• 1
  • 2
2015-08-07, 11:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
Hej flashbackare

Jag ska bjuda hem min dejt på mat imorgon. Vi har träffats tre gånger så ja lite av nervositeten har släppt. Blir bara fundersam på vad jag ska laga. Är absolut inte dålig på att laga mat, tvärtom däremot inte på någon kocknivå.

Det jag tänkt mig är hummer eller jordärtskockssoppa med parmachips till förrätt
Mozzarella eller ädelostfylld kycklingfilé inlindad i bacon med ugnsbakade rotfrukter, färskpotatis och rosépepparsås som huvudrätt och som dessert chokladmousse med smak av lakrits.

Är mat jag känner mig bekväm med iaf allt utom hummer, men har en i frysen. Vi båda älskar lakrits också så det går nog hem.

Fattar inte varför jag funderar kring detta så mycket. med exet när jag bjöd hem honom första gången på middag var det inte så. Kan bero på att vi träffats fler gånger och att vi satt och pratade om vad vi skulle laga så det var ingen ren inbjudan på det sättet
Citera
2015-08-07, 12:03
Medlem
remixutoheavens avatar
Mitt tips laga något simpelt, ödsla inte tid på något storslaget och avancerat. Så kanske risotto eller grillad kyckling med pesto och pasta?
Citera
2015-08-07, 12:05
Spontant: Skippa förrätten, det blir för ambitiöst. I övrigt låter det trevligt som tusan.

För övrigt borde du lästa Hemligheten av Egil Linge och Dan Josefsson.
Citera
2015-08-07, 12:13
Medlem
Det lät sjukt gott rakt igenom. Kör på det! Kolla så han inte är allergisk mot något speciellt bara. Första gången jag bjöd min kille på mat tog jag nästan död på han och det drog ner stämningen litegrann.
Citera
2015-08-07, 12:56
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Det lät sjukt gott rakt igenom. Kör på det! Kolla så han inte är allergisk mot något speciellt bara. Första gången jag bjöd min kille på mat tog jag nästan död på han och det drog ner stämningen litegrann.

Haha nä det ska jag undvika, vill nog satsa på denne grabb så det verkar dumt att ta död på honom.
Citera
2015-08-07, 12:57
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Spontant: Skippa förrätten, det blir för ambitiöst. I övrigt låter det trevligt som tusan.

För övrigt borde du lästa Hemligheten av Egil Linge och Dan Josefsson.

Ja möjligt att du har rätt, en trerätters kan man ta senare om relationen utvecklas. Ska kolla upp boken, tack.
Citera
2015-08-07, 12:59
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Mitt tips laga något simpelt, ödsla inte tid på något storslaget och avancerat. Så kanske risotto eller grillad kyckling med pesto och pasta?

Nä det ska inte vara för svårt då risken finns att det går åt helvete. Risotto, har jag faktiskt aldrig testat att laga. Om det nu blir det måste jag inhandla vin. Tack för tips.

Får väl återkomma och berätta hur det gick.
Citera
2015-08-07, 13:10
Medlem
MeanMEs avatar
En risotto med grillade sparrisar nedskurna i denna.
En fräsch sallad till det och evt en ostbricka med någon god marmelad till som t.ex fikonmarmelad och några typer av kex till som avrundning och du är hemma om hon gillar goda ostar.

En god glass med chokladdränkta skivade frukter och/eller bär som jordgubbar är aldrig fel som efterrätt.
Citera
2015-08-07, 13:16
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
En risotto med grillade sparrisar nedskurna i denna.
En fräsch sallad till det och evt en ostbricka med någon god marmelad till som t.ex fikonmarmelad och några typer av kex till som avrundning och du är hemma om hon gillar goda ostar.

En god glass med chokladdränkta skivade frukter och/eller bär som jordgubbar är aldrig fel som efterrätt.

Låter jäkla gott. Glass med bär har jag tänkt, då vi var och plockade blåbär ihop igår så det kan ju bli trevligt att bjuda på då.

Det är en han, jag är hona.
Citera
2015-08-07, 13:23
Medlem
Schizofrenens avatar
Som någon sa blir det nästan lite för ambitiöst med trerätters. Kör på något gott att dricka när han kommer, huvudrätt och efterrätt (tycker jag!) Lycka till!
Citera
2015-08-07, 13:45
Medlem
christerys avatar
Vetefan om du kan få reda på hans favoriträtter, men kött funkar ju för det mesta till män (om dom inte är vegetarianer).

Schnitzel, cordon bleu, saltimbocca eller en stekt köttbit av nåt annat slag (grönpepparbiff gillar ju jag) till huvudrätt. Förrätt och efterrätt är jag inte så förtjust i själv, men kaffe och avec med nån kaka går nog ner efter ett tag.

Har du möjlighet att grilla så kan ju det vara ganska kul åxå, han med en öl i ena handen och grilltången i den andra medans du fixar lite tillbehör till. Så blir liksom maten gemensamt fixad, och en sallad och en potatisgratäng eller lite rostade rotsaker sköter sig nästan själv så kan du vara lite värdinna samtidigt.

Alternativt nåt kött som går klart i ugnen och en sås som står och reducerar med lite plugg och sallad är ju inte heller fel. Är ju inte så kul att stå och kocka när han är där, utan mer bara lyfta fram det. Men håll det ganska enkelt, better safe than sorry så att säga.
Citera
2015-08-07, 17:06
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Låter jäkla gott. Glass med bär har jag tänkt, då vi var och plockade blåbär ihop igår så det kan ju bli trevligt att bjuda på då.

Det är en han, jag är hona.

Pannacotta är jätteenkelt att laga, i princip bara och koka upp grädde med socker, vispa i gelatinblad som man har haft liggandes i blöt och sedan hälla upp i portionsglas. Servera antingen med färska bär eller en sås som du har kokat på bären. Det här receptet har jag kört på, det är inte såååå mycket socker i det som jag har sett en del andra recept vara på.

http://www.recepten.se/recept/pannacotta.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in