hela tiden är uppslukade i. Vi tänker inte på verktygen som det som Heidegger kallar för-handen.
Edit: Tänk på logisk atomism. Som att vårt seende består av ett koordinatsystem med olika diskreta egenskaper. Det är så de bygger robotar (som jag förstår det) men det har ingenting att göra med verkligt medvetande. Roboten har ingen förståelse för att det är en hammare. Men vi förstår hammaren i kategorin verktyg.
En gång i tiden satt jag som verkmästare på en verkstad, och fick in oanvändbart folk från AMS, för arbetsträning, en var filosof, eller sa sig vara.
Något odugligare har jag aldrig skådat, ingen arbetsuppgift, hur simpel den än var, gick att utföra utan en massa filosofiskt tjafs.
Personen fick absolut ingen anställning.