2015-08-06, 09:53
Medlem
Locss avatar
Helloo ladies and gents.

Jag skulle behöva perspektiv på min nuvarande situation.

Jag går i tankar på att köpa en fin nyproduktion, lägenheten är fint belägen och kostar 1.640.000. Det är tvåa på 55kvm. Hyran är 3400kr/mån exkl el.

Min nuvarande situation:

Jag har 110.000 sparade och bor hemma (pinsamt, men va fan så är det).

Jag har lånelöfte på 2 miljoner, exkl 15% insats.

Jag har ett vikariat som sträcker sig till nästa år 2016-08-31, samt att jag jobbar helger då tillfälle ges hos en annan arbetsgivare. Sammantaget ligger min snittlön på ca 25.000 netto varje månad, plus minus några tusenlappar.

Fråga 1: hur fan ska jag göra, ta ett lån på resterande kontantinsats, alltså ca 130.000kr. Jag är totalt oinsatt.

Fråga 2: vad kommer mina totala utgifter ligga på lägenheten, alltså blancolån+avbetalning+lån.

Fråga 3: bör jag kolla med en bank som kan låna mig till hela lånet? Eller ska jag ha två lån, där jag lånar blanco från en bank och resterande av en annan bank?

Ahh jag blir galen, jag har noll insikt i hur man gör....
Citera
2015-08-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locs
Helloo ladies and gents.

Jag skulle behöva perspektiv på min nuvarande situation.

Jag går i tankar på att köpa en fin nyproduktion, lägenheten är fint belägen och kostar 1.640.000. Det är tvåa på 55kvm. Hyran är 3400kr/mån exkl el.

Min nuvarande situation:

Jag har 110.000 sparade och bor hemma (pinsamt, men va fan så är det).

Jag har lånelöfte på 2 miljoner, exkl 15% insats.

Jag har ett vikariat som sträcker sig till nästa år 2016-08-31, samt att jag jobbar helger då tillfälle ges hos en annan arbetsgivare. Sammantaget ligger min snittlön på ca 25.000 netto varje månad, plus minus några tusenlappar.

Fråga 1: hur fan ska jag göra, ta ett lån på resterande kontantinsats, alltså ca 130.000kr. Jag är totalt oinsatt.

Fråga 2: vad kommer mina totala utgifter ligga på lägenheten, alltså blancolån+avbetalning+lån.

Fråga 3: bör jag kolla med en bank som kan låna mig till hela lånet? Eller ska jag ha två lån, där jag lånar blanco från en bank och resterande av en annan bank?

Ahh jag blir galen, jag har noll insikt i hur man gör....

Har du verkligen angett att du bara har ett vikariat när du ansökte om lånelöfte? Banken kan säga nej när det är dags för lån även om du fått löfte, och med vikariat är det känsligt.

De flesta banker lånar till både botten- och topplån, så du kan använda samma och får förmodligen bäst ränta då.

Bankerna har räknesnurror på sina hemsidor så du kan räkna själv på kostnader.
Citera
2015-08-06, 11:27
Medlem
Hur i attsingen fick du lånelöfte på 2 millar med endast visstidsanställning och dessutom saknad insats?

Medlånetagare?

/L.
Citera
2015-08-06, 16:14
Medlem
Locss avatar
Banken vet om att jag har ett vikariat. Jag har ingen medlånetagare eller borgenär. Jag har haft god kontakt med banken sedan 18 års ålder, jag har dessutom aldrig under min yrkesverksamma liv haft en årsinkomst under 300.000 kr. Jag tror lånelöftet grundas i det.
Citera
2015-08-06, 16:22
Medlem
Reevess avatar
Ja, man får tydligen lånelöfte för minsta lilla. En fråga bara: hur kommer det sig att du har så lite sparat när du tjänar så mycket och fortfarande bor hemma?

Lösningen på din fråga hur du ska göra med resterande insats är givetvis att jobba ihop till den.
Citera
2015-08-06, 22:36
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locs
Banken vet om att jag har ett vikariat. Jag har ingen medlånetagare eller borgenär. Jag har haft god kontakt med banken sedan 18 års ålder, jag har dessutom aldrig under min yrkesverksamma liv haft en årsinkomst under 300.000 kr. Jag tror lånelöftet grundas i det.

vad är det för avgift på din bodstadsrätt?

Jag tycker att när man inte har råd med kontant insatsen själv så är bostaden för dyr. Sök något billigare eller ifall det är en riktigt låg avgift varje månad och det är dröm boendet. så kör på det men lev fattigt i början amortera bort blancolån och top lån sedan kan du få leva som alla andra igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in