2015-08-07, 12:19
Medlem
volvo 240s avatar
Har två 1tb diskar i datorn men under över alla under så enl detaljerad lista så är de på 155gb var.. Har windows 7.

Kan det ha nåt med uppdateringar att göra om tex inte moderkortet el ngt blivit installerat som det skulle?

Jag är numera blind så har lite svårt med endel datorsaker som var en barnlek när jag såg. Så alla tips är välkomna hur enkla de än må vara

Datorn är även omåttligt seg är en intel dual core från 2013 med 4gb ram och typ inget annat än OS installerat.

Och minns jag inte fel så ska win7 hämta hem alla drivare automatiskt, eller?

Men det konstigaste är diskarna, så vore bra att få lite tips innan jag springer och köper nya

Tack på förhand!
Citera
2015-08-07, 15:36
Medlem
x12s avatar
155 gig kan vara hur mycket som är ledigt på dem. Windows gömmer en del filer, så man måste ställa in det att visa dolda filer, visa systemfiler osv. Vad har man annars två diskar på 1tb vardera om man inte ska fylla dem med nåt? Det måste ju finnas nåt där som tar plats? Eller är de verkligen helt tomma?

Windowsinstallationen har basdrivrutiner till det mesta, men inte allt. Gå in på t.ex moderkortstillverkarens site och hämta hem de senaste och fullständiga drivrutinerna.

Om inget är installerat, ingenting alls, du kör med internet explorer, inga tillägg, inget antivirusprogram? Isåfall är det fullt tänkbart att det ligger både en och annan bit skadekod som smygkör i bakgrunden. Sådant kan mycket väl trixa till siffrorna och sega ner datorn ordentligt.

En 2013 dator med 4 gig ska inte behöva vara seg, nåt är fel med den, och diskarna är långt ifrån överst på listan över tänkbara orsaker. Jag tycker det fattas info här.

Säkert att det inte är nåt mer än bara OS installerat? Inget alls?
Citera
2015-08-09, 17:00
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
155 gig kan vara hur mycket som är ledigt på dem. Windows gömmer en del filer, så man måste ställa in det att visa dolda filer, visa systemfiler osv. Vad har man annars två diskar på 1tb vardera om man inte ska fylla dem med nåt? Det måste ju finnas nåt där som tar plats? Eller är de verkligen helt tomma?

Windowsinstallationen har basdrivrutiner till det mesta, men inte allt. Gå in på t.ex moderkortstillverkarens site och hämta hem de senaste och fullständiga drivrutinerna.

Om inget är installerat, ingenting alls, du kör med internet explorer, inga tillägg, inget antivirusprogram? Isåfall är det fullt tänkbart att det ligger både en och annan bit skadekod som smygkör i bakgrunden. Sådant kan mycket väl trixa till siffrorna och sega ner datorn ordentligt.

En 2013 dator med 4 gig ska inte behöva vara seg, nåt är fel med den, och diskarna är långt ifrån överst på listan över tänkbara orsaker. Jag tycker det fattas info här.

Säkert att det inte är nåt mer än bara OS installerat? Inget alls?
Nu har jag lagt in winamp och 24gb musik annars inget... Diskarna ska dessutom varit formaterade innan OS lades in...

Kan det ha ngt att göra med att det är en Dell dator med win8 i original men jag tröttnade på den skiten och la in win 7.. men som sagt allt ska ha formaterats osv....

Så jävla trist när man inte kan lösa sånt här själv längre men tur att FB finns
Citera
2015-08-10, 19:37
Medlem
volvo 240s avatar
Badabump
Citera
2015-09-06, 23:51
Medlem
volvo 240s avatar
Tja fårvväl bumpa igen, någon annan måste ju vart med om nåt liknande.
Citera
2015-09-07, 00:33
Medlem
x12s avatar
Ta hjälp av någon som är seende som t.ex kan lägga upp en skärmbild av hur det ser ut och även testa om tipsen ovan leder till nån lösning.

Jag tror i vart fall inte att det är fel på diskarna, bara att det är ett visningsfel.

Att datorn känns seg gissar jag beror på ett dåligt antivirusprogram, typ norton, windows defender eller liknande, och möjligen andra program som kanske följde med den, eller sånt där skräp som slinker in tillsammans med andra program, t.ex ask toolbar, chrome osv.
Citera
2015-09-07, 14:02
Medlem
Uppdatera bios på moderkortet, så blir det nog bra

Kolla förresten att du inte har formaterat diskarna i FAT då finns inte stöd för större diskar, du kan konvertera direct i commandotolken (Cmd)

I kommandotolken skriver du convertenhetsbeteckning: /fs:ntfs, där enhetsbeteckning är beteckningen för enheten du vill konvertera. Tryck sedan på RETUR. Till exempel innebär convert E: /fs:ntfs att enhet E konverteras till NTFS-filsystemet.
Senast redigerad av peckapecan 2015-09-07 kl. 14:42.
Citera
2015-09-07, 14:33
Medlem
Vilka partioner finns på diskarna och vilken storlek uppges dessa ha? Kolla med "datorhantering" - "diskhantering".
Citera
2015-09-12, 04:18
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Uppdatera bios på moderkortet, så blir det nog bra

Kolla förresten att du inte har formaterat diskarna i FAT då finns inte stöd för större diskar, du kan konvertera direct i commandotolken (Cmd)

I kommandotolken skriver du convertenhetsbeteckning: /fs:ntfs, där enhetsbeteckning är beteckningen för enheten du vill konvertera. Tryck sedan på RETUR. Till exempel innebär convert E: /fs:ntfs att enhet E konverteras till NTFS-filsystemet.
Tyv'rr omte kag sp, gkprde formateringen.. lämnade in den på en firma... formaterade han den fi fat32 så...... morr. Har ju glömt endel sen ja tappa synen, tex var man kan se vilket filsystem diskarna har, högerklicka på hårddisken va och be nån som ser kolla? Står det fat32 ska jag kräva att han gör om det i rätt filformat, efter ja slängt överallt på min externa 1tb naturligtvis.

Har tyvärr inga datorkunniga kompisar som bor i stan, bara en datorknnig sk boendestödjare.. Hon har fixat endel annat så. Tack för alla tips hursomhelst, något av de kommer säkert lösa det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in