Citat:
Ursprungligen postat av
Locs
Helloo ladies and gents.
Jag skulle behöva perspektiv på min nuvarande situation.
Jag går i tankar på att köpa en fin nyproduktion, lägenheten är fint belägen och kostar 1.640.000. Det är tvåa på 55kvm. Hyran är 3400kr/mån exkl el.
Min nuvarande situation:
Jag har 110.000 sparade och bor hemma (pinsamt, men va fan så är det).
Jag har lånelöfte på 2 miljoner, exkl 15% insats.
Jag har ett vikariat som sträcker sig till nästa år 2016-08-31, samt att jag jobbar helger då tillfälle ges hos en annan arbetsgivare. Sammantaget ligger min snittlön på ca 25.000 netto varje månad, plus minus några tusenlappar.
Fråga 1: hur fan ska jag göra, ta ett lån på resterande kontantinsats, alltså ca 130.000kr. Jag är totalt oinsatt.
Fråga 2: vad kommer mina totala utgifter ligga på lägenheten, alltså blancolån+avbetalning+lån.
Fråga 3: bör jag kolla med en bank som kan låna mig till hela lånet? Eller ska jag ha två lån, där jag lånar blanco från en bank och resterande av en annan bank?
Ahh jag blir galen, jag har noll insikt i hur man gör....
Har du verkligen angett att du bara har ett vikariat när du ansökte om lånelöfte? Banken kan säga nej när det är dags för lån även om du fått löfte, och med vikariat är det känsligt.
De flesta banker lånar till både botten- och topplån, så du kan använda samma och får förmodligen bäst ränta då.
Bankerna har räknesnurror på sina hemsidor så du kan räkna själv på kostnader.