2015-08-06, 14:48
Medlem
Kollade mitt kontoutdrag från helgen och där var det ett köp på 520kr och ett "prel." på 380kr.

Nu har jag fått tillbaka dessa 380kr?

Någon som vet vad det menas med? Är helt dum i huvudet
Citera
2015-08-06, 14:54
Medlem
FelixSotizs avatar
Prel innebär preliminär, att pengarna inte har dragits från konton ännu men kommer att göra.
Citera
2015-08-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Prel innebär preliminär, att pengarna inte har dragits från konton ännu men kommer att göra.

Jo, det var det jag tänkte, men eftersom att de hade dragits, men senare kom tillbaka in på kontot. Det var det jag blev lite fundersam över hehe. Kanske så blev det någon dragning för mkt på kortet då antagligen..

Tack ändå för svar Felix
Citera
2015-08-06, 14:59
Medlem
hegoballs avatar
På de köp jag gjort som det står "prel köp" på, så har pengarna dragits från kontot redan.
Jag har Handelsbanken. Kanske är olika på olika banker?
Citera
2015-08-06, 15:56
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strekronors
Jo, det var det jag tänkte, men eftersom att de hade dragits, men senare kom tillbaka in på kontot. Det var det jag blev lite fundersam över hehe. Kanske så blev det någon dragning för mkt på kortet då antagligen..

Tack ändå för svar Felix

Jag har själv handelsbanken, det händer i mellan åt att det står exempelvis "Prel kortköp" -150kr. Någon dag senare finns inte den transaktionen kvar men mitt saldo på kontot har ökat med 150kr.

Ytterligare någon dag senare kan pengarna dras "Statoil -150kr".

Så var försiktig så du inte övertrasserar ^^
Citera
2015-08-07, 19:05
Medlem
gniff754s avatar
Preliminärt köp/reservering och liknande dras ibland när kortet används innan slutsumman är känd. Typexemplet är om du tankar i automat där de kollar att en viss summa finns innan du tillåts tanka. Ett annat fall är hotell/hyrbilar, där de vill kolla att du har pengar för minibar, skador mm. När du är färdig (tankat färdigt eller lämnat hotellet/hyrbilen) ersätts summan med den verkliga, eller tas bort helt om det bara använts som säkerhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in