2015-08-07, 00:22
Medlem
Skulle vilja ordna en "mall" men vet ej hur eller var man fixar det?
Min tanke är att på fasade på framsidan av mitt hus måla en gigantisk 2a! siffran 2!
Skulle även vilja måla lite fler texter på diverse ställen.
Men behöver då som sagt mallar i olika storlekar....
Hur får jag fram dessa på billigaste möjliga vis?
Tänkte spraymåla ovanpå mallen o där efter ta bort mallen.
Citera
2015-08-07, 00:45
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rille2006
Skulle vilja ordna en "mall" men vet ej hur eller var man fixar det?
Min tanke är att på fasade på framsidan av mitt hus måla en gigantisk 2a! siffran 2!
Skulle även vilja måla lite fler texter på diverse ställen.
Men behöver då som sagt mallar i olika storlekar....
Hur får jag fram dessa på billigaste möjliga vis?
Tänkte spraymåla ovanpå mallen o där efter ta bort mallen.
Beror naturligtvis på dina förkunskaper, underlaget du ska måla på och vilken metod du använder, men sprayfärg och mallar är inte alltid den enklaste och bästa lösningen. En sån enkel sak som att mallen inte sluter tätt mot fasaden varpå du får färg som rinner och/eller tränger in under mallen.

Är det många större siffror och texter som ska upp så kan du försöka låna eller hyra en projektor som används just vid fasadmålning. Observera att endast de lite kraftfullare fungerar när det är ljust (men inte fullt dagsljus och sol). Med hjälp av dem kan du rita konturerna för hand (testa med någon tvättbar färgpenna om det går) och sedan fylla i resten av färgen med pensel.
Citera
2015-08-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Beror naturligtvis på dina förkunskaper, underlaget du ska måla på och vilken metod du använder, men sprayfärg och mallar är inte alltid den enklaste och bästa lösningen. En sån enkel sak som att mallen inte sluter tätt mot fasaden varpå du får färg som rinner och/eller tränger in under mallen.

Är det många större siffror och texter som ska upp så kan du försöka låna eller hyra en projektor som används just vid fasadmålning. Observera att endast de lite kraftfullare fungerar när det är ljust (men inte fullt dagsljus och sol). Med hjälp av dem kan du rita konturerna för hand (testa med någon tvättbar färgpenna om det går) och sedan fylla i resten av färgen med pensel.

tror det blir svårt att måla med pensel eller penna i med att det är träfasad och har då djupa springor mellan varje planka....
Plus att jag är kass på att måla/rita på frihand ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in