2015-08-06, 22:27
Medlem
Hej!

Tänkte höra en sak med er, hoppas någon har en fin lösning.
Jag gör knappstoppade inredningar till lastbilar och för att få ut rätt mönster så använder jag en fyrkantig träbit med diagonalen 17cm och ritar ut över hela taket/väggen. Detta är väldigt tidsödande och det är svårt att få perfekt.

Jag undrar nu om jag skulle kunna göra såhär istället:
Vi säger att jag har en vägg som ligger ner på ett bord, då mäter jag ut 17 cm runt om hela längs med kanterna och gör som prickar/streck för att markera.
Sen tar jag antingen en linjal eller liknande och drar diagonala streck från punkt till punkt. Ex. Den punkten längst ner i vänster hörn drar jag en linje till den punkten längst upp i höger hörn och så vidare.
Eller så borde jag kunna ta ett markeringssnöre som hantverkare använder och spänna mellan punkterna och sedan bara släppa ner och på det sättet få perfekta mönster.

Tror ni detta fungerar eller har ni ett annat förslag?
Citera
2015-09-04, 09:22
Medlem
antingen som du sa med prickarna och ett sånt kritsnöre (ta hjälp av en vän vid sprättandet av själva linjerna så går det snabbare). ett annat alternativ skulle kunna vara att klyva till en bräda med samma bredd som sidorna blir på dina fyrkanter (orkar inte räkna ut detta nu men säg ca 12 cm), så ritar du ut dom två första prickarna åt ett håll, och dom två första prickarna åt andra hållet. sen använder du denna som linjal, men ritar på båda sidorna första gången, och sen efter det flyttar du vidare och ritar ett sträck till för varje förflyttning. kan dock vara bra att ha några utsatta "kontrollpunkter" lite här och där ifall det är en stor yta, eftersom det kan bli lite fel varje gång du utgår från sträcket du nyss drog vid en sånhär metod (hoppas du förstår vad jag menar). tror detta borde vara snabbaste sättet om du är ensam, kan du låna en vän till sprättandet med kritsnöre så är nog det snabbare
Citera
2015-09-05, 09:32
Medlem
OlleVieros avatar
Lägg lite tid på att göra en ordentlig mall av exempelvis en masonitskiva. Du kan med fördel göra hål som passar olika diametrar och mönster. Märk bara med olika tuschpennor. Ordentliga mallar är ovärderliga vad man än ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in